tor 31 mar 2011, 21:51#124578
Detta är kopierat från en tråd på maskinisten gällande samma ämne:
"Minst 30 % mera oljevolym än pumpkapacitet och gärna 50 %, detta är vad "hydraulfolket" rekomenderar.
För avkylningen så spelar det inte så stor roll tar bara lite längre tid att värma upp oljan men det hjälper inte vid kont. drift, rek oljevolym är i stället för att olja ska hinna "lugna sig"!"
"För mobil hydraulik skulle jag rekommendera tankvolym på 3 ggr pumpflödet, för en stationär industrianläggning minst 5 ggr pumpflödet.
Tar man ut lite effekt, eller bara kortvarigt (jfr bakgavellyft till lastbil) kan man krympa volymen till 1 ggr pumpvolymen.
För låg tankvolym kan även ge upphov till skumning, men det kan även bero på en felkontruerad tank"
"Är det inte så att skumbildning vanligen orsakas i tanken, pga att returflödet sprutar in i tanken likt en jetstråle??......viktigt att retur ledingen är grov samt mynnar under oljenivån i tanken. Tanken måste ha en skiljevägg med inlopp på ena sidan och utlopp på andra sidan. Det ska vara hål i skiljeväggen nära botten på tanken
Låga oljehastigheter bäddar för hälsosamma hydraulsystem, låg skum- och värmeutveckling!! Underdimensionerade ledningar och ventiler bäddar för "hetta"!"
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"