mån 09 maj 2011, 19:46#128635
Skogstomte skrev:åberg skrev:Eventuellt ska delar firas ner för att inte landa på fel ställe, en stadig karl på backen får då hålla i repet.
Tänk på att om du via ett block i korgen firar ned delar från marken så belastas korgen med dubbla vikten mot vad biten väger.
Har svårt att tro att du belastar korgen med dubbel vikt om du använder block, var kommer denna isåfall vikt/tyngd ifrån? det är nog en tankekullerbytta. Men jag tycker att det verkar riskabelt att ha ett block i korgen ändå, fäst isåfall bloclet i stammen.
Tog ner en gran hos en garnne för tre veckor sedan, då gjorde jag precis som du skrev kvistade uppåt, så hög som sky-liften var, de sista ca fyra metrarna nådde jag inte utan knöt ett spännband mellan den okvistade delen och den kvistade.
Gjorde sedan ett vanligt inhugg och fällde toppen åt det hållet den gjorde minst skada, spännbandet hade jag knutit så det skulle knuta upp sig vid belastning. Tanken var att toppen inte skulle dansa iväg långt från roten, utan att spännbandet skulle styra in toppen mot stamen och sedan dra upp knuten och landa nära roten.
Jag gjorde något fel vet inte vad, för det fungerade, vilket det sällan
Sedan sågade jag kabbar på cirka 0,5-1 m ned mot roten, kabbarna knuffade jag sedan av stammen så de landade nära roten.
Allt gick bra och var över på ca två timmar, ja förutom att garnnen fick svindel av att se mig i korgen på sky-liften.
Kör hårt, och lycka till
I don´t have problems.. only solutions!