Vedmaskiner, flishuggar

Elfel på en faxes vedklyv

9 inlägg 11343 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elfel på en faxes vedklyv

Belzambix  
#127493 Köpt en begagnad faxes 700 fungerade kanon när jag testade den hemma hos honom jag köpte den av. Men nu när jag har kommit hem och stoppar in den i eluttaget så går jordfelsbrytaren/säkringen hela tiden. Någon som har varit med om något liknande? Vad kan ha gått sönder under transporten (satt säkert men den har ju skakat lite under transporten)?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Eric H  
#127498 Har du snabba säkringar? Byt till tröga. Har varit med om detta, några gånger.

Att jordfelsbrytaren löser kan ju givetvis bero på jordfel. Det är ju inte säkert säljaren har jordfelsbrytare, och därmed inte sett felet.

Kontrollera att kablar och kontakter är rätt kopplade. Gul/Grön ska alltid vara jord och aldrig något annat.

Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Belzambix  
#127560 Har varit inne och rotat i elskåpet och sett att vi har C säkringar. Kopplingsdosan är ganska nyligen bytt och ser bra ut, jordkablarna sitter fast. Var mer kan man gå in och kolla för att se om det är något fel på jordningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127562 Har du en multimeter (ohmmeter) kan du mäta mellan klyvens anslutningssladd (alla poler) och klyvens metallhölje. Där emellan ska det inte vara någon kontakt för då löser jorfelsbrytaren. Det ska givetvis vara kontakt mellan jordstiftet på kontakten och höljet på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

awes  
#127566 Ett hugskott då jag inte vet om detta kan dra säkringarna...
Tror dessa vedklyvar brukar ha en fasvändare i 3-faskontakten.
Testa att vrida denna 180 grader så elmotorn går åt "rätt" håll.

Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Belzambix  
#127587
awes skrev:Ett hugskott då jag inte vet om detta kan dra säkringarna...
Tror dessa vedklyvar brukar ha en fasvändare i 3-faskontakten.
Testa att vrida denna 180 grader så elmotorn går åt "rätt" håll.


Detta är en äldre variant som inte har fasvändare, dock så har jag sett att den går åt rätt håll innan säkringen går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Skogstomte  
#127607 Löser både jordfelsbrytaren och säkringen? I så fall troligen kortslutning, t.ex. motorn bränd.

Bara jordfelsbrytaren? Finns tre troliga orsaker:

1. Startapparaten har en spole (kontaktor eller underspänningsspole) som är felaktigt kopplad mot jord istället för nolla. Det förekommer när man bara har 4-ledare att man kopplar så här. Dock regelvidrigt och farligt.

2. Isolationsfel i motorn.

3. Spån i startapparat eller motorplint som blivit blöt och leder över mot jord.

För att komma vidare: Om det är rent och torrt, dra ur stickproppen, koppla bort motorledningarna ur startapparaten och prova att starta. Löser jordfelsbrytaren nu så är felet i startapparaten. Annars i motorn/motorledningen.

Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

Belzambix  
#127800 Skogstomte: Tack, detta ska prövas i helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elfel på en faxes vedklyv

axwell  
#127810 Använder du samma gummikabel som vid provkörningen hos säljaren? Eller har du en annan äldre kabel som kanske har fasvändare i "hannen"? Kolla i så fall den stickproppen först, titta samtidigt på om det har femledad kabel.
Mycket vanligt med fel i gamla gummikablar.
Om kontaktorn (påverkas när du trycker på start/stopp) kärvar, kan jordfelsbrytaren lösa ut utan att det är ett verkligt jordfel, speciellt vid stopp.

En multimeter underlättar vid fortsatt felsökning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).