Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195294 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#134917 Man bör ju ta minst 200kr / mil i frakt. Det har inte varit några problem för mej.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134941
H3nkk4 skrev:Man bör ju ta minst 200kr / mil i frakt. Det har inte varit några problem för mej.

låter som ett skämt!!!! skickar du veden me taxi??
ja har lite special... 10 kbm till närmaste stad ca 2 mil o frifrakt om ja kan sammla ihop kunder på vägen, inte de enklaste men saj 3 kunder x10kbm=30 kbm då har man råd o köra de 2mil enkel resa.
ifall de e 3 kbm tar ja de på bilsläpen o ibland e frakt avgiften inga prblem, ibland e de snålt hos köparen, men 3kbmx500kr=1500kr e de då inte för långt bort så kan man ju ta veden me när man kör ändå, rätt ofta man e i grann stan, så blir de ju inte ren förlust ändå.
men de e svårt o få frakten att gå ihop

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#134943
jd6630 skrev:
H3nkk4 skrev:Man bör ju ta minst 200kr / mil i frakt. Det har inte varit några problem för mej.

låter som ett skämt!!!! skickar du veden me taxi??
ja har lite special... 10 kbm till närmaste stad ca 2 mil o frifrakt om ja kan sammla ihop kunder på vägen, inte de enklaste men saj 3 kunder x10kbm=30 kbm då har man råd o köra de 2mil enkel resa.
ifall de e 3 kbm tar ja de på bilsläpen o ibland e frakt avgiften inga prblem, ibland e de snålt hos köparen, men 3kbmx500kr=1500kr e de då inte för långt bort så kan man ju ta veden me när man kör ändå, rätt ofta man e i grann stan, så blir de ju inte ren förlust ändå.
men de e svårt o få frakten att gå ihop


Ifall du vill ha timpenning/avskrivning för att du använder traktorn så måste du ta det. Men det är ju fritt fram att köpa en traktor för %miljon och använda den "gratis". Tycker det är enklast att dela upp frakten och kostnaden för veden och det tycker kunderna med.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134959 beror väl på vad för traktor det rör saj om.kan saj att ska dom parametrarna va uppfyllda för min del så behövs mycke mer
traktor 1,7mille
flakväxlare 3 axlad 1,1mille
flak 25kbm 70tusen
nä de me frakt får man ta som de e o förlora en del på.
även om ja kör me lilltraktorn o lillsläpen får man ta de man får

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#134972 200 kronor milen är skämt. Lastbilar tar 150 kronor milen så jag skulle vilja ha 100 kronor milen=300 kronor timmen. rimligt??

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#134980 Nej du.. Mellan 450-500 kr /timme för bara traktor är vanlig timtaxa. Har du släp då också borde du i princip ta mer.

Förstås om man vänjer kunderna att dom får gratis frakt hem så är det ju svårt att ändra på det.

Vi brukar ta 600kr/ timme på vintern när vi kör ut diverse över isen till folk som har sommarstugor.

Du kan ju inte jämföra lastbilar och traktor som kör dubbelt snabbare.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134985 stämmer me 500kr i timmen för traktor o förare,men de e ju för jordbruks arbete på fälten,men de e helt omöjligt att få ut. lastbilar ligger mellan 80-120kr milen. beroende på modell o annat. men du menar ja ska ta ut 1200kr i timmen för traktor o flakväxlare,samma kostnad som ja tar till lantbrukare då jag kör ekipaget som följevagn till tröska /betupptagare
dröm vidare, ja tar så soppan e betald
marcus... du verkar hamna ganska rätt . nu ska ja köra ett lass ved 2 mil in o 2 mil hem 300spänn inom elgiganten o handla lite. ja e nöjd kunden blir väl nöjd
visst faan e de billigt,men de räcker väl till soppan. 4mil x 5 li 20l x 14kr 280spänn, o 20 kr till en glass

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#134987 helt rätt jd 6630 500 kronor timmen är en dröm, det fick jag för 3 timmars körning. Det täckte diesel och en pizza=75 spänn. Jag var nöjd och kunden ännu mer
Jag tar betald för soppan med. Men du kan ju inte räkna med milen hem,det gr man ju aldrig

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#134990 Nej jag menar inte att du skall ta 1200kr/timme. Du får väl köra gratis om du så vill. Men skall man tänka företagsmässigt så kan man inte använda traktorn gratis. Vi brukar ta 400kr i frakten till närmsta stad, dit är det 2 mil. Alltså enkel väg. Brukar inte ta för hemresan. Vi får med oss max 12m3 åt gången.

Jag har inte stött på nån besviken kund ännu, dom vet att det kostar att frakta och vet vilket arbete det skulle vara för dom att hämta veden själv med t.ex. bilsläp.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#135001
marcus_ford 3600 skrev:200 kronor milen är skämt. Lastbilar tar 150 kronor milen så jag skulle vilja ha 100 kronor milen=300 kronor timmen. rimligt??

Knappast ett skämt nej! Om det inte är bara skrot dom kör runt med förstås. Men en normal containerbil tar ca 800 kr plus moms i timmen. Med på och avlastning så blir det inte under 200 kr milet såvida du inte ska köra 50 mil i sträck på motorväg då förstås. En timmerbil är lite billigare men då baseras den på att skogsbolagen till 80-90 % har returtransport. Då ligger dom kring 160-170 kr milet. Men kör ni gratis det bryr jag mig inte om. Själv lejer jag alltid lastbilstransporter och jag tar ut varenda krona på transporten. Det går bra det med.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#135007 ett ex, min timmerbil kör timmer till maj, saj 80kbm stock ca 10 mil, ja betalade för lastning transport avlastning 1000kr. så de varierar
betbilarna som går i skåne med betor har 75kr milen

visst vedproducent, du har ett stort vitt företag som hyr in tjänsten. men ja o marcus ford har de som en varierande hobby, massa beställningar -inga beställningar
har egna traktorer o vagnar kostar lika mycke o ha dom stilla som o köra.
och till verkligheten, vedproducent, ja tror ente ens du hade kunnat få 800kr timmen el,200kr milen av de kunder ja har. de hade köpt av nån annan , de flesta säljare här har 10 kbm fritt inom 2 el 3 el 4 mil
ja tar så de täcker dieselen till traktorn.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#135019 Precis. säg att du säljer 100 kbm=50000 kronor. Om du då kör ut veden och kör upp 200 liter diesel. Det blir cirka 2800 kronor. Delar du de i tio transporter kostar det 280 kronor per vända. Så va fan bussa på transporten, man får igen det


Jag brukar tänka så här. Skulle jag köpa 10 m3 ved skulle jag fan inte betala kanske 1600 för transport.
man måste ha moral :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#135026 När får du igen transporten ford 3600? Du måste ju tänka att du går back varenda gång du använder traktorn gratis. Sen så kunde du leja bort frakten på nån annan, t.ex. lastbil. Så kunde du jobba med något som ger lön ist. för att köra ut gratis.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#135027 Ju fler som kör hem gratis ju sämre blir det om kunderna får nys om det. Då skall alla ha gratis frakt hem.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#135028
H3nkk4 skrev:Ju fler som kör hem gratis ju sämre blir det om kunderna får nys om det. Då skall alla ha gratis frakt hem.

Jag får inte nått sålt annas men.
Men är de långa transporten tar jag cirka 100 kronor milen. Under 1 mil grattis eller kanske en 150 kronor för diesel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).