Verkstan

Hydraulpump Renovera? [BILDER]

6 inlägg 10218 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpump Renovera? [BILDER]

DeVille  
#133544 Hej!

Dags för min första fråga här, så ni får vara snälla mot mig som inte är så erfaren!

Jag hjälper en vän som har en Flexor L lunnare. Problemet är med hydraulpumpen släpper trycket när den blir varm.

Pumpen är en dubbelpump av fabrikatet Vickers, har tagit lite bilder på den som jag hoppas kan vara till hjälp.
Frågan är om det finns reparationssatser, var man får tag på sådana? Eller om någon kanske har tips på eftermarknads pumpar som kan passa?

Hoppas på att någon här har erfarenhet av liknande pumpar och kan komma med tips.

*Edit* Såg nu att det fanns en tråd om vickers pump, my bad. Moderator kanske kan sammanfoga trådarna om det är lämpligt.










   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Renovera? [BILDER]

ulfgustav  
#133612 Hej
Finns inget att göra åt en sådan, det gäller att identifiera deplacement samt axel och fläns samt rotationsriktning för att därefter köpa en ny. Personligen så skulle jag rekommendera att köpa en kugghjulspump finns sådana som ersättare, dock ej med helt samma anslutningar på tryck och retur. Kom dessutom ihåg att byta alla filter.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Renovera? [BILDER]

Skogstomte  
#133641 Ser precis ut som en sådan som satt på Case hjullastare för att antal år sedan, gissar på en 70-talare. Den vi hade har jag för mig hade denna spec. (skriver fritt ur minnet) Inlopp 3" fläns, utlopp en 1­ 1/4" en 1 1/2". Max tryck 171 bar. Flöde c:a 100 + 120 lpm vid 1800 eller 1900 rpm. Vi ringde Vickers och fick dessa uppgifter. Pumpen finns inte längre i vår ägo så tyvärr kan jag inte ge mer hjälp. Köptes på en skrot till ett projekt som nu är sålt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Renovera? [BILDER]

DeVille  
#134027 Det verkar som att er pump va lite större, då "mitt" inlopp bara är 2,5"


Nu har jag varit och kollat på bakre gaveln ovanför vickers märket.
Där hittade jag under färgen följande siffror.



Hoppas någon här kan tyda dom och berätta vad det är för pump.


Här kommer lite kompletterande bilder, hade tyvärr bara en tumstock till hands när jag tog bilderna...

Axeldiametern är 22mm.

På ingångssidan sitter det inte något munstycke för slanganslutning när jag tog bilden. Slanganslutningen har en diameter på 40mm.

På utgångarna som visas på bilderna sitter slanganslutningarna på pumpen.






   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Renovera? [BILDER]

ulfgustav  
#134040 Hej
Tag med dig pumpen till ett etablerat hydraulföretag så plockar de fram ersättare, bilden med beteckningen är tyvärr för dålig för att jag skall kunna tyda den, men det kan man säkert göra "live"

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Renovera? [BILDER]

DeVille  
#134052 Jag hittade denna Vickers data sidan, enligt den så verkar det vara följande, om jag tyder det hela rätt??

Jag tyder numret på pumpen till: 2521V 21A 5 1CB

2521V = Modell
21 = 21 GPM (US Gallon/min) (avser utgång närmst axeln)
A = Alla in/ut har SAE 4 Bults fläns
5 = 5 GPM (US Gallon/min) (avser utgång i gaveln)
1 = Rak axel med kilspår
CB = Anger hur utgång 2 är vriden.

10L = 10 är modell och L anger rotationsriktning.

Om jag översätter GPM till liter/min så blir det 79,49L/min samt 18,95L/min.
Skulle det kunna stämma för en maskin i denna storleken?

Det står även 119 i en fyrkant nere till vänster, vad det betyder har jag inte heller lyckats klura ut..

Jag är lite osäker på om det är en 5:a eller 8:a som anger flödet för den lilla pumpen.
Är 5GPM för lite för att vara rimligt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).