Föryngring

Ersättning plantering?

27 inlägg 21491 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning plantering?

kallen  
#125307 Hej ska plantera lite i vår och tänkte höra mig för lite vad ersättningen ligger på ungefär så jag inte blir helt blåst.

Ska plantera barrot i västsverige. Ska jag ta betalt per planta eller per timme? Och hur mycket kan jag räkna med per planta eller per timma?
Vad ska man ha för typ av försäkring som f-skattare om man ska plantera och röja?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

Kse  
#125314 Dom flesta bolag kräver en allriskförsäkring som täcker 10 miljoner.

Har tyvärr ingen erfarenhet av barrot då det är tämligen sällsynt här uppe.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125327 beror ju lite på om det är åt några privata skogsägare eller om det är åt skogsbolagen...
om det är åt bolagen så är det ansvar/allriskförsäkring, vilket inte är allt för dyrt...

sedan behövs det även pefc certifiering

om du har någon anställd så behövs även
foraförsäkring
hängavtal med facket eller medlem i exempelvis sla
företagshälsovård
(garanterat något mer som man glömt)


Men om det är åt några privata så tror jag inte att det behövs något alls.


timtid drygt 265kr/h bör du klara dig på väl. ackordpriser på barrot finns nog andra som kan svara på.

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

kallen  
#125330 Vad kostar en sån allrisk försäkring ni pratar om? Vad bör jag ha om jag ska röja åt privata skogsägare? Då jag antar att min privata olycksfallsförsäkringar inte täcker om jag har enskild firma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125333 ring något försäkringsbolag, kostnaden beräknas mest via årslönesumman, så mer än ett par tusen per år kan det inte kosta om man jobbar själv, för mig ligger den på ungefär 5000 men då har man även lite lösöre försäkrat + flera anställda som höjer årslönesumman rejält...

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

Kse  
#125334 Försäkringen går lös på 2-3000 spänn beroende på bolag.

Det där med certifieringar, utbildningar mm skiljer väldigt mellan olika bolag och regioner och ändras från år till år.
Har ingen pefc certifiering och den har aldrig efterfrågats. Har däremot div grönakort, SYN-utbildningar mm.
Nytt för i år hos Sveaskog är skotselskolan.se, en olineutbildning som alla entreprenörer och dess anställda måste genomgå.
Varje plantör, röjare, markberedningsförare måste klara utbildningen innan man får jobba. Mkt bra grundutbildning och för att friska upp kunskaperna, funderar dock på hur det ska går för alla grönjölingar som ska jobba i sommar för helt lätt är det inte att klara.
Finns iof oxå hos Stora Enso, Holmen och SCA då det är ett samarbete dem imellan.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125337 Jo tycker att utbildningen är bra, dvs skotselskolan... dock missnöjd på att filmerna ej är textade på engelska eller på de andra språken...

i år kommer troligtvis mina plantbasar samt röjjare även behöva gå en miljö/naturvårdsutbildning utöver skotselskolan som kan kosta en rejäl slant för att dom ska få "kompetensbevis" som det står behövs i pefc certifieringen :S

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

kallen  
#125338 Känns ju lite halv segt att betala försäkringar för 2-3000 om man inte omsätter mer än 15000 per år men får ringa något förs. bolag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

Kse  
#125339
SkogsGotte skrev:Jo tycker att utbildningen är bra, dvs skotselskolan... dock missnöjd på att filmerna ej är textade på engelska eller på de andra språken...

i år kommer troligtvis mina plantbasar samt röjjare även behöva gå en miljö/naturvårdsutbildning utöver skotselskolan som kan kosta en rejäl slant för att dom ska få "kompetensbevis" som det står behövs i pefc certifieringen :S

Får ni stå för utbildningskostnader?

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

Kse  
#125340
kallen skrev:Känns ju lite halv segt att betala försäkringar för 2-3000 om man inte omsätter mer än 15000 per år men får ringa något förs. bolag.

Kolla med uppdragsgivaren vad som krävs, men en ansvars/allriskförsäkring är bra att ha.
Jag hade gott om jobb även innan jag hade en minut i utbildning, många gånger ses det mellan fingrarna även hos de stora bolagen då det är efterfrågan och tillgång som styr.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125341 annars kolla upp med hur din privata olycksfallförsäkring fungerar, tror inte det finns många skogsägare som har någon sådan försäkring.

förhoppningsvis inte, men jag har tagit upp frågan med uppdragsgivaren, men detta var dock inget krav under denna säsong utan nästa. så troligtvis kan man lösa det hela, alt att man tar ut 1 öre extra i planteringskostnad

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

A.P.K  
#125342 det sista när jag höllpå( ca 3 år sedan) med plantering tog jag 2,05kr/barrot och satte 900-1100/dag

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

skogerik  
#125885 Kostnaden bör inte gå över 2,30 kr/planta - vilket är högst rimligt eftersom du givetvis skall anlita en professionell entreprenör med ordentlig erfarenhet och referenser, i fallet det är utländsk arbetskraft skall det finnas kompetent, närvarande arbetsledning. Självklart skall denne ha alla försäkringar och certifieringar.

Tänk på att 20-30 öre hit eller dit per planta är en skitsumma i förhållande till om hälften av plantorna helt går ut p.g.a. dåligt utfört jobb.

Barrotsplantering är ett riktigt skitgöra och det är ofta svårt att komma upp i ackordet (beroende på marktextur m.m). Timdebitering för dessa jobb blir allt vanligare, iaf här på östsidan.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125890 skogserik vad ligger timdebiteringen på plantering i din region?

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

skogerik  
#125898 Tja, i runda slängar 260-300. Ett dagsverke innebär alltså mellan 2000-2400 kr och det innebär ju ackord på 900-1100 plantor om priset per planta är 2,2 kronor... Går förstås att på enskilda objekt ligga högre, men på "ett stenit hie" i Småland är det ingen barnlek :wink: . iaf inte om man ska hålla en hel plantsäsong fr. 10e april fram till midsommar och lite till... I längden blir kvaliteten på utförandet lidande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).