Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny grip

18 inlägg 12487 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126936 Hjälp!!! :-\ Min grip är "utom all räddning".

Min KMA 12t med en Patruna kran och tillhörande grip med okänt ursprung, har en grip som pajat på RIKTIGT. Därför är jag på jakt efter en ny grip med liknande egenskaper. Befintlig grip saknar märkning av alla slag, men den verkar var skapligt stor. Max öppning ca: 1400 mm. Väger enligt badrumsvågen 85kg.
Jag fick tips om en Hsp 015 på blocket, men den öppnar bara 1000 mm och väger dessutom 35 kg mera.
Har någon ett förslag på ett bästa köp! Med vedsäsongen nästan över så måste jag kunna köra hem så mycket ved som möjligt snarast. #:-s



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ny grip

valtra a 72  
#126942 Går den ej att reparera? Det mesta kan man ju svetsa ihop och laga 🧠 .Du kanske har någon bild på eländet.

Avatar Fallback

Re: Ny grip

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126946 http://www.weimer.se/shop/

We-26 såg ut att kunna va nåt för dig alt We-20B.

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126962 kellfri ser ut o ha ganska fina gripare åtminstone 21an

http://www.kellfri.se/se/pdf/Gripklo_21 ... G21_SV.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126982 Jag tackar för förslagen! Kellfri är jag litet skeptisk mot, men Weimar kan vara ett bra alternativ. En annan tillverkare som jag hittat är K.T.S. Maskiner AB. Deras grip 0,21 m2 kanske skulle vara något! Finns det någon här som har erfarenhet av den och/eller Weimars grip?

Reparera? Kolven t.ex. har blivit sned, parallellstaget(heter det så?) är krokigt m.m. Det finns säkert många som klarar av att fixa det, men till vilken kostnad och hur hållbart blir det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grip

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126995 tyckte modellen på Kellfris KG21 såg lite proffsigare ut som en riktigt timmergrip till en skogsmaskin

annars så rekomenderar jag Cranab dom tillverkar bra gripare man dom är dyrare

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127012 Här kommer ett par bilder på kaoset som inträffat. Jag skulle gärna prova att använda min nyförvärvade svets på detta, men jag tror inte att det kommer att fungera!

Bild

Spruckna "fästöron" m.m.

Bild

Ur en annan vinkel

Bild

Sned kolv och "parallellstag"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grip

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127014 Den där kommer aldrig gå o få i bra skick igen, när den är krokig här o där

Bättre o sälja den till skrothandlarn

Avatar Fallback

Re: Ny grip

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127308 jag har en kellfri på min 836a kockum...fungerar otroligt bra i två år nu. är mycket lite glapp trots att den har andvänts att lyfta ganska mycket järnskrot med... ej så dyr heller..

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127397 Nu är det gjort! Beslut är taget och ny grip MED dämpad länk och rotator är beställd!

Det blev en Mowi grip G210S, som skall vara ungefär lika stor som min gamla. Den väger litet mer, men förhoppningsvis så betyder det att det finns mer gods. Bör innebära att den håller bättre!

Jag slog till med en dämpad länk också för att slippa att gripen svänger från sida till sida i all oändlighet. De hade ett bra paketpris på en sådan länk tillsammans med en rotator från Baltrotor, så det blev affär på allt som skall sitta i kranspetsen! 8) :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grip

Skogstomte  
#127416 Ser ut som Mohedas MG210 (samma koncern). En bra grip, rejäl och skapliga egenskaper. Svängdämpare är inte fel, men våran får man spänna ganska ofta, verkar som den skruvar ut sig.

Avatar Fallback

Re: Ny grip

JD 2006  
#127418
Skogstomte skrev:Ser ut som Mohedas MG210 (samma koncern). En bra grip, rejäl och skapliga egenskaper. Svängdämpare är inte fel, men våran får man spänna ganska ofta, verkar som den skruvar ut sig.


Låter konstigt du tror inte det är nå fett på bromslänken? Bromsrengöring funkar kanon mot det. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127804 Nu är den nya gripen monterad och testad. Den verkar vara kanon!

Grip1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grip

Skogstomte  
#127814
JD 2006 skrev:
Skogstomte skrev:Ser ut som Mohedas MG210 (samma koncern). En bra grip, rejäl och skapliga egenskaper. Svängdämpare är inte fel, men våran får man spänna ganska ofta, verkar som den skruvar ut sig.


Låter konstigt du tror inte det är nå fett på bromslänken? Bromsrengöring funkar kanon mot det. :-bd


Nope. Men bromsrengöring är ju kanon till mycket annars :) Skruvarna som trycker in bromsklossarna skruvar ut sig lite och ägaren är för lat för att göra något åt det...

Användarvisningsbild

Re: Ny grip

Skogstomte  
#127815
mmart skrev:Nu är den nya gripen monterad och testad. Den verkar vara kanon!

Grip1.jpg


Detta ÄR Mohedagripen som nämndes tidigare. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).