Socialt (mer om oss)

Sommar-rapporten

73 inlägg 28320 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#132745 Hehe, klassiker! Tur du inte hann börja skruva isär nåt i alla fall (för det gjorde du väl inte?). Taskig försäljare som inte tankar upp motorn ordentligt, är väl den minsta bonus man kan begära.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#133084 Besökte Pajala marknad för första gången i går, +26 när vi kom dit, kan inte säga annat än att det är fullständigt otroligt med alla dessa knallar i lilla Pajala, hur många det var är omöjligt att gissa men det lär vara en av de populäraste i Norrland, kan inte säga annat än att man blir imponerad. Några grejer hängde med hem, har ni vägarna åt detta håll vid denna tidpunkt på året är det värt ett besök. Lite åska och regn har paserat idag inga stora mängder, +22,3 just nu ute +28 inne i stugan trotts att värmen är avslagen sedan ca en vecka, har hunden flinga här hon badar flera gånger per dag, men jag följer inte med.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133090 Håller med om Pajala marknad, absolut värd ett besök, vi är dit varje år.
I fredags var jag och frugan och kollade nya gruvan i Kaunisvaara och sen ner till marknaden
svettades och träffade folk samt köpte nåt jättenyttigt eller vad det var.
Hann tom snacka med KSE om USA-resor mm, jättekul.
Nu är det tropisk natt igen, svinvarmt.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#133275 Så fick vi 20 mm regn igår, det var välkommet, det började bli rätt torrt i pärlanden. Började med åska mitt på dagen, kom dock aldrig riktigt nära och till en början verkade det inte som det skulle bli mycket regn. Men frampå eftermiddagen tog det i och sen blötte det på till framåt småtimmarna.

Lite småkvavt på dagen idag, kom t o m några enstaka stänk, men nu har det klarnat upp mot kvällskvisten. De tidigaste potatisen har börjat sätt knölar, var och krafsade där i förrgår och fick fram några småkulor lite större än hyggliga ärtor, så nu är det snart dags för första koket.

Dräller av storspovsungar härikring just nu, är ett jäkla skrikande på föräldrarna som flyger runt och oroar sig, förmodligen med viss rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

Kjell S  
#133283 20mm här skulle dunsta direkt, det dammar när dom gräver en meter under marknivå.
Snart dags för en veckas regn... helst då nattetid.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#133285 Det blev inte speciellt blött av det här heller. Men en hel veckas regn vill jag nog inte ha. Hoppas verkligen att yr.no har lite fel, annars ser det ut som vi skulle kunna få runt 100 mm i kommande vecka, och det är väl att ta i, tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133286 Ja, runt 19-20 grader och mulet, så det gick rätt OK att köra röjsåg faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

axwell  
#133411 Olika falla ödets regndroppar. I tisdags grävde jag ett dike längs en "byväg", diket blev ca 25 m långt och jordmassorna tog mer än halva vägbredden i anspråk.
Det regnade en del men Yanmar har ju ett skyddande tak, så intet ont anande; inga problem.
Det blev 3 mm på knappt 2 timmar, samtidigt fick Sundsvall 76 mm och Söråker 18 mm.

Platserna ligger som i en liksidig triangel med 15 km:s sidor, i spetsen nedåt ligger Sundsvall.
Totalkaos i Sundsvall, många saknar fortfarande fungerande bredbandsuppkoppling.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#133413 Jo vi hörde om det på nyheterna att det var vattenkaos i Sundsvall, skickade faktiskt en tanke åt ditt håll då, men där ser man hur mycket det kan skilja när det är den typen av väder. Här fick vi runt 20 mm, det kom som ett stadigt och bra regn och var välkommet, började bli torrt i pärlanden. Sen har det varit sommar igen, lite svalare, runt 20 eller strax under, lagom soligt och trevligt utomhusväder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#133491 Åskan

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#133492 Jag provar igen efter första ordet tyckte datorn att det var nog skrivet och skickade på eget bevåg iväg meddelandet. Åsk vädren som kommit upp över bottenhavet och bottenviken de senaste veckorna har inte betett sig som förut, vi har under natten hört åskan på långt håll, och det har kommit någon kort störtskur, helt plötsligt har det kommit en blixt och knall direkt och öst ned regn, sedan hördes ingen mer åska detta har hänt två gångger de senaste veckorna. Sista gången kom det 17mm på 7-8 minuter. Potatisen växer så det knakar och blommar för fullt. Det är första dagen de sista två veckorna som det inte blåser, det har blåst både natt och dag mellan 8/10 sekundmeter, idag knappast krusar det vattnet +21 ganska lagom.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#133505 Regndag här, regnade på rätt bra under natten och morgonen, kommit runt 15 mm. Sen har det småduggat hela dagen, garagedag. Annars hade vi några riktigt bra dagar i veckan, hade full fart med att köra pärlandet, klippa gräs, gå en sväng med gräsröjaren och samla iho en del som jag lieslagit tidigare.

Gräsröjningen avslutades med att trimmerhuvudet flög av, av vilken anledning vet jag inte, hittade bara hälften av delarna. Resten befinner sig trolignen i omloppsbana. Blir att investera i ett nytt. Var nästan färdig när det hände, satte på en gammal klinga och drog ner det sista med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

Kjell S  
#133856 Ut o pinka nyss, lockade tydligen till mig lite mygg och andra
svärmare för helt plötsligt flög nog 4-5 nattfåglar runt huvudet.
Skoj med fladdermöss...

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#134107 I början av veckan provade vi på årets potatis, smakade utsökt det var annat än butikernas övergödda sk. färskpotatis, nu blir det eget så långt det räcker, förra årets skörd där potatisen hade bakpotatis storlek räckte ända in i april, i natt har vi fått ca 17 mm åskregn, + 25,2 luftfuktigheten börjar säkert närma sig 90% det börjar likna bastu man dryper av svett så fort man rör på sig.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#134111 Kan i stort sett bara upprepa, potatisen är väl avsmakad och till belåtenhet, vädret i stort detsamma, något svalare här bara. Nu blir det inga rapporter på två veckor härifrån, dags för årets turné till södra Sverige.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).