Traktorn i skogen

Belarus MTZ 800 lastarproblem

7 inlägg 4075 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus MTZ 800 lastarproblem

jake78  
#134346 Köpte i dagarna en Belarus som jag har lite problem med. När jag ska lyfta lastaren så måste jag gasa ganska mycket. har fyllt på olja till hydraliken, men problemet kvarstår.

Sen en fråga till. Hur fan får man igång krafturtaget. :)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134347 En relativt enkel första åtgärd är att byta hydrauloljefiltret, sedan göra mer felsökning om problemet kvarstår.

Avatar Fallback

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

jd6630  
#134404 mät hyd,trycket i ventilerna, kan tänka att pumpen inte ger för många liter o då får man gasa sartan. nån ventil som inte öppnar helt, elventiler kan kärva ihop ibland. kolla om de finns ett luft filter till hyd systemet

Avatar Fallback

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

massa-ved  
#134466 Pumpen på en 800/820 ska pumpa så mycket på tomgång att motorn nästan dör, om allt är ok Trycket ska vara 200 bar i tipputtagen, men om lastarpaketet är inkopplat direkt på pumpen så öppnar den ventilen före traktorns så då bör det ligga på 170-175 bar.

Kraftuttagsspaken ska sitta vid spaken till trepunkten och gasreglaget. Beror på vilken hytt du har.

Avatar Fallback

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

jd6630  
#134473 vavavavvaa!!!!!
motorn dör???????
200bar i uttagen?????

tror ja får byta märke då!!!
pumpen ger ett tryck ett antal funktioner ska ha o summan e att du kan inte få ut hela pumptrycket i ventilen
sen beror det ju på hur många liter den ger
tror 180bar e ganska normalt i uttagen

Avatar Fallback

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

massa-ved  
#134515 Det är ett rundpumpningssystem inte konstantryckssystem.
JD 2140 ger 47 liter 190 bar
JD 6630 ger 81 liter 200 bar
MTZ 800 ger 50 liter 200 bar

Varför byta märke du har ju samma tryck men dessutom 60% högre flöde.

Pumpen i sig ger inget tryck det är först när pumpens flöde utsätts för en motlast som trycket stiger i öppet system.
Bildar lasten då ett större mottryck än övertrycksventilens tryck så öppnar den och i det här fallet 200 bar.

Pumpen ger ju inte nåt otroligt högt flöde men den ger det redan på rätt så lågt varv så om man belastar systemet med nåt så sakar motorn rejält och är tomgången lite lågt ställd så stannar den nästan.

Avatar Fallback

Re: Belarus MTZ 800 lastarproblem

jd6630  
#134533 har den stora pumpen på både 6630 och 7530 som ger 110 li men men efter lite verkligt mätande i verkstan så vil ja uppdatera dej
de e öppet system me lastkännande pump alltså lågt motstånd litet tryck stort motstånd hörg tryck
får ut 210bar i ls uttaget men bara 175 i tipputtagen. jd ger ju högt tryck stort flöde redan på tomgång utan de märks på motorn, den ligger kvar på tomgångsvarv 560rpm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).