Verkstan

Lastkännande pump

10 inlägg 5706 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastkännande pump

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132127 Håller på med att montera en kran på en MF 1200 och ska ha en Patu 30 med fällgripsåg på den. Snackade med ML maskinservice i Byske om vad han tyckte jag skulle ha för pump och om han hade nåra grejer på hyllan. Han tyckte en lastkännande pump på 70 l. Hur mycket bök är det att montera en sån pump jämfört med en för rundpumpning? Fördelen som jag ser det ur en rookies synvinkel är ju att då kan man montera vilket aggregat man vill sen, mindre modell då. Eller är jag ute och cyklar.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lastkännande pump

Skogstomte  
#132131 Hur menar du? Patu 30 har ju egen pump. Avlastat konstanttryckssystem 50/250bar, 90 l/m vid 540 varv på kraftuttaget. Man brukar köra med aggregatets olja till fällhuvudet. Finns allt färdigt, samma ventil som till sågen på aggregatet, men andra sidan om man säger så. Aktiveras genom att föra spaken till det tomma läget uppåt - höger. Du har bara 1000 rpm på kraftuttaget om jag läser rätt - se upp så du inte övervarvar pumpen.

Om nu pumpen bara ska vara för kranen - antar att det är så du menar för 1200 har ju ett dåligt flöde - så får ju ventilen bestämma om du inte vill byta den också. Har du en rundpumpningsventil så kör på en vanlig kugghjulspump. Billigast och du lär tröttna på att skörda med traktor innan pumpen börjar ge upp. Finns ju ett par varianter men lastkännande pump kräver lastkännande ventil. Om du modifierar pumpstyrningen på aggregatet kan du antagligen köra kranen med en konstanttrycksventil - går ju att ta en rundpumpningsventil med serieutgång och plugga serieutgången. Dock så kanske man får räkna med att det blir mer värme om man gör så - man kommer ju att köra aggregatet på högtryck längre stunder än normalt. Och det blir tveksamt att köra kran och aggregat samtidigt, men jag tror det är ett litet problem om du inte har tre armar :wink:

Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132148 Jo det är bara till kran jag ska ha den pumpen. Om jag inte i framtiden skaffar ett mindre rullmatat agg. Har ingen ventil alls än, det var det han skulle kolla vad han hade begat. Nytt skenar det iväg långt över vad traktorn kostade :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

ulfgustav  
#132174 Jag skulle rekommendera dig att välja en fast pump och en rundpumpningsventil, det blir billigagst och okomplicerat

Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132176 Jo men hur mycket mer komplicerat är det att få dit en lastkännande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

ulfgustav  
#132212 Det beror på var du tänkt dig att placera den, på PTO´t eller driva från vevaxel?
Inbyggnaden blir med stor sannolikhet mera komplicerad
Ett mellanting är att köra med kugghjulspump och en lastkännnde ventil

Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132249 Frontmonterad blir det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

ulfgustav  
#132272 Hej
Först av allt hur mycket effekt kan du ta ut från vevaxeln i fronten??
Skall du ha 70 l flöde och t.ex 250 bar max ja då handlar det om ca 30 kw klarar vevaxeln det?
Inbyggnadsmässsigt i övrigt så måste det till en konsoll för pumpen samt en flexibel koppling mellan pump och motor.
Var placeras hydraultank? Det är betydligt högre krav på sugledning när man har variabel pump än med fast eftersom
det momentant kan vara mycket stora flödesskillnader, när pumpen går från min deplacement till max

Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132279 Sitter en sexa på drygt 100 hk så det borde den väl klara av. Konsoll och koppling åker jag ju på även om jag sätter en vanlig pump. Hade en tanke på att sätta tanken vid sidan av hytten. Då blir det ju även lite fall ner mot pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastkännande pump

ulfgustav  
#132362 Även om motorn har tillräcklig effekt så är det inte säkert att man kan ta ut som i detta fallet bortåt 30 kw på vevaxeln i fronten, jag rekommenderar dig att lysssna med någon med bra erfarenhet från MF´s motorer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).