Föryngring

Sorkår!!!

27 inlägg 10822 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sorkår!!!

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127053 Hur har ni det ute i landet? Är det lika d-t som 20 km SSV om Sundsvall? Nu när all snö försvunnit kan man se vad som skett under densamma.

Förstora gärna bilden för att se alla detaljer.
Bild


Fina smågranar som är helt fördärvade!
Bild


Om de bara kunde ha koncentrerat sig på lövet som här!
Bild




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127059 har sett liknade efter vägarna där slyet har tyngts ner av snön mot marken, barken är helt avgnagd efter långa sträckor. Å jag håller mig runt örnsköldsvik

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127069 Ansåg att det var ovanligt mycket sork redan förra året då man planterade, kan ju ha varit eftersom det var relativt dåliga sorkår tidigare.

Sedan ser man ju att gräsmattan haft än mer sorkgångar än tidigare år!

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

axwell  
#127104 Fruktansvärt mycket sork även 20 km nordöst om Sundsvall. På gräsmattor mest troligt åkersork, på bilden typiskt tecken efter den större vattensorken som äter upp trädens/växternas rötter underifrån, kan även sprida harpest.

Grannens "Frasse" (katt) är en skicklig rått-/sorkkonsument.

Vattensorkminne.jpg


En korv av överbliven jord=vattensork.

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127556 http://www.vk.se/Article.jsp?article=439519

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127567 Nu har man fått samtal från en markägare där i princip hela planteringen har gått bort pga av sork. Förhoppningsvis är det bara något enstaka hygge som behöver omplanteras men man får se hur det blir efter att skogsbolagen börjat inventera hyggena.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127568 Dum fråga kanske, ,en är det mest norröver som sorkarna förstör? Har aldriog sett något liknande här nere (och lika glad är jag över det)

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

axwell  
#127604 Skadorna är omfattande vid Europas största plantskola(Bogrundet), troligen miljonbelopp.

Tynderö församling har skador som kostar 200 kr/innevånare.

http://st.nu/ekonomi/1.3080625-sorkar-h ... r-miljoner.



Mangan skrev:Har aldriog sett något liknande här nere (och lika glad är jag över det)

Lugn, nästa vinter blir det ännu fler, då kan vi eventuellt dela med oss.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127700 Tack, axwell, Känns ju bra att plantera nu då! ;-)

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

mrlynx  
#128560 Jag har varit ute och besökt ett hygge jag planterade för två år sen och alla plantor verkar ha överlevt och ingen har blivit uppäten.
Det här är i Nordmalings kommun.
Ved av asp som jag högg i vinter och fällde ut på åkern var nästan färdigbarkad när jag skulle hämta den efter snösmältningen och det är inte hararna som barkat den.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Vedhuggaren  
#128600 Här uppe i norra Norrbotten ser det inte bra ut. Var och tittade på ett hygge som vi satte i fjol i augusti. En stor del av alla plantor saknar toppskottet p g a sorkarna. Till saken hör att väldigt mycket har gått fel på det hygget. Markberedningen gjordes ett år för tidigt och blev bitvis lite dålig. Dessutom har mb-föraren snurrat lite hit och dit så raderna var svåra att följa och vissa rader blev osatta p g a det. Dålig mb leder lätt till att plantörerna tappar sugen och kvaliteten sjönk ett snäpp p g a det. När jag några veckor efter utförd plantering var och kollade igenom stället så var vissa perfekt planterade plantor dödade av snytbaggen, medan sådana som var dåligt tilltrampade och hade lite luft runt torvklumpen levde och frodades. Tydligen ger sig snytbaggen inte på sådana plantor som inte har närkontakt mot jord. Till råga på allt fanns det nu på våren plantor som var uppdragna (ej p g a uppfrysning). De var i mycket fin kondition och kan omöjligen vara plantor som har råkat tappas på backen i augusti. Jag gissar på att det är tjädern som har dragit upp dem. Sork, tjäder, snytbagge, dålig mb samt viss brist i planteringskvalitet. Det blir åtminstone inte kvar många plantor till älgarna om man inte gör en komplettering...

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128819 Sorken lever fortfarande...

Vi planterade ett hygge för bara ett par dagar sedan. Idag var en kille och inventerade hygget och han upptäckte att en del plantor redan blivit sorkmat. Undrar dock hur bra sorkarna mår efter att käkat upp en del behandlade plantor...

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

JN  
#130220 Jodå, har varit ute på två planteringar som jag har i Bodenområdet.
Har utfodrat sork på sammanlagt 5 ha. De har ätit upp tom hela plantor som sattes i somras så bara en brun pinne finns kvar.
90-95% av alla plantor är förstörda. :x
Hur göra? Vänta till sorkstammen kraschar? Chansa och plantera direkt man får tag på plant?

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Belzambix  
#131837 I Sjuhäradsbygden har vi rätt så gott om dem med, var i uppe på höjderna i Ulricehamn där hade de ringbarkat sitkagranen på 6 ha. Så där blir det till att sätta vanlig gran i stället. ROLIGT

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

MNskog  
#134088 Min erfarenhet är att på ett sorkangripet hygge är det inte någon mening att hjälpplantera när det är sorkår.
Vänta nått år så har sorken nästan försvunnit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).