Avverkning (slutavverkning)

Granne till skog

51 inlägg 25110 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Skogshuggarn  
#125321
Mangan skrev:Gick du och uppmärksammade grannen på det olämpliga i hans uppförande? ;)


mattias skrev:Hur tusan klarar man av att inte få ett utbrott då? Skulle själv bli lite mer än lagom förbannad 😡


Stugägaren hann även med att hugga hos skiftesgrannen, och tack vare att virket delvis släpats hem/tillretts för sas "eget bruk" (stöld), så kopplade vi helt enkelt in "ordningsmakten" - gemensamt.

I övrigt så tror jag att man ska vara lite extra vaksam just när "gränsbostadsfastigheter" byter ägare.
Det snackas så förbannat mycket dravel från både säljare/mäklare ibland, om hur tomtsträckningarna går/"vedhuggningstillstånd/allmänningar" mm, där sanningshalten är/kan vara kraftigt "friserad".

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granne till skog

svesse83  
#125331 Men det gäller ju inte samma regler på tomtmark som skogsmark i ersättningsfrågan för fällda träd.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

ville65  
#125714 Man ska äga mycket om man inte ska ha några rågrannar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

JensSkoog  
#391989 Det här är ju en sovande men intressant tråd :wink:

En sommarstugägare jag känner fick grannen, en bonde som inte sköter sin skog alls, till att
hugga fyra pyssliga björkar och en halvdöd gran som stod i gränsen. Bonden tog
träden på en timma, drog dom hem till ved, och skickade rekning på tio tusen till
stugägaren. Pris hade dom inte talat om i förehand, så han fick sina pängar!

Moralen är att det finns pängar i vanskött skog :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Skogen i boden  
#392053 Har en kompis som är bonde . ETT mindre hus som gränsar till hans åkrar såldes , köparen frågade om lov att röja burk lite undervegitation runt huset . Det fick de göra snyggt och prydligt blev det . Efter nån vecka upptäckte nya ägarna att längre ner på kompisens fastighet dumpade han ett och annat kadaver från jordbruket vilket de anmälde till berörd myndighet. Kompisen fick föreläggande ang sin djurkyrkogård . Kan lova att gödseltunban aldrig gått så flitigt i det området , gödslad åkrarna som är runt huset Max 50 meter ifrån minst en gång i veckan

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

ananders  
#392056
Skogen i boden skrev:Har en kompis som är bonde . ETT mindre hus som gränsar till hans åkrar såldes , köparen frågade om lov att röja burk lite undervegitation runt huset . Det fick de göra snyggt och prydligt blev det . Efter nån vecka upptäckte nya ägarna att längre ner på kompisens fastighet dumpade han ett och annat kadaver från jordbruket vilket de anmälde till berörd myndighet. Kompisen fick föreläggande ang sin djurkyrkogård . Kan lova att gödseltunban aldrig gått så flitigt i det området , gödslad åkrarna som är runt huset Max 50 meter ifrån minst en gång i veckan


Det är sådant beteende som gör att bönder får dåligt rykte, suck.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

80-90  
#392067 Å även att man tycker att en del fritidshus ägare e pyton !!!

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Peteflamingstar  
#392071 Stod ingenstans att det var ett fritidshus det gällde, däremot finns det ju skäl till att man inte får dumpa kadaver i markerna hur som helst (smittorisker mm).

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

tallen100  
#392107
Peteflamingstar skrev:Stod ingenstans att det var ett fritidshus det gällde, däremot finns det ju skäl till att man inte får dumpa kadaver i markerna hur som helst (smittorisker mm).

Och eventuellt nå till dricksvatten m.m.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

80-90  
#392115
Peteflamingstar skrev:Stod ingenstans att det var ett fritidshus det gällde, däremot finns det ju skäl till att man inte får dumpa kadaver i markerna hur som helst (smittorisker mm).

Sorry drog nog en slutsats lite tidigt där !! Kanske det är fastboende ?? Men med ett beteende som liknar fritidshusägare !!! Dom borde hur som helst pratat med han ang djurkropparna före anmälan !!!! Det e vad jag tycker !!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

tallen100  
#392119
80-90 skrev: Dom borde hur som helst pratat med han ang djurkropparna före anmälan !!!! Det e vad jag tycker !!!!!!!!

Det tycker jag med.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

80-90  
#392120
tallen100 skrev:
80-90 skrev: Dom borde hur som helst pratat med han ang djurkropparna före anmälan !!!! Det e vad jag tycker !!!!!!!!

Det tycker jag med.

Tack !!! Å än en gång sorry att jag va lite snabb å dömma !?!

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Carlfritidshuggare  
#392129 Visst kan man prata. Men det låter som om några tycker det är ok att bryta mot en eller annan lag som ju är av det allvarligare slaget. Att dumpa kroppar ger väl inte bara lantbrukare dåligt rykte utan snedvrider väl konkurrensen gentemot dem som sköter djurhållningen?

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

husqvarna_med_sthil  
#392133 Jag sitter och tänker på ursprungsfrågan. Jag kommer fram till att det handlar om både kunskap och inställning, det ena ger det andra. Huset där jag bor står eller stod i en kant av grovskog som nu är ett hygge. Vi har fått kvällssol och utsikt men ett nygjort hygge ser ju ut lite som det gör men det är ju bara att acceptera, det är ju inte mitt. När folk uttrycker synpunkter som underförstått betyder "våra skogar" då blir det tokigt och risk för att någon blir trampad på tårna om man tror att man äger allt eller har med allt att göra.

Ett annat exempel som inte direkt härleder till skogsbruket men som ger en inblick i vad okunskap ger för inställning så hörde jag intervju med en bonde, det är bra länge sedan nu men jag kommer väl ihåg det hela. Han kunde helt plötsligt få besök av stadsbor på söndagstur med bilen som bara hoppade ut och undrade om de kunde få en guidad tur på gården.. ?? I sin okunskap tror dessa med andra ord att han går och sprätter runt som en tupp och saknar sällskap. Nu kan man ju nyttja situationen för att bringa kunskap iofs men som exempel på förhållandet kunskap och inställning är det ett exempel likväl som ts i den här tråden.

Jag tar ett exempel till. Allt oftare hörs tonerna från både jägarhåll och övrig allmänhet att jakten är någon form av samhällsuppdrag från staten... när det inte är något annat än bruk och självförsörjning även om jägarkåren ställer upp på en del samhällsuppdrag likväl. Inställningen blir ju då också snedvriden kan man tänka.

Ts i den här tråden var nog inte ute efter att ta skogsbrukarens pengar utan förstod helt enkelt inte hur det fungerar och att skog ofta är privatägd. Med den inställningen kommer "våra skogar"- tänket och att skogsbrukaren håller på med ett samhällsuppdrag för det allmänna.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

husqvarna_med_sthil  
#392134 Det är inte speciellt konstigt heller för hur upplyst blir man i dagen om man inte söker informationen själv tex här på forumet eller andra sidor som behandlar bruk. Etablerad media har helt enkelt under lång tid fått stå för den allmänna kunskapen och den blir då "våra skogar" och att skogsbruk är något negativt, skövling hörs ju titt som tätt.
Väldigt många som inte sysslar med skogsbruk har ju denna uppfattning. Jag tror det behövs tryckas ut mera information i dagstidningar, kanske skapa olika event där folk får komma ut och se, lära sig fakta istället för någon allmän uppfattning av andra som inte vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).