Motorsåg och handhållet

Kapkedja 16", 3/8, 1,3 mm Stihl

5 inlägg 3996 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna

Kapkedja 16", 3/8, 1,3 mm Stihl

axwell  
#128154Hade ärenden i en grannstad och tittade in hos Stihlhandlaren då jag behövde en kapkedja(istf. klyvkedjan) till Stihl MSE 220C, en elsåg med drygt 3 hp.
Berättade för handlarens tre närvarande i personalen vilken såg det var och att det inte skulle vara någon 3/8 lågprofilkedja som hobbysågar har. "Experten" av de tre ville först ge mig en klyvkedja men hittade sedan "här har vi den". Litade på Stihlhandlaren för det kan man väl?

Har inte brutit förpackningen än(hann först läsa infon), kedjan heter 3997 000 0060 63 PM 60 som skall filas med 4 mm rundfil.

Finns det någon lämpligare kedja för vedkapning till denna kombination med 16" 1,3 svärd?

Stihl 361 har enl. spec. en sån kedja men tex Oregon markerar "noll" i sin guide.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Kapkedja 16", 3/8, 1,3 mm Stihl

Nonkan  
#128204Det är Picco Micro, så det är rätt om du ska kapa med 1,3 mm. Det är en lite ovanlig längd, så därför har du fått en lite äldre typ (3997) som håller på att ersättas av en kedja som vibrerar lite mindre (3636). Oftast köper man in kedjorna i 5-pack, så de kan bli liggande rätt länge om det är lite udda längd. Vill du ha några med 39 länkar kan du säga till, vi har 4 st kvar sedan början av 2000-talet :)

Det går även bra att kapa med den senaste kedjan, PM3 (3610), men den är nog inga handlare som har hemma i den längden. Det är den kedja som MS241 levereras med, 50 länkar är vanligast.

Första 4 siffrorna i artkelnumret är kedjetyp, nästa 3 är lite intern logistikinfo (jag har bara sett 3 nollor på kedjor) och de 4 sista är antal drivlänkar.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128223Det finnes et alternativ om du vil ha "riktig" 3/8, Stihl RMC i 1,3 heter denne 3650 000 0060.

Finnes også en RSC3 i 1,3 3624 005 0060 33RSC3 men den tror jag inte Nokan eller andra Stihl handlare kan skaffe.
Denne brukes på MSE 220, MS361 med flere bla i USA

Produseres i Europa men saljes inte her. :sad:

Nonkan  
#1282443650 000 0060 verkar inte lagerhållas för svenska marknaden heller, eller så är det nattkörningar i ordersystemet som gör att det inte syns någon lagerstatus på den just nu :)

axwell  
axwell skrev:"Experten" av de tre ville först ge mig en klyvkedja men hittade sedan "här har vi den". Litade på Stihlhandlaren för det kan man väl?

Nu förstår jag varför Stihlhandlaren var så snabb att dra iväg bakom kassan med lågprofilkedjan. Ny ägare med oerfaren personal vid Stihl/Jonseredbutiken i Härnösand.
Vid nästa besök blir det bara en retur !!

Testade att kapa ved med Stihls klyvkedja utan att fila om den, det gick skapligt. Kom sen på att jag har en "ny" Biltema .325 liggandes, vilken skillnad med Tanaka 4501, mycket lovande, återstår att se hur länge kedjan för 80 kr + moms imponerar.

Nonkan skrev:3650 000 0060 verkar inte lagerhållas för svenska marknaden heller, eller så är det nattkörningar i ordersystemet som gör att det inte syns någon lagerstatus på den just nu :)

Funderar på att slipa om klyvkedjor eller utnyttja kontakter i Tyskland och i så fall sikta på 33RSC 3-60.
Kan det vara något för enbart kapning?

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).