Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

47 inlägg 71329 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123122 Jag antar det är några här på forumet som har Yamaha Grizzly 450 så jag undrar vad ni tycker om den?
En fråga jag har också räcker det med orginal skydd under eller måste man köpa till extra plåtar till undersidan om man ska köra med den i skogen, fastnar det mycket grenar i framaxlen :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Joooell  
#123275 Vi har föregångaren till Grizzly 450, nämligen Kodiak 450. Den har nu gått gått cirka 1100h i skogen nu utan nåt krångel alls, bara bytt slitdelar och olja.
Kan starkt rekomendera maskinen, de enda negativa är att backväxeln är lite väl hög.
Angående haskydden har vi inte satt på något extra, motorn och allt har klarat sig bra, däremot är fotstegen ganska utsatta om man kör mycke i svår terräng och bland grenar.

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Prowler  
#123527 Har också en Kodiak 450 och är helnöjd, håller med dig helt Joooell. :) Tycker det är hur bra som helst med diffen t.ex.

Användarvisningsbild

Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124685 Tja nu är det en beställd iallafall, hoppas jag också blir nöjd. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

henrik_1  
#124831 Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med den. jag har en 450 från 2007 som gått 350 felfria timmar i skogen.
Var har du investerat någonstans? Vilken färg?

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124833
henrik_1 skrev:Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med den. jag har en 450 från 2007 som gått 350 felfria timmar i skogen.
Var har du investerat någonstans? Vilken färg?


Jag beställde den på Motorsport i Vimmerby. Jag är delägare i en "skogsgård" så färgen blev skogs grön. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

henrik_1  
#124920
Mikael skrev:
henrik_1 skrev:Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med den. jag har en 450 från 2007 som gått 350 felfria timmar i skogen.
Var har du investerat någonstans? Vilken färg?


Jag beställde den på Motorsport i Vimmerby. Jag är delägare i en "skogsgård" så färgen blev skogs grön. 8)


Sedär ja.. hur länge dröjer det innan du får den? Köpt med vinsch o grejer med då?

Du får lägga upp bilder på den sen när du får den!

Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

farmerhole  
#124933 Kanonval! Har både en 700 och 450, och 450 räcker gott och väl till + att den drar mindre bensin.

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124954
henrik_1 skrev:
Sedär ja.. hur länge dröjer det innan du får den? Köpt med vinsch o grejer med då?

Du får lägga upp bilder på den sen när du får den!



Jag kunde nog ha fått den nästa vecka men ville vänta till början av Maj månad.
Vinsch och snöblad blev det.
Bilder ja, då måste man väl komma ihåg kameran :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124955
farmerhole skrev:Kanonval! Har både en 700 och 450, och 450 räcker gott och väl till + att den drar mindre bensin.


Är det stor skillnad att köra dem eller märks det mest att 700 har högre dragkraft tack vare att den är lite tyngre för jag antar att den är tyngre och större.
Jag provkörde en 700 för några år sen men har glömt hur den var och nu ville jag ha en fyrhjuling i samma storlek som min förra så någon större var inte aktuell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

farmerhole  
#124967 Trots att det bara skiljer cm i mått på dom två, så känns 450 mycket smidigare samt lättare att behärska motorn. 700 är fruktansvärt stark. Till vedkörning och Älgdragare i normal terräng så är 450 perfekt! Visst vill du ha fart och tyngd i svårforcerad terräng så är 700 bra. Men använder man insidan på huvudet så ska det till mycket innan 450 stannar =).Dock har 700 lite tuffare utseende!? Alltså ingen större betydelse. Men smaken är ju som........

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

henrik_1  
#124984 Tror inte jag skulle vilja ha en större än 450 tycker den är lagom stark, drar min griplastarvagn efter den och det fungerar hur bra som helst.
700 kubikaren har väl servo, är det stor skillnad på att köra fyrhjuling med eller utan servo, farmerhole?

Skulle också vilja ha ett snöblad till min, mycket smidigare o få rent gårdsplanen än ett bakmonterat snöblad efter traktorn. Synd de är så dyra bara.

Varför väntar du till maj? skulle inte kunna vänta om det varit jag som hade beställt den
Vad ska du använda den till?

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125003
henrik_1 skrev:Varför väntar du till maj? skulle inte kunna vänta om det varit jag som hade beställt den
Vad ska du använda den till?



Jag har redan en 4-hjuling sedan 9 år så det är ingen panik att få en ny samt jag har inte riktigt tid att köra den nya heller.
Håller på i skogen med snöbrott med min Jinma traktor och huggarvagn nu, vill få det mesta undan stökat före
nyinköpet kommer hem.
Användningsområdet blir blir väl båt/brygg transport ,vedkörning, löv/ris körning, snöröjning, transport av mig och sågar m.m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

snowmanx  
#125877 Rätt val
jag har en 2010 som gått ca 30 timmar funkar kanonfint!

bild
http://www.facebook.com/album.php?id=10 ... 27&theater

Användarvisningsbild

Re: Ny fyrhjuling Yamaha Grizzly 450

henrik_1  
#125947
Mikael skrev:
henrik_1 skrev:Varför väntar du till maj? skulle inte kunna vänta om det varit jag som hade beställt den
Vad ska du använda den till?



Jag har redan en 4-hjuling sedan 9 år så det är ingen panik att få en ny samt jag har inte riktigt tid att köra den nya heller.
Håller på i skogen med snöbrott med min Jinma traktor och huggarvagn nu, vill få det mesta undan stökat före
nyinköpet kommer hem.
Användningsområdet blir blir väl båt/brygg transport ,vedkörning, löv/ris körning, snöröjning, transport av mig och sågar m.m.


Sedär ja, ja det finns alltid att göra om man har skogsfastighet. Mkt snöbrottskador? Har du en avesta vagn efter jinma traktorn eller klarar de o dra en normalstor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).