aywa skrev:th skrev:Laddningslampan skall bara vara en lampa och dessutom skall den vara på ganska låg effekt (2,5V 0,5W om du har 6V-system, LUCAS no 970 enligt service-manualen, samt 12V 2,2W, LUCAS no 987 om någon har en sådan på lager ) för att inte bakmata tändspolen när man stänger av tändningen. Lampan skall bara lysa när man vrider på tändningen innan motorn har startat. När motorn startat så genererar generatorn en spänning så att lampan slocknar p.g.a. det är ca -12V på båda sidor om lampan.
Det är en 12 volts. Så om jag förstår rätt, så måste "charging lamp" kopplas in för att inte tändspolen skall bli bakmatad när jag stänger av tändningen? Kopplar jag utan den lampasom du beskriver i citatet ovan så kommer alltså tändspolen få ström trots att jag slagit av tändningen?
Som det ser ut nu när jag slår på tändningen så börjar generatorn att snurra utan att jag har igång motorn..
Learning by doing=P
Du verkar ha stora problem med dina kopplingar! Som totte skrivit ovan så slår man på tändningen genom att sluta brytaren vid nyckeln. Detta ger -12V över tändspolen och på den ena sidan av lampan. Den andra sidan av lampan skall vara kopplad till generatorn och laddningsregulatorn. Din åsikt "Misstänker att den jordade kabeln jag drog till ""On offf knappen med belysning på"" ställer till det hela..." är ju helt rätt men borde aldrig någonsin blivit dragen för den enda jordledning som ju finns på schemat är den från batteriet till skruven vid startkontakten.
Tips: leta upp någon som kan koppla el, annars riskerar du att ställa till en hel del med en gammal fin traktor.