Skogsmiljö och Trädlära

Risker med egna NV-initiativ

11 inlägg 6013 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risker med egna NV-initiativ

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134422 En sedelärande historia om vådan med egna avsättningar på naturvårdsområdet finns på http://www.skogsaktuellt.se/?p=38208&pt=108&m=1422 :shock:

Vem f-n vågar frivilligt formellt avsätta skog till naturvården efter ett sådant maktmissbruk? J-vla miljömuppar, som inte kan tänka längre än näsan räcker! 😡 😡
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Risker med egna NV-initiativ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134530 Ännu ett argument för att jag ska fortsätta som jag gör nu. Sågar ner alla torrträd, tar bort alla träd som ligger och skulle jag se nån lav som jag inte ser massor av så ryker den med. Ska göra allt för de inte ska stjäla min skog i varje fall.
Fast det är synd att man inte kan få skapa sina NO områden och våga lita på att man har kontrollen över det själv. Eller lämna torrträd utan risk.

Avatar Fallback

Re: Risker med egna NV-initiativ

axwell  
#134538
Uvskogen skrev:Fast det är synd att man inte kan få skapa sina NO områden och våga lita på att man har kontrollen över det själv. Eller lämna torrträd utan risk.


Ja speciellt i ditt fall, unnar dig absolut en äkta "uvskog"!

Användarvisningsbild

Re: Risker med egna NV-initiativ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134557
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Fast det är synd att man inte kan få skapa sina NO områden och våga lita på att man har kontrollen över det själv. Eller lämna torrträd utan risk.


Ja speciellt i ditt fall, unnar dig absolut en äkta "uvskog"!


Ja, du har rätt!. Ska tänka vidare på det här, har tre väldigt vackra och fina områden som jag spart och egentligen inte vill "modernisera". Två är sådana där klassiska "längs bäcken" områden men det tredje är ett sånt där gömt ställe som man inte ser direkt, men det är cirka 50*60 m kanske, och i mitten är det en liten "pöl" som alltid är vattenfylld och där växer massor med buskar av olika slag, orkideer, lövträd och barr. Lät det vara när jag i min första städiver for fram i skogen. Området har under åren visat sig vara ett tillhåll för såväl harar, skogsfågel, Lo som välvuxen älg. Väntar bara på att se vargspår gå in där!
Kanske är jag orolig i onödan, hela det numera utökade naturreservatet är ju fyllt med lågor och torrträd, så varför slösa pengar och myndighetsmakt på mina stackare. :???:

Användarvisningsbild

Re: Risker med egna NV-initiativ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134613 Eller så ska jag inte tänka om alls!

Kolla cirka 55 sek in i klippet....


http://svtplay.se/v/2492820/gavledala/1 ... 302,1,f,-1

Avatar Fallback

Re: Risker med egna NV-initiativ

axwell  
#134618
Uvskogen skrev:Eller så ska jag inte tänka om alls!


Det är så att man kan bli ljusskygg för mindre; "tig och gräv" känns säkrast.

Användarvisningsbild

Re: Risker med egna NV-initiativ

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134633 Jo, bättre att förekomma än att förekommas, helt klart.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Risker med egna NV-initiativ

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134655 Om det var ett biotopskyddsområde som nämndes i artikeln så har väl ägaren fått ersättning för det? Även om det tillkom på hans eget initiativ.

Användarvisningsbild

Re: Risker med egna NV-initiativ

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134700 Sedan när betalas det ut ersättning för biotopskydd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Risker med egna NV-initiativ

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134713 Sedan ett tiotal år säkert. Det finns många sorter av skogsskydd så det gäller att inte blanda ihop dem./ Ola

Avatar Fallback

Re: Risker med egna NV-initiativ

Avslutat-03  
#134812
Niking skrev:Sedan när betalas det ut ersättning för biotopskydd?
/Niklas


Det har väl alltid betalats ut ersättning för biotopskydd? Det funkar ju som ett naturreservat dvs inlösen. På senare år har dessutom ersättningen höjts kraftigt både för biotopskydd och naturvårdsavtal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).