Före och efter jobbet

skördar-förar utbildning

6 inlägg 5983 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skördar-förar utbildning

malåraggarn  
#122751 Hallå.

Jag har lärt mig köra skotare på egen hand genom min far som har låtit mig påta på i min egen takt, till att börja med på luch/fikarasterna för att sedan köra ett skift. jag har kört nu i totalt ca 6mån utspritt på ett år. Jag och min far har skotat efter en annan entreprenör som huggit men nu om ett år går han i pension, då kommer träden inte falla av sig själva utan vi måste mest troligt göra något så det finns en skördare och skotare eller en dual-lösning. I båda fallen så skulle det vara bra om jag kunde lära mig manövrera en skördare också, speciellt i det sistnämda exemplet.

jag går andra året på fordonsgymnasiet så jag läser inte för att bli skogsmaskinförare men jag skulle vilja skaffa mig de utbildningar som behövs för att kunna arbeta hos ett annat företag än min fars och en utbildning för att lära mig köra skördare. Det ska inte vara en lång utbildning, max nån månad. har ni några tips på utbildningar?

jag har en kompis som går naturbruks skog i burträsk och han säger att jag är duktigare än dom som går andra året där så jag ser inga problem i att lära mig skördaren nu. :smile: Jag vill inte verka skrytsam utan det är vad han sagt till mig. Och att köra skördare lär vara så mycket mer än att köra maskinen, mycket mer att tänka på.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: skördar-förar utbildning

#Pontus#  
#122769 Pröva ring till dom hära http://www.skogstekniskautbildning.se/ och fråga om de finns någon utbildning som är bara skördare eller nått ? , jag vet inte om dom har nån men fråga kan du ju :)

och nog tänk jag att du är bättre än dom som går naturbruksgymnasium ! eftersom du har typ dubbel så mycket maskin tid än dom fasten dom har gått 2 år !

Användarvisningsbild

Re: skördar-förar utbildning

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122772 frågat han som har skördarn om han inte kan vara lite mentor? tror det kan vara väl så mycke bättre o hyra in TP Resurs (Tomas Persson) en dag o sen efter nån månad eller så o ta ut han igen. han är duktig på metodik o smart krankörning o så? sen kan man ju prata med andra maskinförare o få lite tips o råd :)

Avatar Fallback

Re: skördar-förar utbildning

dexter  
#122773 man lär sig väldigt mycke igenom att titta, så fråga om du för hänga med skördaren några dagar då å då

Avatar Fallback

Re: skördar-förar utbildning

malåraggarn  
#122798 Att lära mig köra lär inte vara några större problem men de kan ju ta tid, men att få dom där utbildningarna folk pratar om. De är utbildningar som arbetsgivare i skogen har som krav för antällning. Säkert nå grönt kort å skogsvårdsutbildning eller nå ;) har ingen aning om vad dom heter.

Jo ja tycker det är tragiskt att eleverna på skogis har så lite maskintid, man fattar inte hur vissa klarar kranprovet. jag tror dom är kring 12 st på 2 maskiner i burträsk vilket är på tok för lite. De borde va max 3 elever per maskin, men de kostar då de smakar

   TS
Avatar Fallback

Re: skördar-förar utbildning

malåraggarn  
#122941 jag kollade med SYO på skolan idag och de gröna kortet skulle ta 4 dagar och kosta 1200 per dag så de blir möjligtvis att ta det. Men vet ni någon kurs där man får lära sig mer om hur man tänker i gallring, slutavv, blädning och annat. Alltså där man lär sig mer exakt vilka träd man tar, vilka man lämnar, hur man lägger upp vägarna så att skotarn får det lätt. ja ni fattar. Får man lära sig något sånt då man tar gröna kortet?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).