Avverkning (slutavverkning)

slutaverkning

5 inlägg 4651 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slutaverkning

bohusmalmön  
#127990 Hej skall slutavverka ca:2,5 ha,fick pris av en uppköpare som lyder.Barr 365 kr/m3fub.Gran 380 kr/m3fub.Björk 350kr/m3fub. Uppskattat ca 400m3/fub Totalen. Beräknat netto till mig enligt uppköparen 150 kr/m3fub.Ska sägas att dom gör allt arbete.verkar detta troligt!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: slutaverkning

Belzambix  
#127993 Om jag fattat dig rätt så får du ut ett netto på 150 kr/m3fub?

Det är riktigt dåligt!

Hjälpte till att förmedla en LRK (Leveransrotköp), tror slutpriset låg runt 480 kr/m3sk (ca 580 kr/m3fub) netto (lövmassa ligger utanför detta) Ganska bra pris för ett LRK idag visst men 150 spänn är ju löjligt i en slutavverkning

Avatar Fallback

Re: slutaverkning

kallen  
#128003 Nått stämmer inte. De priserna du skrivit är ju massa priser något timmer måste det väll finnas om det är slutaverkning? Och hur kan det försvinna så mkt pengar? Normal kostnad för avverkning är väll runt 70 kr/fub?

Användarvisningsbild

Re: slutaverkning

Mäki  
#128007 Priserna måste va angivna för gallring och inte slutavverkning då kan det stämma.
Men då kan det inte komma 400m3 på 2,5ha.
Så detta låter som en blåsning.
Sälj inte före du kontaktat flera uppköpare eller rätt ut vilken åtgärdsform dom tänkt för skogen.
Är det sedan så dålig skog att det inte kommer någon stock överhuvudtaget kan priserna stämma men avverknings
kostnaden är för hög för slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: slutaverkning

halvproffs  
#128023 Tycker också att det var lågt bud om det inte är mycket lång körväg mm. Även lite kubik tycker jag för 2,5 ha. Hör du med flera, kanske ett rotpostförfarande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).