Bioenergi

Torktid stock

4 inlägg 5367 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torktid stock

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128527 Någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar för en hel trave med, säg gallringsstock, att torka så mycket att den kan kapas, klyvas och eldas direkt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Torktid stock

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128533 I de fall då jag inte kapar och klyver stockarna direkt låter jag de ligga ett år, och då under presenning från juni till nästa vår eftersom det regnar en hel del under denna tid här nere :sad: Om det är gran är det bra att skära lite längsgående skåror i barken med motorsågen för att stoppa barkborren. Detta hjälper även till att torka stockarna snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Torktid stock

Camwood  
#128551
Uvskogen skrev:Någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar för en hel trave med, säg gallringsstock, att torka så mycket att den kan kapas, klyvas och eldas direkt?

Virke som ligger i trave med barken på och inte är täckt torkar inte den ruttnar!!
Men barrträ klarar sig bättre än lövträ.

Avatar Fallback

Re: Torktid stock

Blivande snickare  
#133355 Ska du ha bräder av den ska du såga färskt och torka staplat under tak.
Precis som Camwood skriver så äe det nog större chans att den ruttnar i traven.
Det här hör egentligen inte hit men endå... farsan och jag fick order om att en hög grot som låg i stan skulle tas bort då den var ivägen för i princip allt. Nåväl den hade väl legat där ett par regniga sommrar och börjat värma sig själv innifrån...
När farsan tog i den med gripen var det bara ett skal och fin mylla på botten :))
Högen som börjat som färskt granris slutade som en hög prima mylla och lite torra kvistar :!: =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).