Skördare

Skördarsimulator

14 inlägg 4166 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarsimulator

NomagS  
#130235 Hej jag går första året på skogsbruksutbildningen i värnamo. Skulle vilja se vad folket här inne tycker om simulatorer om det är en bra början för att bli skördarförare eller om det är förspilld tid? brukar sitta några timmar varje kväll på skolan och tycker att man lärt sig knappar och även en del krankörning. är det något att satsa på att fortsätta med eller ska jag lägga ner projektet?? tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

Nordik  
#130242 fortsätt träna. precis som du skriver så lär du dig hur allting fungerar och även krankörning, även fast det är en annan sak att köra en riktigt maskin så ger simulatorn en jätte bra grund för framtida körning.

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

NomagS  
#130254 Min lärare som använder mig som ett litet "experiment" vill bevisa för dom som har skördarkursen att det faktiskt kan löna sig att köra simulator. kom även på nu att man lär sig juh inte bara kran körning och knappar utan även lite hur datorn och sortering sortiment allt ger sig med tiden. uppskattningsvis har jag nog tillbringat upp emot 100 timmar i simulatorn och läraren sa senast i veckan att jag skulle kunna köra skördare i verkligheten vilket skulle vara riktigt häftigt att prova på. tack för svaret =D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördarsimulator

Cruiser_no1  
#130625 Försök att använda apteringsprogrammet så mycket som möjligt, prova lite olika prislistor och annat så du kan få lite träning på det. För det var det första jag körde fast på när jag började köra skördare, en prislista som inte funkar är bara tråkigt. Och tänk på det att det är datorn som ska göra stockarna.

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

falkestrom  
#130628 Nja, låter man datorn sköta apteringen får man i regel en ganska obehaglig överaskning när timret är inmätt och dom ringer från kontoret.

Användarvisningsbild

Re: Skördarsimulator

Mäki  
#130630
falkestrom skrev:Nja, låter man datorn sköta apteringen får man i regel en ganska obehaglig överaskning när timret är inmätt och dom ringer från kontoret.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Det är väl självklart att man har datorn att aptera trädet, sedan måste man ju som förare kontrollera om kvaliteten uppfylls och ändra längder samt byta sortiment om det finns ett annat som som passar bättre.
Men börjar man som förare att försöka räkna ut hur man skall aptera trädet så blir man nog tvåa.
Det är ju sedan upp till hur skicklig man är hur mycket stock man kan hugga ur ett träd utan att det blir vrak.
Det går ju alltid att lumpa och ta ut korta massa bitar för att sedan få en bra stock.

Nu tillbaka till tråden, det löns garanterat att köra mycket simulator före man byter till en riktig skördare för man lär sig mycket om hur det funkar i praktiken.

Kämpa på :smile:

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

falkestrom  
#130637 kanske var otydlig?
om man bara kapar direkt han mätit färdigt utan att titta hur stocken ser ut så får man garanterat mycket vrak och ilskna drivningsledare efter sig.

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

dexter  
#130639 bara sitta vid simulatorn så mycke du bara kan! de ger dig en bra grund när du kommer ut i skogen sen. när du kommer ut i skogen så börjar du nästan på ruta 1 igen men "du står redan, du behöver inte lära dig att sitta först"

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

NomagS  
#130691 Tack för alla bra tips :grin: Det är kul att ni backar upp mig för "The A-Team" på skolan säger att det inte är nödvändigt att köra simulatorn 😡 men vägrar lyssna på dom då jag bara blir snabbare och effektivare på krankörning och på palletterna samt aptering. sitter även och experimenterar lite med datorn och dess olika funktioner t.ex. sekvensstyrningen på kapning osv som funkar utmärkt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

NomagS  
#130692
dexter skrev:bara sitta vid simulatorn så mycke du bara kan! de ger dig en bra grund när du kommer ut i skogen sen. när du kommer ut i skogen så börjar du nästan på ruta 1 igen men "du står redan, du behöver inte lära dig att sitta först"



Gillar din likelse här för det stämmer nog j*vligt bra. vet bara känslan när man körde skotare i skogen första gången när det rörde sig på ett helt annat sätt så kan juh bara tänka mig i skördaren vad det kan rusta och leva om man bär sig dumt åt ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördarsimulator

Knegarn  
#130709 the A team har ofta stamskador och konstiga servicestop i skogen sen, sitt du o kör så mycket du orkar o kan! det ger ett bra intryck hos maskinägaren när du vet va han pratar om sen när du börjar köra på riktigt.
Jag säger som dom andra här, lek mycket med datorn, apteringsfiler, kranramper, aggregatinställningar, mm.. då sparar du framtida maskinägare flera turer ut till maskin eftersom du vet själv hur du ska justera. :)

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131907 väldigt intressant det här! Jag är 100 % säker på att du kommer ha massa nytta av dina timmar i sim:en! Skogsbruket blir mer och mer hightech och den som är kung på datorn har mycket grattis. Att träna simulator är väl en väldigt erkänd metod? NASA använder den, Yrkespiloter får göra en del av sin flygträning i simulator för att spara pengar och F1-förare kör simulator för att lära sig nya banor som dom aldrig kört på innan för att nämna några exempel.
Som vissa skriver, omställning till riktig maskin blir stor men du kommer att ha jättemycket nytta av din träning!
Berätta gärna hur det går för dig.

Användarvisningsbild

Re: Skördarsimulator

#Pontus#  
#131922 Jag har kört hyffsat mycket valmet skördar simulator , och nog tycker jag det är bra ! tex en bra sak jag lärt mej är att alltid snurra aggregatet åt "rätt" håll altså inte snurra fast slangarna , de blir som automatiskt nu när jag kör simulatorn =) senn kan jag ju EME spaken utan till nu :P hehe men får se hur det blir när jag kör på riktigt =)

Avatar Fallback

Re: Skördarsimulator

NomagS  
#131937
#Pontus# skrev:Jag har kört hyffsat mycket valmet skördar simulator , och nog tycker jag det är bra ! tex en bra sak jag lärt mej är att alltid snurra aggregatet åt "rätt" håll altså inte snurra fast slangarna , de blir som automatiskt nu när jag kör simulatorn =) senn kan jag ju EME spaken utan till nu :P hehe men får se hur det blir när jag kör på riktigt =)




Hehe det är gött! jo samma sak här det är juh så att man lär sig att inte rotera åt fel håll så man tvinnar slangarna ;) vill att skolan ska köpa en valmet simulator så man kna lära sig deras spakar o datorer mee ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).