Skördare

Dasa5 bugg, Rottne H14b

7 inlägg 4011 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dasa5 bugg, Rottne H14b

masterchief  
#129858 Tänkte dela med mig av en bugg i driftuppföljningen vi stött på.
Märkte igår när andraföraren körde att det inte gick att öppna driftuppföljningen efter skiftbytet.
Tänkte inte mer på det utan han körde vidare hela kvällen, sådant brukar iofs avhjälpas med att bryta huvudströmmen, men igår körde han på.
Kikade imorse när jag kom till maskin och såg att det inte registrerats en enda minut eller kubik på Pelle som han heter under gårdagen, min historik fanns kvar sedan igår, vilket iofs inte var mycket att skryta om :lol:
Kikade in historiken på hela objektet och han hade bara en tredjedels tid mot mig, likaså volymmässigt.
Satt och labbade med att byta förare och så och när jag loggade in på hans så räknade det inte kubik eller tid.
När jag skulle logga in mig själv igen så stod det fel i lilla maskinskärmen.
Misstanken var då att något gick galet vid förarbyte, lustigt så fungerade när jag bytte mellan Pelle och mig varje gång, men inte vice versa.
Ringde Mattias på Rottne och beskrev bekymret, jag återkommer var svaret då han på rak arm inte kunde säga vad som gick galet.
Nu på eftermiddagen så rngde han tillbaka.
De hade hittat bekymret efter en del simulerande.
Det är så att när man byter förare vid ett skiftbyte och föraren som varit inloggad har ett avbrott som inte poppat upp så hamnar kvittensrutan under apteringsbilden och där ligger den och blockerar driftuppföljningen för den andra föraren samt volymräkningen. Köra går dock alldeles utmärkt, men den blockerar de programmen som styr volym och tid.
Det finns 2 sätt att kringå det här i nuläget, alt/tab, då får man upp aktiva program och kan stänge ned rutan med föregående förares avbrott, eller så bryter man huvudströmmen och startar om datorn, då kringås det när man loggar in.
Ett litet programfel där en programruta hamnar i fel lager som får stora konsekvenser om det vill sig illa.
Finns ingen uppdatering i nuläget, men det ska tas fram en så fort det bara går enligt Rottne.



   TS
Avatar Fallback

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

ErikSwärd  
#129873 Om det är något likt vanliga operativsystem (antar att det är windowsbaserat?) så har förmodligen apteringsbilden sats som "alltid överst" för att den borde vara viktigast. Om det inte varit så så hade ni behövt alt tab:a för att se den varje gång något meddelande kom upp eller ifall vid uppstart apteringsbilden inte var det sista att starta.

Finns det någon "settings" meny för apteringsbilden så kan du kolla efter "always on top" eller något liknande som är ikryssat, samma funktion finns i många program, tex msn messenger eller olika videospelare till datorn.

Användarvisningsbild

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

masterchief  
#129874 Nu uppstår bara den här buggen när man byter förare, men som du säger är det ett skitfel någonstans.
När allt fungerar så kommer rutan upp som den ska, men kör man på efter förarbyte och inte tänker på att kolla produktionen så blir det knas.
Har tappat ca 40timmar och 2-300fub utan vi märkt det.
Roligt när man kör på timme och baserar allting på driftuppföljningen....Som väl var så kan vi bakdatera vi manuella tidrapporter.
Volymen är puts väck och kan bara uppskattas...
Det är wondows XP i datorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

ErikSwärd  
#129876 Hur fungerar det när ni byter förare? startar ni om hela programmet eller loggar ni bara ut och sen in med ny användare? Det riktigt skumma är ju att det inte händer varje gång utan bara när ni byter från dig till han.

Användarvisningsbild

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

masterchief  
#129877 Det fungerar så att man loggar in nya föraren i maskindatorn. Sedan skickar maskindatorn informationen till apteringsdatorn.
Ingen inloggning i windows.
Personlig maskininställnigar samt agregatsinställningar är förarberoende.
Att det sällan händer mig beror nog på lite olika runtiner vid skiftbyte, byter jag till kvällskift så sätter jag mig bara i maskinen och kör och tankar senare vid skiftslut.
När han byter av mig så börjar han i regel dagen med att smörja, i regel innan han byter förare, då verkar det här fenomenet uppkomma..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

Lidéri  
#129902 Tur att ni hittade felet, sådana där fel kan man få klia sig i huvudet många ggr innan man hittar på.

Användarvisningsbild

Re: Dasa5 bugg, Rottne H14b

masterchief  
#129949 Mattias ringde idag ifrån Rottne och sade han kommit på en luring när han läste den här tråden 8)
Gick att kryssa i så operation monitor som driftuppföljningen heter alltid hamnar överst.
Kan iofs vara lite ivägen emellanåt, men minimerar man storleken på den går det rätt bra .
Då kan man placera den så den inte stör apteringsskärmen.
Uppdatering blir det dock vartefter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).