Socialt (mer om oss)

Sommar-rapporten

73 inlägg 28348 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommar-rapporten

totte  
#131060 Efter denna dag med 26 grader (plus) kändes det lite fel att skriva vårrapport, så jag drog till med en sommar-dito. Som sagt högsommarvärme, lite svalare i stan, eftersom vinden låg utifrån havet. Fortfarande 18 nu vid tiotiden. Myggen och knotten har satt fart också, så nu är det sommar.


Senast redigerad av totte ons 08 jun 2011, 23:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

Mariaskogsrået  
#131066 Japp de e sommar, har plockat de första kantarellerna för ett par dagar sen:)

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#131078 Det var tidigt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#131092
totte skrev:Efter denna dag med 26 grader (plus) kändes det lite fel att skriva vårrapport, så jag drog till med en sommar-dito. Som sagt högsommarvärme, lite svalare i stan, eftersom vinden låg utifrån havet. Fortfarande 18 nu vid tiotiden. Myggen och knotten har satt fart också, så nu är det sommar.

Normalt ska ju totte vara före mig med sommarrapporten men jag tänkte också ge en sommarrapport idag. I morse när jag klev upp var det +18 grader, förförsta gången sedan isen släppte sitt grepp över Bottenviken var havet för att travestera Evert Taube blankt som ett nybonat golv, det var annat än Lördagens storm där vågorna vräkte in över den 2 meter höga piren utanför stugan, man kan nog påstå att jag inte är någon som går omkring och känner mig speciellt lyrisk, men imorse fick jag den känslan, med den blanka vattenytan

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#131124 Vädret likadant ikväll kav lungt på havet +26,5 grader. Jag undrar om det är någon på forumet som skickat upp myggen till oss för idag har det fullständigt exploderat Det var väl ingen som råkade höra var det var varmast i landet idag? Svartbyn i Överkalix hade varmast i landet, imorgon bär det mot Göteborg blir där några dagar, skall även träffa en del människor på Salgrenska som skötte mig när jag låg inne, skall bli intressant

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131126
flisshejk skrev:... imorgon bär det mot Göteborg blir där några dagar...

...och där det verkar bli kallast i landet i morgon :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

Kse  
#131147 Var ute igår och satte igång lite ungdommar med sådden utanför pajala och det var nog en av mina värsta dagar i skogen.
+30 och ingen vind, hygget sträcker sig över en bergsknalle och ner i en dal och där nere var det som i en ugn.
Hade fullt upp med att få i ungarna vatten, drack nästan 4 liter och ändå pissade man knallgult, solsvedda armar nacke och öron.
Tur som är så har ungarna ledigt idag då det är skolavslutning, tänke fara och göra lite service och markbereda idag men jag tog ledigt istället och jobbar till helgen då dom lovat svalare väder.
För övrigt samma värme idag.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#131151
flisshejk skrev:Vädret likadant ikväll kav lungt på havet +26,5 grader. Jag undrar om det är någon på forumet som skickat upp myggen till oss för idag har det fullständigt exploderat Det var väl ingen som råkade höra var det var varmast i landet idag? Svartbyn i Överkalix hade varmast i landet, imorgon bär det mot Göteborg blir där några dagar, skall även träffa en del människor på Salgrenska som skötte mig när jag låg inne, skall bli intressant


Rent otroligt väder för årstiden, nå det lär ändra sig till kommande vecka om man får tro prognoserna. Myggen? Ja i varje fall kommer dom inte härifrån, vi har allihopa kvar, fullständigt vettlösa. Och knotten på dagarna. Du får ha en trevlig resa ner till Götet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#131187 Och idag nådde vi upp till 30 grader blankt. Körde gräsklipparn en stund på em, men jag fick ge upp efter sådär hälften. Körde klart på kvällskvisten, hellre myggbett än värmeslag. Noterar att jag inte tål sån värme som jag gjorde förr, då tyckte jag det var skönt när det var 30 och inga problem att jobba rätt hårt, nu blir det tvärstopp efter en stund.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

mrlynx  
#131208 Nu är lite för varmt. Men när temperaturen passerar 30 så borde det vara ok att få klaga.
Igår var det 32 grader på eftermiddagen och idag hade vi 35 grader som mest i skuggan.
Det enda stället som det är ok att vara är i garaget där det är runt 20 grader.
Jag gjorde misstaget att inte kolla hur varmt det var innan jag gick ut idag och började med att lasta av plankorna jag sågade förra helgen.

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#131220 Åkte ner till infarten med tvåhjularn för att köra undan röjningsris. Pallade en timme och det var ju inte precis nåt fysiskt hårt arbete. 31 var det här idag. Kan tro att det blir tvärhett i sluttningen där vid ditt ställe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

JD 2006  
#131230 ja nu får man göra en sån här typisk svensk grej......klaga på värmen när man väl fått den :lol:

Men det är alltså för varmt när det är 30 i skuggan, går ju knappt att göra nånting utan att man kokar.
Får väl tänka tillbaka på vinterns veckotala kyla under -25....

Användarvisningsbild

Re: Sommar-rapporten

totte  
#131268 Raskt lite annorlunda. Inte över 18 idag, blev ut och starta motorsåg och kapa och klyva dom sista vedpinnarna. Inte mer än 14 nu på em.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

JD 2006  
#131301 Japp lämpligare idag 12grader här just nu....lagat ved idag så det var en hyffsad arbetstemperatur.

Avatar Fallback

Re: Sommar-rapporten

flisshejk  
#131474 Precis så var det th, mest mulet och blåsigt, ca +13 när jag kom ned, samtidigt hörde jag att det var runt +30 hemma i norr, nåja jag är ju inte ovan med dessa förhållande hände ju samma sak i fjol när jag var ned till Växjö där jag skulle möta sommaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).