Motorsåg och handhållet

borr, vinkelslip eller annat?

20 inlägg 17330 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Fisketorp  
gossebear skrev:Våt blästern funkar alldeles ypperligt. Dock så rekommenderar jag dig att bara köra med luften det blir välllldig söligt annars!!

Problemet som du haft när du kört ner slangen för sandmatningen är att den lilla aluminium biten som sticker upp är för att dra med lite luft så at tman får själva cirkulationen vid munstyckets ända. Altlså kan ditt problem med matningen av sand besåt i att det inte kom fram tillräckligt med luft för att skapa turbulent effekt.

Är det inte enorm rostrisk med våtbläster?
Räcker det med 120-150bar högtryckstvätt för att få någon effekt på en sådan? kallvatten då=)

Hmm menar du att jag kört ner den för långt ner i sanden?
för andra ändan sticker ju alltid upp ur sanden?
Så utan den metalldelen skulle det inte funka(utan turbulensen ?)'

Får exprimentera lite nåndag när jag har lite mer tid..

åhh ja det finns nog massa smaskens att blästra med men bara det billigaste som funkar är bra nog för mig just nu=P

Om man ska bli lite seriös så får man väl skaffa megakompressor och en riktig bläster då trippar det iväg en heldel vilket jag inte har råd med..
Specielt inte när jag är i stadet att nästan vad jag än gör så är jag nybörjare på det =/

//Martin

TS
Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12978Rost risk med våt blästring? + hmm. nja.. du torkar ju ändå rent står inom hus i en varm, lokal? Blästra + blås av med tryckluft sätt på värmefläkten så borde det problemet vara ur världen.

Om du upplever att kompressorn ger för lite luft med bra tryck kan du fuska lite. Åk till skroten o köp en gammal vatten tank, acumulator tank gärna de stora rostfri 300 liters faten. Och använd den som mellan tryck kammare då har du en extra tank på 300 liter. Kolla bara så de klarar trycket då de flesta vatten tankar har ett max tryck på 5 bar.

Fisketorp  
gossebear skrev:Rost risk med våt blästring? + hmm. nja.. du torkar ju ändå rent står inom hus i en varm, lokal? Blästra + blås av med tryckluft sätt på värmefläkten så borde det problemet vara ur världen.

Om du upplever att kompressorn ger för lite luft med bra tryck kan du fuska lite. Åk till skroten o köp en gammal vatten tank, acumulator tank gärna de stora rostfri 300 liters faten. Och använd den som mellan tryck kammare då har du en extra tank på 300 liter. Kolla bara så de klarar trycket då de flesta vatten tankar har ett max tryck på 5 bar.

Jasså ja dåså=)
nee tanken var att man kunde blåsa av den utomhus så slapp man all skit i garaget..

Också funderat på en extratank, men då kompressorn inte är min så vill jag inte greja..
tror nog den kompressorn ska duga ändå, tydligen andvänts för att provtrycka tåg med?

//Martin

TS
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12981Provtrycka tåg? hm ja det borde den ju klara en hel del.

Kör på o så märker du om den behöver ladda om. tanken kan du ju bara montera på två anslutningar på så är det klart att köra den har du ju ändå fristående från kompressorn.

Fisketorp  
#12991Du gossebarn..

Hur är det med trycket?

ger mer tryck mindre luftflöde?
kan förlite tryck ge dålig sugförmåga? eller är det bara "slagförmågan" man ökar?

Hade ont om tid(egentligen bara lat) så vi brydde oss aldrig om att skruva upp kompressorn från 3bar, läste nu att det skulle vara mellan 6-12kg

//Martin

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).