Före och efter jobbet

Köpa SUV

33 inlägg 19877 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa SUV

calle336  
#126039 Vet inte om denna hamnar i rätt kategori Men hittade ingen mer passande.

Nu har Tjejjens Mazda 323 fått domen av besiktningsmannen. Massor med 2 or å en maaassa rost.
Så nu får man leta efter en ny bil.
Vi har fuinderat på en SUV som kan dra hästslåpet. Och gärna med häst i. (vilket jag inte kan göra nu med A4an).
Bilen skall ligga i 50 000 klassen. Vad ska man satsa på? Den ska även va stor i baggaget då vi har en hunde på 55kg som ska få plats där.
Kom med förslag antar att många här brummar runt i sådana.
Ska och kika på en Nissan Terrano 2 men de kanske e för små?
Ska man ha diesel eller bensin?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

Bengt.Svensson  
#126042 Det finns en del Suzuki Vitara i den prisklassen. Diesel är väl bäst, men du får kolla om det lönar sig skattemässigt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Kjell S  
#126045 Bästa SUV -en jag haft, Chevrolet Suburban 1500 4wd. LB-reggad.
Stor och dragvillig. Drog 1,1 - 1,4l / milen ( som en Volvo...)
Delar finns det gott om och inte dyrare att reparera än många andra vanliga märken.

Kanske blir en sådan igen...

Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126094 Håller med om Suburban, har en 2wd som tidigare varit familjebilen men nu vilar sig lite.
Oerhört praktisk bil.

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

Axl  
#126116 Tror inte du får en så rolig suburban för 50 000 köp en volvo 945 istället... inte så mycket 4 wd men bra å dra med iaf.

Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126123
Bild

http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole ... ca=1_8&w=3

Pris 49500:-
Chevrolet Suburban 4X4
Mätarställning: 23500 mil
Färg: Grönmet
Karosseri: Kombi
Info: Automatisk växellåda, 5, 7L V8, 4X4, xtrasäte, A/C, elhissar, c-lås, larm, elsäte, cd-stereo, elspeglar.drag.m.m., Fler bilder kan ses på hemsidan http://www.amcar.nu EV byte ford, cadillac, buick.

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

ulfgustav  
#126155 Jag kan med fördel rekommendera Honda CRV, en lite mindre bil men tillräckligt potent för att dra både Hästsläp och annat
Dessutom en problemfri bil som bara går och går.

Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126158 Hade en Grand Vitara förut. Får dra mycket, rak och enkel konstruktion. Finns som diesel. Vet många med häst som köper dessa just får att du får dra mycket med B-körkort. XL 7 ger gotto m plats för hunde, särskilt om du plockar bort de bakersta sätena.

http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_Gr ... m?ca=6&w=1

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

axwell  
#126164
ulfgustav skrev:ag kan med fördel rekommendera Honda CRV, en lite mindre bil men tillräckligt potent för att dra både Hästsläp och annat
Dessutom en problemfri bil som bara går och går.


Ja en bra bil men bland de sämsta 4wd systemen, tom. sämre än RAV4, kan i vissa lägen upplevas som enhjulsdriven.

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

calle336  
#126168 Vad håller äldre hundaier för kvalite? tjejjen hittade en galloper vad är detta ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Kse  
#126180 Det är ju en Mitsubishi Pajero i andra kläder, dvs mkt bil för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

ulfgustav  
#126197
axwell skrev:
ulfgustav skrev:ag kan med fördel rekommendera Honda CRV, en lite mindre bil men tillräckligt potent för att dra både Hästsläp och annat
Dessutom en problemfri bil som bara går och går.


Ja en bra bil men bland de sämsta 4wd systemen, tom. sämre än RAV4, kan i vissa lägen upplevas som enhjulsdriven.

Ja du du har förmodligen inte kört denna bil utan bara läst sk "skvallerpress" eller hört på rykten
Verkligheten är betydligt annorlunda.
Dessutom så är denna bil enbart framhjulsdriven i normaltillståndet och kopplar automatiskt in 4 w driften vid behov. I.o.m dettta så är den bränslesnålare än de flesta

Användarvisningsbild

Re: Köpa SUV

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126199 Vad väger hästsläp med en polle i?
Jag personligen tycker att det känns bättre att dra tungt med en tung bil, oavsett om en lättare bil faktiskt helt lagligt får dra väldigt tungt ibland.
Drar man ofta tungt så kan det vara värt att tänka på, hela ekipaget går stadigare med en tyngre dragbil.

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

axwell  
#126206
Palms skrev:Vad väger hästsläp med en polle i?


Hästar väger väl mellan 300 och över 1000 kg, 500-600 kg är nog inte så ovanligt, totalvikten 1300-1400 kg.

Hyundai Tucson och Kia Sportage (nästan samma bil) har varianter som klarar skapliga hästsläp med B-kort.
Kia:an var bättre utrustad till samma pris 2005.

Eller som kompromiss, en bakhjulsdriven bil om det blir mycket körning med hästsläp i dåligt väglag.

Om bilen är för tung får du ducka för 3,5 tonsspärren med bara B-kort.

Här har du en inom budgetramen, får dra vagn med totalvikt 1520 kg med B-kort.

http://www.blocket.se/helsingborg/Kia_S ... m?ca=4&w=3

Avatar Fallback

Re: Köpa SUV

calle336  
#126234 Hej hej tack för alla svaren- Då vi har en Ardenner på knappa 1000 å ett extra brett släp där man kan få med 2 likasinnade så närmar man sig ju 2500 kilo totalt. Drog hem pållen med detta släp med a4an å de va inte så skoj. Å inte lagligt heller trots att jag har BE kort. Så en tung och stabil bil e ju inte fel. Jasså så Galloper är samma som pajeron då kan det ju vaar ett alternativ.

Kommer dock inte åt blocket här så era länkar kan jag inte se :(
Kan ju inte säga att jag drar hästsläp så mkt just nu men tanken är ju att ta lite jobb med pållen i framtiden å då kan det ju bli endel köra av.

Hunden väger 55 så han ska ju få plats i skuffen samt så ska man ju kanske få plats med ev barnstolar osv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).