Skördare

Ösa Supereva nybörjarfrågor

9 inlägg 5812 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa Supereva nybörjarfrågor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123632 Ja nu har jag äntligen inhandlat ett stycke gammal skördare
en Supereva ifrån 1988 med fmg 746b.
Nu till min första fråga det lär bli fler mistänker jag :roll:
hur fyller jag på hydraulolja det sitter en typ 1/2" snabbkoppling uppe på tanken
men där skulle det ta halva dan och fylla i 30 liter.
Men innanför högra sidokåpan sitter en panel med två vippbrytare och en ratt
samt en dekal man skulle kunna tolka som att det finns en pump men jag ser ingen slang
som man isf skulle stoppa ner i en ev dunk :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

mr_turbo  
#123635 kan du inte ta bort snabbkopplingen och fyll direkt ner i tanken. Ta fram stora verktygs lådan och ta bort lite plåtar så du ser runt tanken för att hitta någon pump rackare:) :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Skogshuggarninorr35  
#123639 Fyll ALDRIG direkt ner i tanken utan oljan SKA genom filtret först, oljan är inte ren nog för att hällas direkt i tank fast den är ny.

Avatar Fallback

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123641 Slangen får du bestå med själv. Den ingår inte. Sätt en hondel på en slang. Anslut slangen. Stoppa andra änden i dunken. Starta pumpen. Det är förmånligt att fylla som det ska göras för då går oljan genom filtret. Dröjde ett tag för mig också att komma underfund med det där. Har för mig att jag också startade en tråd om det.

Avatar Fallback

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

mr_turbo  
#123645 men hur ska man fylla på olja om man inte har någon pump elr filter? brukar fylla på vid returfiltret.

Användarvisningsbild

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Skogshuggarninorr35  
#123646 Ja precis så ska du göra, men när du skrev direkt ner i tank kan den som inte vet missförstå.

Avatar Fallback

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123648 Hej kul med snabba svar.
Det är ju så att snabbkopplingen sitter på returfilltret så om man sätter på en snabbkoppling på en slang
och sedan försöker hälla läre det inte gå fort utan pump iaf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Skogshuggarninorr35  
#123651 Sitter det ingen påfyllningspump på maskinen går det ju att få tag på en begagnad på skogsmaskins-demonterare.
Det är det enklaste, och har du en halvtums slang med jic koppling passar den fint att skruva på avtappningsröret på dom svarta 20 liters dunkarna.

Avatar Fallback

Re: Ösa Supereva nybörjarfrågor

Supereva  
#123662 Fyllpumpen skall sitta på maskinens framdel, höger sida (om man sitter i hytten och kollar över motorhuven) längst bak mot midjan precis innanför den bakre sidoplåten. Skall också sitta en fet snabbkoppling på vänstersidan i midjan, alltså samma sida som strömbrytare.
Ena vippan skall starta pumpen, andra skall välja till hydraultank eller till en förrådstank på maskinen tror jag.

Om du har vaccumpump på maskinen kan man nog " fylla" med den också.

Starta pumpen så det blir vacum i tanken, anslut en sugslang till snabbkopplingen och sörpla i oljan från dunken. Se dock till att oljan passerar filtret vid påfyllning. Propventilerna och tryckbegränsarna ute i aggr. är otroligt känsliga för skit. Även smått skit. Montera aldrig nya tryckmatarslangar utan att rengöra med plugg och tryckluft så att allt skit från kapning och pressning försvinner. Har själv gjort misstaget och det blev en totalgenomgång på 2 dagar i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).