Motorsåg och handhållet

Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

29 inlägg 26131 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Storken  
#126445 Så vitt jag vet har inte Stihl 1,3 mm i 0,325 eller rättare sagt dom har inga svärd med den bredden.
Dessutom kan jag av egen och andras erfarenhet säga att 1,3 mm inte håller på en såg som har mer än
3 hk...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

sunkan_85  
#126447
Storken skrev:Så vitt jag vet har inte Stihl 1,3 mm i 0,325 eller rättare sagt dom har inga svärd med den bredden.
Dessutom kan jag av egen och andras erfarenhet säga att 1,3 mm inte håller på en såg som har mer än
3 hk...


ja min första tanke var skit smart tunnare lägre friktion men har läst en del om kedjor och förstått att det inte är så simpelt skrev fel på förra inlägget lutar inte åt en 361 utan 261 skrev fel

Mvh sunkan

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Volundsmed  
#126451 261 är ju i samma storlek som 346. 346 gör sig bättre med 13" istället dör 15", enligt mig iallafall! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

sveje  
#126480 Jag skaffade en 260 med 15"-svärd förra året. Jag tycker den drar fint och kapar snabbt. 261:an bör inte vara sämre.

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126546
Dessutom kan jag av egen och andras erfarenhet säga att 1,3 mm inte håller på en såg som har mer än
3 hk...


Kommer an på kjeden, 3/8P 1,3 klyv filad holder til en MS660 desuten finnes "vanlig" 3/8 kjede i 1,3 - 1,5 og 1,6.
Kjører 3/8 1.3 (inte pico) på min MS361 med 18 sverd (fulgte med sagen), inga problem.
Men Stihl lagerfører ikke 3/8 1,3 kjeder i norden. Så når lageret er tomt får det bli nåt annat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126602
Rank skrev:
Dessutom kan jag av egen och andras erfarenhet säga att 1,3 mm inte håller på en såg som har mer än
3 hk...


Kommer an på kjeden, 3/8P 1,3 klyv filad holder til en MS660 desuten finnes "vanlig" 3/8 kjede i 1,3 - 1,5 og 1,6.
Kjører 3/8 1.3 (inte pico) på min MS361 med 18 sverd (fulgte med sagen), inga problem.
Men Stihl lagerfører ikke 3/8 1,3 kjeder i norden. Så når lageret er tomt får det bli nåt annat :wink:

Har heller aldrig haft problem med 1,3 mm, varken till sågverk med 5,5 kW elmotor eller 3 olika sågar, alla med över 3 hk.

Man kan faktiskt köpa Stihl 1,3 mm 3/8 kedja i Sverige. PMX säljs av Logosol, visserligen klyvfilad men det går att ändra på med lite filande :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Storken  
#126606 Jag har kört av en 0.325 sk. pixelkedja när jag kapade ved åt en granne och jag har också hört flera som har gjort detsamma när dom huggit grövre träd. Efter ett sånt tillbud så håller man sig ifrån pixelskiten !
Jag vill ha grejer som jag kan lita på, punkt slut ! 😡

Användarvisningsbild

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

palbin  
#126619 Tja - jag vet inget om kedjebrott eftersom jag aldrig haft något. Däremot
har jag studerat en del hållfasthetslära på LTH och där lärt mig att det inte
alltid är självklart att grövre konstruktioner håller bättre/mera ... . Detta
kan förefalla motsägelsefullt/snudd på galet, men inträffar faktiskt i relativt
"överdimesionerade" konstruktioner (som man möjligen kan tänka sig en
motorsågskedja är ...) som utsätts för omväxlande postivia och negativa las-
ter (utmattning kallas det) - som när man böjer en spik fram o tillbaka - för
dylika konstruktioner kan det ibland vara bättre med en klenare dimension/
konstruktion beroende på att det som allt-som-oftast förorsakar det slutgil-
tiga materialbrottet är en materialfelaktighet - det är vid denna som brottyt-
an "föds" och börjar utvidga/sprida sig ända tills brottet till slut inträffar -
och då är det ju så att ju klenare dimensioner/konstruktioner, desto färre
materialfel ... . Nu är det typ 20-25 år sedan jag lämnade LTH, men ngt i den
stilen är alltså vad hållfasthetsgubbsen på detta lärosäte predikade för mig ...
. Ett ngt nördigt inslag :ugeek: det skall villigt erkännas :grin: .

Oavsett riktigheten i det ovanstående trodde jag att kedjebredden kanske
istället hade och göra med att en bredare kedja ger mindre problem med
"kläm" än en smalare (medan att de å andra sidan förstås ger mera mostånd
och spån), och att det främst var detta valet av kedjebredd hade med att göra?
(Undervisa mig gärna därvid den som har tid o lust ... .)

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126629 Man kanske skall göra som flygplanskonstruktörerna som hade problem med hållfastheten i en vingbalk. När inga andra metoder lyckades satsade man till slut på att borra en rad med hål längs det känsliga stället. Företagsledningen undrade naturligtvis vad de hade för sig och motiveringen var: Är det någon som någonsin lyckats riva av ett toapapper i perforeringen ?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126650
palbin skrev:.

Oavsett riktigheten i det ovanstående trodde jag att kedjebredden kanske
istället hade och göra med att en bredare kedja ger mindre problem med
"kläm" än en smalare (medan att de å andra sidan förstås ger mera mostånd
och spån), och att det främst var detta valet av kedjebredd hade med att göra?
(Undervisa mig gärna därvid den som har tid o lust ... .)
Mvh


En kedja som de vi har har genomgått lite mer än 100 års test.

Först o främst ska man fundera lite på vad man pratar om o se till att man inte rör ihop det (som tillverkarna gärna vill).
Skärande bredd och Drivlänkens tjocklek har nödvändigtvis inte med varandra att göra.
De olika kedjorna är olika modeller precis som sågar i olika märke.
Vissa är helt olika, snarlika, andra identiska.

Drivlänkens bredd är inte bara för att det ska bli starkt eller inte, ger nödvändigtvis ingen skillnad i skäret om du har 1,3 / 1,5 eller 1,6.
Oftast är det Skärtandens vinkel ut från kedjans "Kaross". Denna är viktig på många sätt med sina egensklaper.
Hur kedjan är uppbugd avgör hur den kan påfrestas inte bara genom drag hit o dit utan även med temperaturer.
Ju mer yta du har som oljan kommer till, destu mer värme kan den ta med sig bort.
Lite olja = lite kylning.

Man kan tycka det är löjligt med så små skillnader...
Men om man ser det ifrån oljehålets synvinkel så passerar där ett antal drivlänkar o mellan dem ska det in olja.
Volymen mellan två är inte mycket det skiljer på men när det passerat ett antal tusen efter en minut o man räknar om så skiljer det en del....

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126672 Om en kedja går rakt av bara sådär så har den garanterat inte fått smörjning som den ska. Då hjälper det inte hur kraftig den är.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126689 Det finns flera olika anledningar att kedjor går av, brist på smörja är nog inte vanligast...
Inte av de jag får se i alla fall..

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Nonkan  
#126858 Vi ser nog ca 1 kedjebrott på 100 kedjor på sin höjd.

Är det en sprillans ny kedja reklamerar vi, det är ganska många delar i en kedja så det är klart något kan gå fel i tillverkningen, men det är på sin höjd 1-2 kedjor/år som det händer på. Brott är vanligare (om man kan kalla det vanligt) på Oregon än på Stihl av någon anledning, kanske beror det på att Stihl försträcker sina kedjor och är kedjan då feltillverkad går den av i fabrik.

Vanligaste orsakerna till kedjebrott är nog annars felaktig filning, sliten kopplingstrumma/drivkrans eller slitet svärd, och inget av dem går att skylla på tillverkaren.

Ett kedjebrott är i princip ofarligt på en modern motorsåg, det som egentligen kan hända är att den sticker iväg framåt, men där ska ingen stå. För användaren är en kedja som hoppar farligare, speciellt om fångtappen redan är trasig.

Kedjebrott är farligare på skördare, men där ska man inte heller vara i närheten. Oregon rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 70 meter.

Avatar Fallback

Re: Stihl 241 eller stihl 261 vid gallring

Volundsmed  
#126878
sunkan_85 skrev:ok det lutar åt en 361'a då. nä jag tänkte att jag bara ska ha en såg i alla fall till en början.
tunn kedja då är det nått att ha?
min far är lite het på det men gubbarna på jobbet tycker inte om det för att kilar mm inte passar i spåret efter sågen

vad tycker ni?

Mvh Sunkan




de blir nog bäst om du bildar dig en egen uppfattning om det!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).