Avverkning (slutavverkning)

Det som göms i snö…

15 inlägg 7066 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det som göms i snö…

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127187 Om det är gjort en vinteravverkning och det snöande jättemycket under avverkningen så att skotaren inte hittade igen alla högar, vad kan man då begära av virkesköparen?

Hur mycket virke får ligga kvar på hygget?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

Gubben  
#127189 Det beror väl på. Har du fått nån slut mätning och har den i så fal slagit över per kubik efter stämpling så skulle jag behålla virket själv.

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127192 Om det ligger kvar 80-100m3 så är det ju ganska stor kostnad för virkesköparen att ta dit en skotare bara för dessa fub.
Men 100m3 kan ju vara 40.000kr i virkesvärde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det som göms i snö…

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127201 Hur mycket snöade det egentligen? Ligger det kvar 100m3? På hur stor areal?

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127212
trilla skrev:Hur mycket snöade det egentligen? Ligger det kvar 100m3? På hur stor areal?


Det är svårt att uppskatta antal fub som ligger kvar. Har dock fotat ett antal högar med 5-10 stockar i varje hög. Det kanske bara är 50m3 på en slutavverkning på 15ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det som göms i snö…

halvproffs  
#127223 köp dom för en spottstyver om du har möjlighet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Det som göms i snö…

Mäki  
#127285 Om avverkningen skull ha skett med maskin mätning som det görs här i Finland så skulle inte markägaren ha lidit för att virket inte skulle ha blivit utkört. När detta ha hänt på vårat distrikt så har det alltid blivit bort skotat så for det bara varit möjligt.
50-100m3 är stor volym på ett skifte på det område vi kör på så det innebär igen jätte kostnad för bolaget att komma och skota ut det virket.

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127297
Zalman skrev:Om det är gjort en vinteravverkning och det snöande jättemycket under avverkningen så att skotaren inte hittade igen alla högar, vad kan man då begära av virkesköparen?

Hur mycket virke får ligga kvar på hygget?



Vem har du sålt till?



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

ulfgustav  
#127304 Jag drabbades av liknande för 3 år sedan, hittade efter snösmältningen rätt mycket virke, påtalade detta för köparen som i första läget inte trodde på mina uppgifter utan åkte ut och besiktigade avverkningen och återkom därefter med besked att virket skulle de köra ut han skulle beordra en entreprenör att köra alla skotvägar (12Ha), inget hände förrän i slutet av sommaren, då kom det dit en skotare, denne körde ut ett skotarlass (en bråkdel av det som var lämnat) och körde därefter därifrån. Påtalade detta igen, fick efter lång tid svar att entreprenören vägrade köra där mera då det var för svår terräng.
Fick efter påtryckning ekonomisk ersättning, denna var dock inte alls i nivå med den totala kostnad som det innebar att köra ut närmare 100 m3. Avverkningen låg ca 2 km från närmsta väg.
Min erfarenhet av detta är att lita inte på skogsbolagens agerande och löften. Vid ev framtida försäljningar så skall allt in i kontrakt, inklusive vitesklausul.

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

mashun02  
#127313
Mäki skrev:Om avverkningen skull ha skett med maskin mätning som det görs här i Finland så skulle inte markägaren ha lidit för att virket inte skulle ha blivit utkört. När detta ha hänt på vårat distrikt så har det alltid blivit bort skotat så for det bara varit möjligt.
50-100m3 är stor volym på ett skifte på det område vi kör på så det innebär igen jätte kostnad för bolaget att komma och skota ut det virket.



I Sverige finns det bolag som kör på skördarmätning numer- Sveaskog. LIknande har drabbat mig men det är nog bara en ca 5 m3 som ligger kvar. Passar mig perfekt då jag behöver grantimret till reglar till nya brädfodringen på huset :grin:

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127377 50-100m3??, jag kanske lever i en annan värld, men klart som fan de ska ut till vägen!!!

Användarvisningsbild

Re: Det som göms i snö…

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127378 Är det gran? I så fall är det mums för granbarkborren! :shock: Det är en prima fälla för dem förutsatt att man transporterar virket till fabrik precis efter svärmningen. Annars kan det bli problem.

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

Blivande snickare  
#132782 Ni tycks ha en hel del oshysta skogsföretag där i Sverige...
Blir det virke kvar i skogen i Finland kommer någon skotare och kör ut det (allting då alltså) punkt slut

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132784
Blivande snickare skrev:Ni tycks ha en hel del oshysta skogsföretag där i Sverige...
Blir det virke kvar i skogen i Finland kommer någon skotare och kör ut det (allting då alltså) punkt slut
Din reflektion borde fler skogsägare ställa sig.
Skogsbolagen flyttar "gränserna" för vad som är acceptabelt arbete. Det är även nämnt i denna tråd. Ofta "skiter" bolagen i kritik eftersom de tycker att skogsägaren har inget val.
Om inte skogsägarna vaknar och sluter upp kommer de skogsägare som går förts och begär tydligare kontrakt och besked att mötas med motåtgärder från virkesköparna.
SLUT UPP VID PROBLEM!
UNDVIK DESSA BEDRÄGLIGA VIRKESKÖPARE!

Se hur två företag bland många beter sig.
viewtopic.php?f=29&t=8975&start=0
viewtopic.php?f=29&t=9982&start=0

Avatar Fallback

Re: Det som göms i snö…

ulfgustav  
#132814 Helt klart så är det så att de virkesköpande bolagen struntar i den lilla säljaren.
Därför är det viktigt att Skogsägarna blir kunnigare i sina skogsaffärer och ställer krav eller anlitar en konsult som hjälper till vid förhandlingar och kontraktsskrivning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).