Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tändningsprpoblem grålle

26 inlägg 52534 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133599
aywa skrev:
th skrev:Laddningslampan skall bara vara en lampa och dessutom skall den vara på ganska låg effekt (2,5V 0,5W om du har 6V-system, LUCAS no 970 enligt service-manualen, samt 12V 2,2W, LUCAS no 987 om någon har en sådan på lager :grin: ) för att inte bakmata tändspolen när man stänger av tändningen. Lampan skall bara lysa när man vrider på tändningen innan motorn har startat. När motorn startat så genererar generatorn en spänning så att lampan slocknar p.g.a. det är ca -12V på båda sidor om lampan.



Det är en 12 volts. Så om jag förstår rätt, så måste "charging lamp" kopplas in för att inte tändspolen skall bli bakmatad när jag stänger av tändningen? Kopplar jag utan den lampasom du beskriver i citatet ovan så kommer alltså tändspolen få ström trots att jag slagit av tändningen?

Som det ser ut nu när jag slår på tändningen så börjar generatorn att snurra utan att jag har igång motorn..

Learning by doing=P

Du verkar ha stora problem med dina kopplingar! Som totte skrivit ovan så slår man på tändningen genom att sluta brytaren vid nyckeln. Detta ger -12V över tändspolen och på den ena sidan av lampan. Den andra sidan av lampan skall vara kopplad till generatorn och laddningsregulatorn. Din åsikt "Misstänker att den jordade kabeln jag drog till ""On offf knappen med belysning på"" ställer till det hela..." är ju helt rätt men borde aldrig någonsin blivit dragen för den enda jordledning som ju finns på schemat är den från batteriet till skruven vid startkontakten.

Tips: leta upp någon som kan koppla el, annars riskerar du att ställa till en hel del med en gammal fin traktor.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133603 Ursäkta, jag glömde svara på frågorna :oops:
aywa skrev:Så om jag förstår rätt, så måste "charging lamp" kopplas in för att inte tändspolen skall bli bakmatad när jag stänger av tändningen?

Nej, om du saknar lampa så går det absolut ingen ström till tändspolen. Däremot riskerar laddningen att bli sämre. När jag köpte min traktor var lampan trasig och generatorn laddade dåligt. Jag har inte funderat ut varför med det har troligen något att göra med polariseringen av generatorn innan start.

aywa skrev: Kopplar jag utan den lampa som du beskriver i citatet ovan så kommer alltså tändspolen få ström trots att jag slagit av tändningen?

Nej, se ovan.

aywa skrev:Som det ser ut nu när jag slår på tändningen så börjar generatorn att snurra utan att jag har igång motorn..

Learning by doing=P

Här är ju grundproblemet. På något sätt har du lyckats koppla brytaren så att den matar generatorn, vilket i sin tur gör den till en motor. Har du kopplat brytaren från batteriet till generatorn?

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133606 Drog den jordade kabeln endast i syfte att "tändningsknappen" skall lysa när den är till- resp frånslagen". (Tändningsknappen använder jag istället för nyckel, det blir ju samma sak....)

Hur som helst... Jag prövade att ta bort sladden som går från laddningsrelät till "on- off knappen" ( För att undersöka om det är min brist på korrekt charging lamp som orsakade alla konstigheter med att generatorn började snurra när jag slog på tändningen samt att det inte gick att stänga av motorn). Då blev jag av med samtliga bekymmer... Det vill säga att knappen lyser nu när tändningen är tillslagen (trots sin jordning) och att generatorn inte snurrar när tändningen är påslagen samt att jag nu kan stänga av motorn med "till och från knappen".

OM mitt resonemang går att tyda ovan så har det hela berott på att jag inte haft rätt lampe koopplad på sladden "D från laddrelät till tändningsnyckeln" på bilden. Ytterligare så krävs väl endast den just nämnda sladden med lampa för att se om batteriet laddas under körning??? -Det är inget jag har behov av just nu isf, jag kan ta en minut på mig och mäta över polerna på batteriet för att undersöka att generatorn ger batteriet vad det vill ha:)

Visst är det bra att fråga nån om hjälp, men jag vill lära mig och då går man väl på vissa minor, någon gång måste man ju börja på egen hand=P

Men tror ni att det kan vara min avsaknad av korrekt laddningslampa som orsakat att generatorn snurrat på tändningspåslag, att jag inte kunnat stoppa motorn när jag brytit strömmen på "från till knappen tillika tändningen"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133608 Har en annan ide... Kanske är mitt kopplingsschema fel?

1/ Från laddningsreläets port D Går ju en kabel till generatorn samt en kabel genom lampan och vidare till "Av på knappen"

2/ Från laddningsreläets port F går ju en kabel till generatorn.

Slutsats; Kan det vara så att respektive kabel går till fel stifft på generatorn, att jag alltså skulle lossa på kablarna på generatorn och byta plats på dessa? Kanske spelar det ingen roll?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133635
aywa skrev:Jag prövade att ta bort sladden som går från laddningsrelät till "on- off knappen" ( För att undersöka om det är min brist på korrekt charging lamp som orsakade alla konstigheter med att generatorn började snurra när jag slog på tändningen samt att det inte gick att stänga av motorn). Då blev jag av med samtliga bekymmer... Det vill säga att knappen lyser nu när tändningen är tillslagen (trots sin jordning) och att generatorn inte snurrar när tändningen är påslagen samt att jag nu kan stänga av motorn med "till och från knappen".

Där har du ju problemet. Om du tittar i schemat så ser du att det inte skall finnas någon förbindelse mellan On/Off brytaren och laddningsregulatorn. Den gula ledaren skall gå från brytaren och till lampan och från andra ändan på lampan till kontakt D och generatorn. Kolla på http://ferguson.has.it/ så ser du bilder på regulatorn

aywa skrev:OM mitt resonemang går att tyda ovan så har det hela berott på att jag inte haft rätt lampe koopplad på sladden "D från laddrelät till tändningsnyckeln" på bilden. Ytterligare så krävs väl endast den just nämnda sladden med lampa för att se om batteriet laddas under körning??? -Det är inget jag har behov av just nu isf, jag kan ta en minut på mig och mäta över polerna på batteriet för att undersöka att generatorn ger batteriet vad det vill ha:)

Som jag tidigare sagt så klarar man sig en stund utan lampa men det verkar inte vara säkert att generatorn laddar ordentligt om inte den blivit rätt polariserad, något som eventuellt lampan kan hjälpa till med.

aywa skrev:Visst är det bra att fråga nån om hjälp, men jag vill lära mig och då går man väl på vissa minor, någon gång måste man ju börja på egen hand=P

Det finns ett uttryck som heter "Friskt kopplat är hälften brunnet". El är inget att leka med, även om det bara är 12V, för det kan snabbt gå stora strömmar som ställer till mycket oreda.

aywa skrev:Men tror ni att det kan vara min avsaknad av korrekt laddningslampa som orsakat att generatorn snurrat på tändningspåslag, att jag inte kunnat stoppa motorn när jag brytit strömmen på "från till knappen tillika tändningen"?

Nej, lampan i brytaren är på ganska låg effekt så du har nog snarare förväxlat kontakterna på brytaren/lampan

aywa skrev:Har en annan ide... Kanske är mitt kopplingsschema fel?

Schemat är korrekt

aywa skrev:1/ Från laddningsreläets port D Går ju en kabel till generatorn samt en kabel genom lampan och vidare till "Av på knappen"

2/ Från laddningsreläets port F går ju en kabel till generatorn.

Slutsats; Kan det vara så att respektive kabel går till fel stifft på generatorn, att jag alltså skulle lossa på kablarna på generatorn och byta plats på dessa? Kanske spelar det ingen roll?

Här är det inte bara att prova. Du kan felpolarisera generatorn och sedan krävs det lite pyssel för att få den att fungera igen. Läs t.ex. http://fergusontractors.org/fena/wp-con ... erator.pdf
Mer bilder hittar du på http://www.scribd.com/doc/52259935/Mass ... air-Manual sid 50 och framåt.

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

totte  
#133637 Kan bara hålla med th här. Det är fel tillfälle att lära sig genom att prova när du uppenbarligen har mycket svag aning om hur komponenterna hör ihop och funkar. Skaffa nåt att läsa där elsystem för fordon beskrivs ordentligt och läs på först.

I det här fallet är det mycket olämpligt att lära genom att "gå på minor". Det kan bli fruktansvärt dyra och farliga minor du går på om du inte har koll på vad du gör. 12 V i sig är inte farligt, men krafterna du har i ett batteri är riktigt otäcka om dom kommer lös fel vägar.

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133710 Får tacka för all hjälp och tips:) Monterat bort sladden för charging lamp så länge och nu funkar grållen som den ska.

Tog en premiärtur på en halvtimme och det gick fint! Upptäckte dock att fläktremmen är rejält sliten och att kylarslangarna behöver få in sina avbytare, men i övrigt går den riktigt fint. Till och med originalstarten som sitter i växelspaken fungerar nu:)

För tio år sedan klöv jag traktorn på mitten och monterade på en ny bakdel, det verkar ha hållt sig i schack så att tom hydraularmarna och kraftuttaget ville vara med, :)

Är det föresten några konstigheter att byta fläktremmen eller är det bara att plocka ner och kränga dit en ny? Såg att olssons i ellös har nya för ca 150 spänn, och det kan det ju vara värt=P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

totte  
#133712 Jamen det var ju trevligt! Hoppas den fortsätter att sköta sig nu! Hoppas th och grabbarna kan svara på fläktremsfrågan. Lycka till med en fin gammal traktor!

Användarvisningsbild

Re: Tändningsprpoblem grålle

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133770 Jag har faktiskt aldrig behövt byta fläktremmen. Hade däremot av toppen en gång och märkte då att det inte bara var att plocka bort fläktremmen, det var för smalt mellan remskivan och framaxelupphängningen. Troligtvis behöver man ta bort, eller i alla fall lossa, remskivan från vevaxeln.

Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133816
th skrev:Troligtvis behöver man ta bort, eller i alla fall lossa, remskivan från vevaxeln.


Misstänker detta jag med, vid en första anblick så känns det som att även ev kylen måste plockas dän för att komma åt... Men det löser sig, får kolla runt lite i någon instruktionsbok i värsta fall (för vem gillar manualer? :lol: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändningsprpoblem grålle

aywa  
#133825 Tog mig en snabb titt på den gamla tedén från 52 förut... Såg att jag inte behöver montera ner någonting. Fläktremmen går att kränga över fläktbladen (då det finns utrymme mellan kylet och bladen) och sedan är ju de andra två remmskivorna vid motorn respektive generatorn "öppna" från sidan och därmed bara att kränga över...

Inser att en ny tråd borde ha öppnats då jag gått med mina förfrågningar om tändningsproblemen till fläktremmsbytet :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar