fre 02 dec 2011, 14:41#148613
Nu har jag tröttnat på att stå på knäna på stolen i min kära Ford när jag lastar. Började med att riva nedersta bakrutan och balken under. Tänkte mig att jag skulle bygga ut golvet bakåt och neråt så mycket som möjligt. Efter en del funderingar kom jag dock till denna lösning:
"Ny" stol, som har fällbart ryggstöd. (tröskan fick offra sin stol, enklare att hitta en stol dit, som inte behöver vara fällbar).
Fotlåda där den lilla bakrutan var. Några mobilbider:
IMG_20111202_094522.jpg
IMG_20111202_132647.jpg
IMG_20111202_132833.jpg
IMG_20111202_132858.jpg
Man sitter alltså på baksidan av ryggstödet. Detta gör att man kommer upp litet högre än normal sitthöjd, men inte lika högt som när man sitter på knä. Den extra höjden räcker dock till för att man skall kunna sitta ganska bekvämt bakvänt. Man får stöda armbågarna på knäna. Inte optimalt ergonomisk sittposition men det är ju en Ford!
Några små justeringar behövs ännu. Tänkte täcka hålet som uppstår när man tar bort ventilpaketet med en plexi ruta. Sen behövs det en ny fastspänning av bakrutan och litet gummiduk eller något annat lämpligt material så att inte vattnet kan rinna längs bakrutan och in via hålet när man har på ventilpaketet. Den nya bakväggen följer nämligen bakrutans lutning så den sticker ut litet nederst.
Skall kanske tillägga att jag alltså valde att montera tillbaka den där säkerhets-balken som ingår i hyttens konstruktion. Kom fram till att det kanske är bäst att göra så med tanke på eventuell framtida försäljning. Inga ingrepp har alltså gjorts i hyttens ram.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto