Små skogsmaskiner och övriga maskiner

PTO system for quads?

9 inlägg 6473 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PTO system for quads?

vanvliet  
#129293 Kära vänner,

Mitt namn är Lyor van Vliet och jag är en holländsk student som arbetar med industriell design vid det Tekniska Universitetet i Delft, Holland. I mitt sista examensarbete forskar jag i jordbruksmaskiner för ATV;er.
Min förra research handlade om hö ballpressar draggen av ATV;er. Resultatet visade sig vara att det finns en större efterfrågan av universiella PTO (power take off) system för ATV;er, där
man kan fästa redan existerande hö ballpressar och annan utrustning (t.ex.
).

Min fråga till er:

Tycker ni också att det finns en efterfrågan av universiella PTO (power take off) system för ATV;er, där
man kan fästa redan existerande hö ballpressar och annan utrustning?

Alla era tankar & idéer kring detta ämne är välkomna!



   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO system for quads?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129329 I vad mån det behövs någon PTO på fyrhjulingar, så bör det ske via en separat hjälpmotor. Precis som med kranförsedda skogsvagnar och dylikt till fyrhjulingar.

Ska man ha PTO på en fyrhjuling, som drivs via huvudmotorn, så måste nog fyrhjulingen bli större och då finns ju redan diverse minitraktorer på marknaden.

Nä, fyrhjulingens styrka är att den är liten, snabb och smidig, inte ett dragfordon åt lite större maskiner.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: PTO system for quads?

Hema  
#129335 Ptja ett PTO skulle kunna öka användningsområdet för en ATV.
För att inte belasta ATVn, kanske likt denna traktorn ha en kort vagn efter sig som man har en kompakt motor med PTO + (kraftigare hydraulpaket o ev. 3-punkt)?

Är totalt 3 delar fast del 2 ger väl bäst visning av extravagnen.





Tycker det är kul att någon verkligen vill konstruera och på så sätt bidra med något som vi kan ha nytta av.
Kan inte alla försöka krama ut lite extra ideer för ATV med PTO? :)

Användarvisningsbild

Re: PTO system for quads?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129337 Om jag inte missminner mig så hittade jag en kinesisk fyrhjuling som hade pto på någon hemsida.Den hade inga lyftarmar utan bara kraftuttaget. En liten slåttermaskin borde ju vara som gjord för att ha efter fyrhjulingen. En sån skulle jag vilja ha för att slå där det är bökigt. Med bogserad slaghack blir det ju bökigt ändå, den måste sitta på hjulingen tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: PTO system for quads?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129348 Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket energi o pengar folk lägger på att försöka göra fyrhjulingar till nåt dom inte är!!
Dom flesta verkar göra allt för att kunna motivera köpet av en dyr leksak. Vissa jobb är den ju perfekt till men halåå :surp: En vagn med egen motor o ett kraftuttag för XXXXX tusenlappar bakom en hjuling för jättemånga fler tusenlappar för att få ett tredje redskap att snurra???????? Man blir ju mörkrädd :surp:

Köp en traktor till en femtedel av priset o få jobbet gjort på ett vettigt sätt istället.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: PTO system for quads?

Hema  
#129352 Ne du ska inte va mörkrädd :)
Men nu är det en kille som vill lägga ned energi på att bidra till något. Klart finns det mer potential i en ATV än vad som vi kommit på idag? För bara några år sedan innan explosionen på ATVmarknaden var många skeptiska. Men det har ändrats.
Har du något förslag till utökat arbetsområde för en ATV då?

Jag skulle inte tacka nej till en Holder :)

Användarvisningsbild

Re: PTO system for quads?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129355 :smile: He, ja Holdern är ju en "riktig" fyrhjuling. Jag tycker nog att man kanske skulle låta fyrhjulingen vara det den ursprungligen är konstruerad för, ett transportfordon för personer o sågar o sånt samt kärra med lagom last på o naturligtvis lek. Alla konstiga efterkonstruktioner blir ju bara dyrt o klumpigt. O sen använda traktorn till det den är byggd för, en grålle för 10 papp skulle nog dra den där balpressen galant. Sen skulle ju fyrhjulingen passa galant till hemtransporten av balarna.

Om det vore ekonomiskt rimligt att använda fyrhjuling som jordbruksredskap skull det nog finnas fyrhjulingar med lyftarmar o pto på marknaden redan. Dom små traktorerna som den i filmen som drar pressen verkar öka i popularitet o är väldigt vanliga i USA. För lite mer pengar får man nåt mycket rejälare o mer lätthanterligt.
Vill man ha det rejäla billigt köper man en MF35a eller likn.

Det var mina 5 cent i frågan :smile:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: PTO system for quads?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129455 http://www.promanpto.com/#

skulle inte detta vara intressant istället för att dra runt på en extra motor till skogskranen. eller grov klippa gräset runt laggårn.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: PTO system for quads?

Hema  
#129486 Jag menade inte bara till skogskran, utan alla de redskap som förutom behöver PTO kräver hydaulkraft.
Men klart finns det begränsningar för en ATV, inget snack. Fast många vill ha en ATv o har inte lust och köpa en maskin till (enl. några på forumet) och då vore det väl upperligt om möjlighetna skulle kunna ökas. Hydraulsystemet på din länk ser väldigt smidigt ut, undra hur kraftfullt det kan tänkas vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).