Avverkning (slutavverkning)

avverkning av grönområde olovandes

47 inlägg 27424 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogshuggarninorr35  
#133700 Men vad är det som säger att han inte har lovat henne det men fått kalla fötter när ni börjat protestera?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mäki  
#133703
Skogsola skrev:Vad är ett grönområde?


Så här är det i Finland troligen lika i Sverige:

Grönområde är ett område runt omkring bebyggelse som i en detaljplan har blivit planerat att vara rekreations område för dom som bor där så det skall vara trivsammare att vistas i området.

Om du som markägare vill åtgärda området måste du söka om ändring i detaljplanen, för du har ju redan godkänt
att det skall vara orört om planen har vunnit laga kraft.

Är det ej ett planerat område så är det inte grönområde utan skog.

Om en stor markägare säljer ut flera tomter på ett område kan han planera grönområden mellan stugorna så det skall vara lättare att sälj.

Men är det inte planerat utan gjort på eget bevåg så är det skog som han får göra vad han vill med.

Sedan att ett grönområde skall förbli orört finn det inga garantier för
det brukar vara enkelt att ändra i planen för vissa.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133704
dagslända skrev:
Mangan skrev:Det minsta man kan begära är att låta skogsägaren sköta sin egen skog, utan att sommargästerna lägger sig i.


varför ska det då finnas en vägförening och en samfällighet där det finns regler om hur saker ska skötas om skogsägaren ändå är den som borde bestämma allt?


Om marken tillhör samfälligheten, bestämmer samfälligheten. Om marken tillhör skogsägaren, bestämmer skogsägaren.

Vägföreningen bestämmer om vägen.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133705
Skogshuggarninorr35 skrev:Men vad är det som säger att han inte har lovat henne det men fått kalla fötter när ni börjat protestera?


Jo, jag funderade lite i de där banorna också. 8)

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133707
dagslända skrev:han hade ju inte bestämt över sin mark. Hon gjorde ju det utan lov.


Då får han väl polisanmäla henne. Du vet ju inte vad som avtalats mellan dom.

Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Kse  
#133708 Det är väl "kvinnan" som sitter i skiten i det här fallet, har hon tagit dit maskiner utan markägarens lov och dessuom gett bort virket som betalning? Verkar ju lite oklart vad som har hänt så ta ett snack med "kvinnan så att du får förstahandsinformation, vad hon har gjort och vad markägaren lovat. Även om du står hjälplös mellan parterna så skadar det ju inte att ha lite på fötterna inför mötet.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Hema  
#133713 Kan man ge sig fan på att kärringen ska sälja huset sitt nu när hon fixat lite fin utsikt måntro?

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Nolltax AB  
#133721 Måhända göra en 180gradare gentemot markägare?
Nu det växa vilt göra lär.
-Vi kan röja å snygga till. Å så småningom gallra om så önskas.
Hallon i mängd i dag. Björkved i morgon....

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133736
Mäki skrev:
Skogsola skrev:Vad är ett grönområde?


Så här är det i Finland troligen lika i Sverige:

Grönområde är ett område runt omkring bebyggelse som i en detaljplan har blivit planerat att vara rekreations område för dom som bor där så det skall vara trivsammare att vistas i området.

Om du som markägare vill åtgärda området måste du söka om ändring i detaljplanen, för du har ju redan godkänt
att det skall vara orört om planen har vunnit laga kraft.

Är det ej ett planerat område så är det inte grönområde utan skog.

Om en stor markägare säljer ut flera tomter på ett område kan han planera grönområden mellan stugorna så det skall vara lättare att sälj.

Men är det inte planerat utan gjort på eget bevåg så är det skog som han får göra vad han vill med.

Sedan att ett grönområde skall förbli orört finn det inga garantier för
det brukar vara enkelt att ändra i planen för vissa.


Sådana grönområden finns inte i Sverige med mindre än att kommunen löser in marken. Men den här händelsen kanske skedde i Finland? I Finland lär markägre kunna få betalt för att spara skog runt bebyggelse.

Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133737 Har skummat igenom tråden lite.
TS skriver att det bestämts att skogen skall spras som "grönområde" eller något sånt, skulle vara intresant att veta om markägaren varit med och bestämt detta, eller om "Samfälligheten" bestämt detta över hans huvud.

OM det nu är gamal skog med stort värde och skogsägren "fått hjälp" med avverkning och att bli av med veden så hade jag som skogsägare i alla fall blivit totalt vansinnig på den som tolkat om ett löfte om att röja bort lite sly och döda grenar...

Men detta är på en ö? och skog nära hav eller på ö kan vara väldigt vindpinat och därmed ingt direkt värde i, så det är kanske inte så stor förlust för skogsägaren...
Eller rör det sig om fullvuxen och grov skog?

Användarvisningsbild

Re: avverkning av grönområde olovandes

Skogshuggarninorr35  
#133742 Jag tror att i det här fallet så var det nog sveriges finaste träd, om du frågade stugägarna.
Sen kan det finnas viss egoism och avundsjuka med i spelet för hennes stuga kanske ligger högre än den andra så hon fick väl bättre utsikt.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133743 Självklart är skogsägaren med i samfälligheten. lla markägare är det och är införstådda mde vad som gäller. Inga bestlut har fattats ovanför hans huvud.
Eftersom det ska enligt överrenskommelse finnas skog/mark mellan stugorna, den marken får inte tex bebyggas med nya stugor osv.

Vem avgör om det är sveriges finaste träd! du eller?! Du värderar nog din skog högt. Och jag är nöjd med den jag har.
Så det är nog väldigt individuellt ellerhur!

Jag förtsår att en skogsägare vill "skörda sin skog". Men så var inte fallet den här gången. Visst kan han ha lovat och sen fått kalla fötter. Det ska jag ringa till skogsvådsstyrelsen och kolla.

Och är "bara en stugägare" som förvisso spenderar halvårsvis tiden i stugan. Men det betyder ju inte att min mark inte betyder och är värd lika mycke för mig som andras tomtar/gårdaar/skogar är värda för andra ägare!
Ska jag negligeras bara för att jag inte är i stugan 365dagar om året?

ska kolla upp det här noga och se om vi kommer fram till nån gemensam lösning.

men missunsamma kärringar som tar sig friheter och tror dom kan göra som dom vill ska sättas på plats enligt mig!

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133744 stugan ligger på en ö, i en vik där det sällan blåser. Träden var varierande men skulle uppskatta att endel var då över hundra år. 20 meter höga. Marken är en känslig biotop, sandbacke och långsamväxande skog. så inte alls säker skogsvådsstyrelsen hade gett illåtelse att göra sådär över huvudtaget.

Så vindpinad skog. Absolut inte!

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133745
dagslända skrev:Självklart är skogsägaren med i samfälligheten. lla markägare är det och är införstådda mde vad som gäller. Inga bestlut har fattats ovanför hans huvud.


Det var inte vad du skrev från början, då var stugägarna med och skogsägaren hade ingen stuga. Är du verkligen säker på att samfälligheten får bestämma detta? Har du läst stadgarna?

Ingår den avverkade skogen i samfälligheten?

https://lagen.nu/1973:1150


Jag förtsår att en skogsägare vill "skörda sin skog". Men så var inte fallet den här gången. Visst kan han ha lovat och sen fått kalla fötter. Det ska jag ringa till skogsvådsstyrelsen och kolla.



De vet inte vad som är överenskommet.

Och är "bara en stugägare" som förvisso spenderar halvårsvis tiden i stugan. Men det betyder ju inte att min mark inte betyder och är värd lika mycke för mig som andras tomtar/gårdaar/skogar är värda för andra ägare!


Det var väl inte din mark som berördes?

ska kolla upp det här noga och se om vi kommer fram till nån gemensam lösning.

men missunsamma kärringar som tar sig friheter och tror dom kan göra som dom vill ska sättas på plats enligt mig!


Vem är det som är missunsam egentligen?

Jag tror du skall kolla VÄLDIGT NOGA innan du går omkring och klagar. Du verkar inte ha riktigt koll på vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: avverkning av grönområde olovandes

dagslända  
#133748 i samfälligheten ingår de som äger skog och mark efter vägen vi rår om. Jag äger en tomt och hn äger skog Han bor eller har inte stuga där men brukar vägen Alltså är han oxå med i vägföreningen!

Nä skogsvårdsstyrelsen vet inte vad som är överrenskommet mellan skogsägaren och kvinnan, men dom vet ju om man sökt lov för avverkning. Är det sökt så vet ju skogsägaren om det hela och då blir ju saken en helt annan.

Och nej min mark är inte berörd, men det jag skriver är att jag och mina åsikter ska inte ignoreras för att jag "bara är en stugägare".

Jag är absolut inte missunsam. Kvinnan i fråga har gjort många övertramp när det gäller överrenskommelser och regler. Inte bara jag som råkat ut för saker som infvolverar henne utan även många andra. Just det här berör såklart mig eftersom nu allt insynsskydd som funnits från både väg och strand är borta.

som sagt, är det här felaktigt gjort av henne så ska hon stå till svars för det, är det enligt konstens alla regler gjort av skogsägaren så får jag helt enkelt ta det. Det är just det jag försöker få reda på.

Och jag ska kolla upp allt väldigt noga, går omkring och klagar gör jag inte isåfall hade jag knappast fösökt få reda på fakta för att kunna ta upp det på det gemensamma årsmötet.. ellerhur!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).