Vedmaskiner, flishuggar

ved bord

15 inlägg 12211 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ved bord

villeved  
#113837 Såg ti tidningen idag att kellfri har tagit in ett ved bord, ja vet att många på detta forum inte har så mycket övers för kellfri men på ett bord kan det ju inte vara så mycket som kan gå sönder. Så frågan är: Är det någon som sett det eller prövat det ??
Ja menar 7000 för ett bord med hydralisk rulle känns ju bra mot konkurenterna som kränger bord för 15000 :x
http://www.kellfri.se/se/pdf/13-SB220%2 ... d%20SV.pdf

vad tycks ?? något att satsa på eller någon som har något bättre förslag ??



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: ved bord

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113849 Har själv byggt ett bord som liknar detta fast 5 meter lång dock utan rulle men om man har inmatningsmatta på
sin vedmaskin känns det onödigt med driven rulle tycker jag. jag har en 1x37a

Avatar Fallback

Re: ved bord

villeved  
#113860 okej, tycker det verkar bra med rulle när det blir lite längd på virket. Ingen som sett bordet ??

   TS
Avatar Fallback

Re: ved bord

axwell  
#113865
villeved skrev:okej, tycker det verkar bra med rulle när det blir lite längd på virket. Ingen som sett bordet ??

Nej och bilden säger mig inte allt om hur det fungerar. Antar att trp.bandet skall sitta i den bortre gaveln och att virket skall lastas på från första gaveln med uppstående hornen.
Horisontella staget gör det svårt att fylla bordet utan brötar eftersom min lastare bara skulle nå till mitten.
Dessutom för vekt mot krafter från sidan, ser bara det hindrande staget.

Användarvisningsbild

Re: ved bord

stegmaster  
#113879 Visst ska du ha ruller.
Själv har jag 3 stk, och det er måste vid 4-6m längder på virket.
Men vad jag har förstått så brukar ni mycket 3m längder i Sverige, så då kanskje det inte er lika nödvendig.
Av bilden, såg det klent ut för att lasta upp til 6 fub på.
Men skulle vore bättre att se det "live", för att gjöra det rettvisa.

Avatar Fallback

Re: ved bord

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115831 priserna i sverige är snuskigt dyra på vedmaskiner och tillbehör.
ex japas 465 vedstativ kostar ca 500 euro och deras hydrauliska inmatningsrulle ca 460 euro i finland

Avatar Fallback

Re: ved bord

smissen  
#117346 Beställde en skopa till vår Avant från Kellfri!!! VILKET SKIT!!! Inte ens det kan dom göra!!

Avatar Fallback

Re: ved bord

skogsflane  
#133718
smissen skrev:Beställde en skopa till vår Avant från Kellfri!!! VILKET SKIT!!! Inte ens det kan dom göra!!

är det den som dom marknadsför som marknadens starkaste skopa eller något i den stilen? :lol:

Avatar Fallback

Re: ved bord

f-se.se  
#133788 kan säkert duga för den lilla gården eller för den som inte hanterar ved så mycket.
själv fick ja en gammal hederlig pall ställning som modifierades och funderar nu som stockbord, bara att plocka med gripklon eller pallgafflarna och flytta.

Avatar Fallback

Re: ved bord

Nolltax AB  
#133809 Var för sär skrev jag detta gjorde?

Användarvisningsbild

Re: ved bord

jonathanA  
#133812 Ska man köra en del ved, så är drivning på minst en rulle ett måste! Annars går det åt en gubbe vid stockbordet hela tiden.
Jag har tre drivna rullar, funkar kanon, behöver inte hålla på å trycka på stockarna å vela!
DSCN2374.jpg

Avatar Fallback

Re: ved bord

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133813
jonathanA skrev:Ska man köra en del ved, så är drivning på minst en rulle ett måste! Annars går det åt en gubbe vid stockbordet hela tiden.
Jag har tre drivna rullar, funkar kanon, behöver inte hålla på å trycka på stockarna å vela!
DSCN2374.jpg


Funderar på att bygga ett liknande bord. Har du kedja mellan rullarna eller fler motorer? Räcker oljan till att seriekoppla från maskinens drivmotor eller kör du separat hudraulagg?

Användarvisningsbild

Re: ved bord

jonathanA  
#133817 tja! jag har en motor i mitten nedanför, (från en ensilageplastare) med en kedja upp till ett trippeldrev. Från det drevet går två kedjor en åt varje håll!
Min olja räcker till, inget separat agg. utan det finns förberett för externt stockbord! Bara att plugga in funkar prima. :-bd

Avatar Fallback

Re: ved bord

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133819 Det ska väl inte går åt mera minutliter olja för att man har flera rullar, förutsatt att man kopplar dessa i serie, då går det ju lika fort också (om motorerna är lika)?

Användarvisningsbild

Re: ved bord

jonathanA  
#133823
kl-820 skrev:Det ska väl inte går åt mera minutliter olja för att man har flera rullar, förutsatt att man kopplar dessa i serie, då går det ju lika fort också (om motorerna är lika)?


Du har nog rätt.
Fast min motor är lite annorlunda mot den i maskinen, för stockbordet går en smula långsammare än maskinens matarband!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).