Avverkning (slutavverkning)

Sektionsfällning med sky-lift

20 inlägg 18936 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

swe#kipp  
#128970 Om det är tjocka grenar/stammar du skall kapa så kom ihåg att såga underifrån först och sedan uppifrån då "släpper" den och fallar rakt ner istället för att falla in mot stammen och sedan landa lite hur som helst :)

En snabb såg med vass kedja hjälper väldigt när du gör detta !!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

åberg  
#129192 Tack för tipsen. Fällningen gick bra, alla pinnar landade där de skulle så jag är nöjd :smile:

Sky-liften tog bara 120 kg (enligt märkskylten) så husägaren fick stanna på backen. :grin: Skönt att ha ett stadigt dragarlag på backen för att dra över de toppar som lutade in över grannens tomt.

Det här med att stå i sky-lift och gunga på fullt utstick, det är ingen riktig njutning tycker jag. Fast om man koncentrerar sig lite på vad som ska göras så blir det uthärdligt.

Fjädern till startsnöret på tvåfemtifyran gav upp på andra trädet, men det ska väl inte vara nåt större problem att fixa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Kjell S  
#129198 Skönt att allt funka!
Vi brukar hyra 23m lift fastmonterad på en LT, ska man på fullt utstick blir det oftast med en man, annars funkar det med två.
Som tidigare sagts så är det lite säkrare att gå nära stammen, dels kan man ta stöd och om något händer klättrar jag hellre nedför stammen. Ha alltid ett rep med i korgen för att fira upp extrautr, vid behov.

Tråden kanske lever vidare pga tipsen som finns här.

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

axwell  
#129212 Tänker starta en annan tråd om trädfällning, ingen om småpinnar eller råttsvansar utan snarare "fjädern skapade en hönsfarm"

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

swe#kipp  
#129214 Rep i korgen är ett bra tips som är värt att lägga på minnet, det är mer än en gång jag har haft nytta av det !!
Se till att det är så starkt att det orkar bära en människa om nått blir fel uppe i korgen :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar