Föryngring

svartjordsäng vad plantera?

16 inlägg 8565 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svartjordsäng vad plantera?

boksson  
#130349 Jag har ett par svartjordsängar som jag vill plantera, men med vad?
Vill har produktionsskog men inte al då jag redan har ett stort alkärr

Lite fakta, båda ängarna ligger i anslutning till en mosse den ena sluttar med bitvis grundvatten i ytan, den andra har grundvatten 2-15 cm under markytan. Vid lång sommartorka blir det torrt på båda ängarna. svartjordens mäktighet varierar mellan 0,1 till 1? meter. det är ordentligt löst och det går inte att köra med traktor där, har prövat och kört fast. Just nu växer det mest älggräs, hundkäx och brännässlor.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Mäki  
#130361 Finns väl bara ett alternativ när det är så där blöt och det är björk.
Det skulle kunna gå att plantera gran men jag tror att gräset skulle ta överhand och kväva granen.
Bäst att plantera björk och sedan hoppas att du får in gran naturligt under när björken har sänkt vatten nivån i marken.
Men du måste vara noga med att hålla ner gräset så att björkplantorna hinner växa till sig.

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

boksson  
#130379 Tack för ett snabbt svar.
Vilken sorts björk är att föredra på så våta områden, glas eller vårtbjörk?

Ska bra tillägga att det finns grävda diken i anslutning till ängarna och där är vattennivån ca 0,7-1 m under vattenytan, men bara ca 2-3 m därifrån står vattnet , som jag skrev innan ca 2-15 cm under markytan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130451
boksson skrev:Tack för ett snabbt svar.
Vilken sorts björk är att föredra på så våta områden, glas eller vårtbjörk?


Glasbjörk på sumpiga marker.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130467 Svartgran kan ju vara något om björken skulle bli upptuggad.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

Axl  
#130472 Om du lyckas komma ut med en traktor och plöja mitt i sommarn så kan det nog komma rejält med självföryngrad björk.

Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Mäki  
#130481 Glasbjörk är det som gäller, skall man plantera gran tror jag det skulle behövas en högläggning.
Jag tror att gräset och snytbaggarna skulle ta kol på dom.

Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Torparn79  
#130493
Mäki skrev:Finns väl bara ett alternativ när det är så där blöt och det är björk.
Det skulle kunna gå att plantera gran men jag tror att gräset skulle ta överhand och kväva granen.
Bäst att plantera björk och sedan hoppas att du får in gran naturligt under när björken har sänkt vatten nivån i marken.
Men du måste vara noga med att hålla ner gräset så att björkplantorna hinner växa till sig.

OBS!!! IRONI!!!
hmm, det var ju otippat att en forummedlem ifrån vårat östra grannland kommer med ett förslag som gäller björk.. :lol: :lol:
OBS!!! IRONI!!!

Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130494 annars ta dit en grävare som får gräva upp lite fina planteringspunkter samt lite skyddsdikning och därefter sätter du igen det med gran.

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

boksson  
#130496 Jo jag ska ta dit en bandgrävare som rensar dikenena men det får vänta till sensommaren så det blir lite torrare. Problemet är att det är ganska backigt runtom och grundvattnet trycker på som bara den därifrån och dikena ligger fel i förhållande till det. Jag provplanterade ca 25-50 granplantor förra året och kanske två har överlevt trots fukt och vegetation.
Tanken blir att använda round up mot gräset,annars lär det inte vara några överlevare.

Man kanske kan pröva och dra upp några fåror med en jordfräs så man kan få upp lite björkplantor. Ängarna är inte större än att det skulle kunna gå. Som sagt jag kör inte gärna ner med traktorn där igen även om det är torrt sjunker hjulen otrevligt mycket.

Ruondup i juli-augusti efter att grävaren varit där och jordfräs i augusti-septeber, låter det vettigt?
Någon som vet när fröna från björken släpps/faller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Mäki  
#130497
Torparn79 skrev:
Mäki skrev:Finns väl bara ett alternativ när det är så där blöt och det är björk.
Det skulle kunna gå att plantera gran men jag tror att gräset skulle ta överhand och kväva granen.
Bäst att plantera björk och sedan hoppas att du får in gran naturligt under när björken har sänkt vatten nivån i marken.
Men du måste vara noga med att hålla ner gräset så att björkplantorna hinner växa till sig.

OBS!!! IRONI!!!
hmm, det var ju otippat att en forummedlem ifrån vårat östra grannland kommer med ett förslag som gäller björk.. :lol: :lol:
OBS!!! IRONI!!!


Vadå?? Det är väl inget fel på björk? :wink: :grin:

Användarvisningsbild

Re: svartjordsäng vad plantera?

Mäki  
#130498 Om du ändå har dit en grävare så låt honom höglägga åt dig och sett sedan plantorna i dom högarna.
Du kan ju slå ner det gräset med lie första året och nästa vår så sprutar du runt planthögarna så att du får bort gräset om du inte vill hålla ner det med lie.

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130550
Mäki skrev:Om du ändå har dit en grävare så låt honom höglägga åt dig och sett sedan plantorna i dom högarna.
Du kan ju slå ner det gräset med lie första året och nästa vår så sprutar du runt planthögarna så att du får bort gräset om du inte vill hålla ner det med lie.


+1

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

Belzambix  
#131836 Jättepoppeln ska enligt vissa fungera på lite blötare marker, testa det på någon yta och rappotera tillbaka =)

Avatar Fallback

Re: svartjordsäng vad plantera?

bema  
#131908 Har också ett par som jag kallar det "mösaplöjer". För runt femton års sen dikade förra ägaren upp dessa eftersom inget växte och planterade svartgran. Svartgran rekommenderades av någon för att det är frostlänt, ligger 100 meter från en vildmosse i en svacka. För nåt år sen var jag där och röjde och det är inte så stor överlevnad på svartgranen men det har slagit i en del vanlig gran. Vad jag tänkte på när jag tog bort en del svartgranar var att alla verkade vara drabbade av röta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).