Skogsröjning

Röjtider

62 inlägg 138545 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjtider

Skogshuggarn  
#56621 Kompendium över röjning och lämpliga röjtider fr Skogsstyrelsen:

Länk:

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... ojning.pdf

Skogforsks "Röjklocka".

Länk:

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... ntid=31223



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56628 Kanonbra! :-bd

Har de ingen som kontrollerar stavningen på hemsidan :oops:

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Pidden  
#61127 Toppen, Äntligen vet man när man kan röja sina lövgallringar! thumbs up!



Har varit en fruktansvärt svängade fram och tillbaka när man kan röja löv!

Gör det på vintern, det är enklast

Gör det på våren innan löven slår ut

Gör det mitt i sommaren för då slipper du underväxt.


nej detta var ett stort plus i kanten =)

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Deminer  
#61260 Själv har jag landat in i; Gör det NU! Det är nu du har tid...... :lol:
Har efter att jag planterade mina 20.000 plantor inför Elmia sysselsatt mig med mina 19 hektar röjning....
Alltifrån "Grön vägg" till finputsning har jag tröskat mig igenom!
Målet är att allt skall vara klart innan månaden juni är slut!
Juli får det bli något annat! Varför inte ledigt?! :grin:
Mitten av augusti blir det nog tillbaks österut igen!
Passar på att njuta av lugnet!

Avatar Fallback

Re: Röjtider

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61958 jag håller precis på med röjning, oftast av modellen "grön vägg" i ett självföryngrat område.
Det ligger bredvid en bäck som är ganska sumpig med stenar.
Mitt dilemma är om jag skall såga närma marken och därmed riskera stensågning, eller lite högre upp vilket resulterar i 20-30 cm höga stubbar som man snubblar runt bland och som kanske inte är så bra för traktordäcken om några år.
eller kommer de att ruttna bort tills dess.
Är det kanske onödigt petigt att lägga tid på att precissions såga för att få ner stubbhöjden?

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Deminer  
#62043 Ser man tankarna med Husqvarnas nya ryggburna/delade /handburna svärdssåg (ja...vad skall man kalla det så att alla förstå??)
så lär det ju inte direkt bli stubbar jäms med backen!
Jag kör ibland lite högre stubbar och får väl leva med att det blir ett aber att röra sig i röjningen om jag nu skulle vilja göra det...
Beror nog lite på hur man vill nyttja sin skog också. Minns med fasa när man som liten "drevkarl" skulle ta sig genom röjd ungskog under älgjakten......
Rent skogligt tror jag det inte spelar någon roll om stubben är 5 cm eller 2 dm. Det viktigaste tror jag är att det FINNS en stubbe överhuvudtaget!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

bodaedet  
#62069 Fördelen med låg stubbe förutom framkomligheten, är att det blir mindre uppslag. Gran måste tas under nedersta gröna kvisten annars så skjuter den fart igen.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Pidden  
#62093 Om det blir högre stubbe så skär dom rakt av --->> ------, :-bd istället för att skära sneda snubbar --->> / / 👎 [-x Då blir det enklare när det kommer en maskin! (skördare,traktor).=) , Är ju ingen höjdare att mata en spetsig stubbe rakt in i hjulet 😡

Avatar Fallback

Re: Röjtider

pekka  
#65314 ja så är det! :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Akarllson  
#79962 det bästa jag har hört är att man ska lämna stubar på 30 40 cm för att då trycker man bort dom som inte har röttnat med däcken på tratorn sen

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Torparn79  
#79983
Akarllson skrev:det bästa jag har hört är att man ska lämna stubar på 30 40 cm för att då trycker man bort dom som inte har röttnat med däcken på tratorn sen

nackdelen är om man kör fram och tillbaka i samma spår, då är det ännu lättare att spetsa däcken med dom stubbarna som rest sig lite efter att man körde över dom, en bekant som provade när han skulle hjälpa bror sin, gissa vad brodern fick göra innan veden blev utkörd......japp, springa före med röjsåg och kapa stubbar..

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Pidden  
#100788 [/quote]
nackdelen är om man kör fram och tillbaka i samma spår, då är det ännu lättare att spetsa däcken med dom stubbarna som rest sig lite efter att man körde över dom, en bekant som provade när han skulle hjälpa bror sin, gissa vad brodern fick göra innan veden blev utkörd......japp, springa före med röjsåg och kapa stubbar..[/quote]

Det är ju sant.. blir nog enklast att skära dän stubbarna längs marknivå då :), Har en del att skära nu i höst/vinter. Ska ju finnas tid till det bara :),

Avatar Fallback

Re: Röjtider

MNskog  
#134087 När det gäller löv och tall stubbar är det inte så farligt, de har ruttnat innan gallringen. Granstubbar kan vara segare.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

towes  
#134136
Skogshuggarn skrev:"Latmanslista" över lämpliga röjtider fr Skogsstyrelsen:
Länk:
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... anguage=SV" onclick="window.open(this.href);return false;


Har så här två år senare misslyckats att få upp länken. Kan ju bero på två saker: Att filen flyttats, eller att jag har något fel lokalt. Det vore oavsett intressant att se den. Någon som har en ny länk eller kan beskriva innehållet?

Avatar Fallback

Re: Röjtider

axwell  
#134141 http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... ntid=11571

Kan det vara den här du menar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).