Motorsåg och handhållet

Garmin Forerunner 305

17 inlägg 7650 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Garmin Forerunner 305

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13057Köpte en Garnin Forerunner 305, mest för att ha för träning och orientering. Den har tex pulsmätare, vilket inte är riktigt nödvändigt i skogsbruket. :-)

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

Den sitter bekvämt på armen även när man röjer, och överdragskläder och handskar är inget problem för den. Eftersom jag har 'datoriserat' min skogsbruksplan, så ser jag direkt var jag har varit. Mycket praktiskt, om man inte hittar så bra i sin skog, eller vill veta den tråkiga sanningen att man bara hann med en halv hektar, fastän det kändes som två...
Bild

Här ser ni hur jag gick med röjsågen idag, tex. Kanske kan vara intressant för någon, men jag tycketr det är jäkligt roligt med teknik i alla fall. :-)

Den kostar förresten 2000:- inkl frakt och moms på postorder från England, svenska priset är över 3000:-.

TS
Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13058phu tur att det stog gps. först trodde jag det var en bild på mina njurar efter sista firmafesten. :lol:

Häfigt att man kan få fram det så bra, hur fungerar andra GPS där man kan se karta samtidigt? kan man ex koppla puls mätare till de?

Är själv väldigt sugen på att köpa mig en GPS som jag kan mata in gröna kartan i.

#13059Skall kanske klarlägga att bilden är tagen från min dato hemma, själva GPS:en har ingen kartfunktion, skärmen är 2x4 cm i svartvitt.

GPS med gröna kartan? Då blir det en helt annan prisklass, både på kartan och GPS:en

TS
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13060Med en sån apparat kanske man får reda på vilken form man är i genom att kolla på hur pulsen åker upp och ner :lol:

#13062Ja ca 5000 får man hosta upp här i sverige får väl se om man kan få den över stora pölen importerad.
Förresten så skulle jag nog inte vilja ha pulsmätare på min, så jäkla jobbigt att ha en helikopter med hjärt-defilbrator hängandes över sig...

Har du provat eller har du GPS med gröna kartan i ?

#13063Aldrig provat GPS med karta i. Fördelen med Forerunner är att den är lätt att ha med sig när man jobabar, vilket inte en vanlig handhållen är. Ja, och så pulsmätaren då.. :-)

Kanske skall ta med pulsbältet nästa gång jag röjer, undrar vart man hamnar, 120 kanske?

TS
#13064he he .. nya tävlingen vem röjer 1 hk med lägst puls på snabbast tid...

(ÖHhhh.::: tror tyvärr aldrig det blir en OS-gren)

Fisketorp  
#13233Godagens!

ursäckta om jag bryter mig in i forumet men var den enda tråd som inte började bli alltför gammal som handla om gps=)

iallafall så ska jag och min sambo iväg på lite semester över en helg
ska bege oss till dalarna.

Då min förmåga att köra lite fel är ganska rejäl så har jag funderat på en gps.

ska till ullared och tänkte spana in där ifall man hittar någon billig.

tänkte höra ifall någon har provat Biltemas GPS
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=120838

vet inte riktigt vad man ska kräva av en gps heller.
men snål som jag är vill jag inte köpa en för dyr sak=)

några förslag på bra och prisvärda GPSèr inom kostnad av 1500-3000kr?

mvh
//Martin

#13235kolla på Mekonomen tror de ha extrapris på sina TomTom go nu.

Fisketorp  
gossebear skrev:kolla på Mekonomen tror de ha extrapris på sina TomTom go nu.

tackar=)

De flesta gpsèr innehåller europa kartor?

Någon som har testat GPS i mobilen, kanske är välldans dyrt?

//Martin

#13237GPS i mobilen funkar i storsätdet och på motorvägen.

glöm allt vad terräng eller annat heter.

Fisketorp  
#13238Ok=)

Fisketorp  
#13239Ok=)

Micro hade denna för 2300kr
http://www.micro.se/index.asp?jump=http ... id%3D80907

Verkar ju ganska ok för mina behov.

Hur tycker ni gps funkar på mindre vägar(även större)
har den fått er att köra fel någon gång?

//Martin

#13241Jag har aldrig haft behov av GPS i bilen (karta e bäst), men om jag skulle välja bil-GPS skulle jag titta på två saker: 1) Hur bra kartor det finns, och uppdateringar för dessa, samt 2) hur bra antennen sitter - gärna lös antenn.

TS
Fisketorp  
Mangan skrev:Jag har aldrig haft behov av GPS i bilen (karta e bäst), men om jag skulle välja bil-GPS skulle jag titta på två saker: 1) Hur bra kartor det finns, och uppdateringar för dessa, samt 2) hur bra antennen sitter - gärna lös antenn.

jo en "riktigt" -karta är väl aldrig fel att ha.

nakdelen med en sådan är ju just i städer tycker då jag, finns det ju iofs statskartor=)

Fördelen med en GPS som talar om när och vart du ska svänga.
inte roligt och ligga på motorväg och så är det några mil innan man kan vända =/

Mangan, hur kollar man enklast hur bra kartorna är?
//Martin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).