Arbetskläder för skogen

Tips om lätta billiga huggarbyxor

24 inlägg 34615 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#124120 Min svärfar fyller år snart o vill ha nya huggarbyxor.

Har ni några tips om bra, lätta, smidiga byxor?

Han hjälper mig lite i skogen, vid huggning o sedan har han sin egen vedhantering.

Han har nu ett par gamla, blå/gröna standard byxor, tror det är Husqvarna classic byxor.

Dom vill han knappt ta på sig för dom är tunga o klumpiga.

Själv har jag Jonsered Stretch modell A, dom känns knappt att man har på sig, men dom tycker han är lite för dyra till hans behov.

Är Blåkläders byxa som dom säljer på Jula något att ha, eller är dom som en vanlig Husqvarna classic byxa, dvs tunga, klumpiga o allmänt osköna?

Är det nån som har tips på några vettiga prisvärda byxor?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

kallen  
#124122 Oregon har ett par som verkar fina för sitt pris. Finns på lantmännen och Nima.

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#124144 Ja, jag har läst en del om dom i andra trådar, här.

Dom verkar var rätt prisvärda.

Men det borde finnas flera alternativ, tycker jag.

Hur är Jonsereds Pro-Light byxa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Kjell S  
#124159 Dyrt...

Oregons e helt ok, e´dom tunga undrar man om han orkar såga?

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#124163 Ja han tycker att mina stretch byxor är för dyra, för hans behov.

Men det lutar nog åt Oregons byxor, tror jag.

Vanliga standard byxor o classic typen tycker jag oxå är tunga, otympliga o stela o allmänt obekväma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Kjell S  
#124165 Det brukar ge sig efter idogt arbete o några tvättar..
Har oxå Oregonställ för hemmabruk, man är bara för van o slänger på sig det bekvämaste...

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Nonkan  
#124176 Oregons Fiordland är faktiskt ganska tunga jämfört med Stihl Comfort, jag reagerade direkt på det när vi tog in Fiordland i sortimentet. Däremot kommer man inte ifrån att de är ca en tusenlapp billigare.

Själv skulle jag aldrig kunna gå till andra byxor än lätta stretch, jag sågar max 10 timmar/år, men jag tyckte ändå Stihl Comfort var värda pengarna. Man glömmer rätt fort vad saker kostade egentligen.

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#124231 Jag var o kollade ett par Oregons Fiordland byxor idag, jag tyckte oxå dom var tunga o otympligare än mina Jonsered Stretch.

Hur är Hva Functional 20 byxan i jämförelse med Hva Classic 20 byxan?

Jag har fått för mig att Functional byxan är liknande som Jonsereds Pro-Light byxa, o dom verkar skönare o lättare än deras standard byxa eller Basic byxa.

Functional o Pro-Light är väl typ, Hva o Jonsereds Comfort byxa eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Nonkan  
#124251 Functional är en utveckling av den gamla blå standardbyxan och hamnade väl egentligen mellan standard och pro-light. Nu har den tyg i corduranylon istället för bävernylon och dragkedja i fickorna. I samband med det com classicbyxan som är en enklare byxa med polyestertyg bak och bävernylon fram och enkla fickor. Den är mest tänkt till vedkapning.

Husqvarnas comfort-byxa heter Technical.

Det blev lite rörigt i.o.m att Husqvarna gjorde om hela modellprogrammet för ett tag sedan, och det finns inga direkta ersättare till det gamla sortimentet.

Samma gäller Jonsered, men med andra beteckningar.

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#124254 Tackar för det svaret.

Då är man lite klokare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Lövnäsen  
#125268 Det blev ett par Jonsered Pro-Light byxor inköpta idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

johan eriksson  
#128752 Måtte fan ta er här, var inne hos min lokale handlare och skulle ha lite såg delar, var lite kö så jag gick och slötittade bland kläderna, blev 2650kr fattigare, men oj vad bekväma Stihl comfort brallorna var :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

swe#kipp  
#128769 Nonkan kan man få Stihls comfort byxa med Hva logga på kanske ???
Såg att det fanns att få med +4cm :D

Får nog bli att titta på ett par sånna när mina hva ger upp ,,, riktigt riktigt dåligt av hva att inte erbjuda +längd på sina "proffs" byxor tycker jag !!!!

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

åberg  
#128770
johan eriksson skrev:Måtte fan ta er här, var inne hos min lokale handlare och skulle ha lite såg delar, var lite kö så jag gick och slötittade bland kläderna, blev 2650kr fattigare, men oj vad bekväma Stihl comfort brallorna var :grin:

:lol:
Man kanske skulle ta och tvätta sina byxor ett par gånger till, så man får några nya nån gång. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips om lätta billiga huggarbyxor

Ante75  
#129496 Oregons nya kläder är lätta och mycket fina gå in på www.mittslip.se dom har bra priser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).