Motorsåg och handhållet

Oljetanksventilation Jonsered 2051

9 inlägg 5339 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Oljetanksventilation Jonsered 2051

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13177Har en Jonsered 2051. Har haft isär den för att den har drällt en del olja. Inget sprucket chassi utan det mesta har kommit från utloppet mot kedjan och plåten runt där. Resten kommer från ett mycket litet hål fram på sågen (se bild).
Kollade på en annan likadan 2051 och där fanns inget hål. Nu har jag satt ihop sågen igen, men vad jag förstår sitter oljetanksventilationen strax under "kedjesmörjningen". Skall hålet vara där eller hur ligger det till? Det kanske är olika på olika årgångar. Har verkstadshandboken, men inte just för 2051.

Bild

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13187Den bild du lagt up är ingen 2051...

Oljeventilationen sitter vanligast på de jag sett under vibrations plåten till svärdsfäste eller i blocket "bakom" ID plåten på oljetankens högsta punkt...

Bild

Sruvhålen du ser på denna bild är till ljuddämparen o inte ventilation.
Som du ser är motorkroppen inte samma o inte vertikalt delad.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13199Hmm. av dömma av bilden som du skickat & besök hos grannen för att se så har tror jag inte att det du på bilden visar är oljetank avluftningen.
Om du stoppar in en tunn ståltråds i den kommer den då ut i olje tanken? Det borde vara det lättaste testet?

Eller gör så att du trycksätter tanken, då kommer du se vart det sprutar ut olja, ett tipps är att hälla i lite grön karamell färg innan då får du en klar o tydlig bild av vart sprickor läckor är någonstans.

Annars följ Manges råd, det brukar jag göra...

#13217Jag vet att det inte är en 2051, men hittade ingen bra bild.
Alltså, det är inget problem att se var det läcker olja, min fråga är mer om det skall vara ett hål just där eller inte. Det är definitivt inte ett skruvhål, det är VÄLDIGT litet <0.5mm uppskattningsvis.

Idag har jag tid att kolla och fota min egen såg så bild kommer...

TS
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13221återigen vad händer om du petar in något i hålet som en ståltråds bit, kommer den ut i olje tanken?

Användarvisningsbild
Mange skrev:Den bild du lagt up är ingen 2051...

Oljeventilationen sitter vanligast på de jag sett under vibrations plåten till svärdsfäste eller i blocket "bakom" ID plåten på oljetankens högsta punkt...

Sruvhålen du ser på denna bild är till ljuddämparen o inte ventilation.
Som du ser är motorkroppen inte samma o inte vertikalt delad.

Så, nu utan bild kanske det är lättare o läsa...

Re: Oljetanksventilation Jonsered 2051

#130100Lyfter min egen gamla tråd här. Tänkte att jag skulle fått löst detta en gång för alla, mest för att det SKA gå att lösa, har andra sågar jag kan använda. Hva 353 och 339XP är ju av lite nyare snitt.

Vad gäller hålet så går det in i tanken, men frågan är om det skall vara där eller om man lugnt kan sätta igen det?

Men det större problemet är att det läcker en massa olja runt svärdinfästningen. Jag tycker inte att jag få något snyggt oljestreck om jag testar mot en träbit. Smörjer gör det för det kommer rätt mycket olja på svärdet, tveksamt om det är tillräckligt. Jag använder sågen till smågrejer hemmavid, i skogen använder jag de nya sågarna, så den går inte mycket eller speciellt hårt. Jag bytte de båda packningarna efter pumpen, dvs den lilla runda i början av röret och den större vid plåten vid svärdet. Körde den en stund och det verkade inte läcka, men efter den stått en stund hade det runnit en delfrån svärdet, ner i kopplingen osv så det verkar inte vara tätt. Vad göra? Skall jag byta plåten också, lägga lite silikon eller liknande runt eller vad?
Kör man utan oljerör och svärd så kommer det bara olja ur pumpmynningen, så jag gissar att det inte läcker ut nån annanstans ifrån själva kroppen.

TS
Användarvisningsbild

#130136Du ska se vad du har för svärd. Har du 1,3 i spårvidd blir det nog inget streck utan dimma i bästa fall.

Har du 1,5 borde det bli streck, så kolla så det är rent i spåret och att det passar som det ska i fästet med hålet för smörja.

Om det läcker massor vid fästet tyder det lite på att oljan inte levereras dit den ska.

Om du tomkör samlas en hel del olja i kåpan o kroppen som skulle följt med spånet annars.
Läcker den en halv tank eller du ser oljenivå sjunka så har du ett problem som kräver lite tillsyn och bör kollas upp.

#130475Jag lackade ur lite då jag ville ha det riktigt tätt och lade en rand silikon runt plåten innanför svärdet. Så nu läcker det bara lite...men klart hanterbart.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).