Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köpa maskin från Polen.

21 inlägg 14911 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123311 Kan det vara något? Kronan står högt nu, Sett på Mascus och polska maskiner ser fina ut på bild. Få timmar till åldern och hyfsade priser. Hur är polackern att ha att göra med? Servas maskinerna där? Vad kan frakten gå på upp till mellansverige? Nån som har erfarenhet?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogshuggarninorr35  
#123356 Är du less på 810:an nu :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

bodaedet  
#123361 Jag har också kollat på Maskiner från Polen, vi kanske ska slå oss ihop. Verkar vara fina priser.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

finskpinne  
#123373 Snackade om det där med en som handlar med maskiner och tyvärr verkar det nog så att om det verkar vara för bra för att vara sant så är det troligen det också. Men det är väl klart att det finns undantag... Förut så fick dom ett investeringsstöd när dom köpte maskinen och då körde dom med dom så länge dom höll ihop och sedan sålde dom, därför blev det väldigt lite service gjort på dem. :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Tobias,hellre än bra  
#123375 Det sägs att alla vettiga polacker har lämnat landet. Så man undrar ju lite över service mm.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123393
Skogshuggarninorr35 skrev:Är du less på 810:an nu :mrgreen:


Nu är jag förbannat less. Hämtade en beg kranmodul idag men ingen skillnad. Pumpen vinklar ut max såpass att inte startmotorn ens orkar dra igång skiten. I morrn ska jag plugga signalledningen. Går det inte då heller så har pumpen dött.
Funderade på en (polsk) 1010. De är såpass okomlicerade så de har inte sålts här. Kanske hopplöst med delar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogshuggarninorr35  
#123395 Sitter kontakten till avlastningsventilen där den ska sitta?
Jag har för mig att den sitter på bromsventilen och pekar mot mitten

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

skogsjan695xl  
#123396
Skogsola skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Är du less på 810:an nu :mrgreen:


Nu är jag förbannat less. Hämtade en beg kranmodul idag men ingen skillnad. Pumpen vinklar ut max såpass att inte startmotorn ens orkar dra igång skiten. I morrn ska jag plugga signalledningen. Går det inte då heller så har pumpen dött.
Funderade på en (polsk) 1010. De är såpass okomlicerade så de har inte sålts här. Kanske hopplöst med delar?


Det där att pumpen vinklar så inte motorn går runt har jag varit ute för, det var på skogsjan skotaren, det var skräp från en kolv som satt sig i en slid i paketet så i gripen ville stänga hela tiden.
Hör inte men iaf.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123408 Skogshuggare: Avlastningsventil? Möjligt men det förklarar inte alla andra fröjder som traktorn har haft för sig sen jag fick ihop den.
Skogsjan: Kan vara så att det följde med nåt skräp in som far runt o hänger sig i ventilerna. Ska byta filter också i morrn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogshuggarninorr35  
#123489
Skogsola skrev:Skogshuggare: Avlastningsventil? Möjligt men det förklarar inte alla andra fröjder som traktorn har haft för sig sen jag fick ihop den.
Skogsjan: Kan vara så att det följde med nåt skräp in som far runt o hänger sig i ventilerna. Ska byta filter också i morrn.



Ja dess funktion är att när du startar motorn så gör den att det blir trycklöst i hydraulsystemet.
Och den stick kontakten som jag är till 90% säker sitter bromsventilen (blå ventil) kan ha lossnat för dig i stridens hetta.
Funkar inte den blir den svårstartad.

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123492 Tog av och pluggade signalslangen till pumpen. Då startade han lätt. Det fanns till och med lite styrning så att det gick att kravla fram till vägen. Tog ur sliden till lyften så släppte trycket där. Sen gick det att koppla in kranen och då gick allt utom lyft och sväng. Bytte tillbaka till den gamla kranmodulen. Ingen skillnad. Förrän svängen plötsligt gör en rallarsving utan att man rör spaken och går ända i ändläget fram. Sen gick det heller inte att starta. Inte ens med signalslangen borta och sliden ur till svängen. Då åkte jag hem. Ännu en förlorad dag. I det läge som han står nu törs jag inte starta kran för skulle vippen gå själv så skrotar jag hytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Tobias,hellre än bra  
#123537 Kul å höra att ny grejer också krånglar. Tråkiga e att det kostar hiskligt mycket pengar för er, medans jag kann laga min blondin med tejp i princip. :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123541 Jag saknar min blondin! Men att skaffa trettio år gamla grejor känns ju som ett nerköp. Men det är inte omöjligt att det blir så. De tidigaste "datamaskinerna" ska man inte ha i vart fall, det är tydligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123543 Jag har också haft såna där problem med att kranen åker lite som den vill och när den vill. Då är man inte kaxig när gripen börjar närma sig rutorna på hytten. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin från Polen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123547 På en Timberjack eller på något annat? Borde vara kriminellt att sälja grejor där sånt kan hända. Någon kan ju faktiskt dö!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).