Skördare

Driftsäkerhet Ecolog

62 inlägg 35394 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#122635 Jag undrar om vi har fått den sämste maskin som ecolog har gjort, el om det är mer överlag med ecolog att det är undermålig kvalitet. Pappa har kört JD/timberjack sen 1270ins begynnelse och vi har aldrig under 11 maskiner, varav 6 st är 1270i maskiner, haft såna fel som har varit på denna 590i.

På 22 år som pappa hållt på i skogen har vi aldrig fått byta varken sig pump, boggielåda el nåt annat av större haverier. På sin höjd har vi satt i expander i nån kran och nån midjekolvar och packat om nån cylinder.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

skogsjan695xl  
#122667 Vet flera 590 här omkring som haft stora problem.
En 590 knappt 2000 timmar, bytt hjularmar, svängkranslager x2, pumpar, kran och rätt mycket svetsning. Den byttes nu till en ny 590 som går jäkligt bra, de hade huggit 430 m3 på 7,5 timme, men nu har den gått 170 timmar och är inne för byte av svängkranslager.
En annan har haft lite diverse problem med ventiler och slangar.
En 560 fick byta 2 svängmotorer på under 500 timmar, men vad jag vet nu går den 560 väldigt bra idag.
Vet även flera som bara går och går också utan problem.
När de väl går utan krångel är det ju en väldigt produktiv maskin

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Pendelarm  
#122712
Cruiser_no1 skrev:Jag undrar om vi har fått den sämste maskin som ecolog har gjort, el om det är mer överlag med ecolog att det är undermålig kvalitet. Pappa har kört JD/timberjack sen 1270ins begynnelse och vi har aldrig under 11 maskiner, varav 6 st är 1270i maskiner, haft såna fel som har varit på denna 590i.

På 22 år som pappa hållt på i skogen har vi aldrig fått byta varken sig pump, boggielåda el nåt annat av större haverier. På sin höjd har vi satt i expander i nån kran och nån midjekolvar och packat om nån cylinder.


kan du inte förklara lite mer vad som hänt er. Jag har hör att 590 maskinerna har haft en del problem. Men jag har haft/ jobbat med flera nya maskiner som krånglat väldigt lite. Man får gratta farsgubben din det måste var grymt drift säkra de där jd/ timberjack maskinerna! "häls e serien" :lol:

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122714
skogsjan695xl skrev:Vet flera 590 här omkring som haft stora problem.
En 590 knappt 2000 timmar, bytt hjularmar, svängkranslager x2, pumpar, kran och rätt mycket svetsning. Den byttes nu till en ny 590 som går jäkligt bra, de hade huggit 430 m3 på 7,5 timme, men nu har den gått 170 timmar och är inne för byte av svängkranslager.
En annan har haft lite diverse problem med ventiler och slangar.
En 560 fick byta 2 svängmotorer på under 500 timmar, men vad jag vet nu går den 560 väldigt bra idag.
Vet även flera som bara går och går också utan problem.
När de väl går utan krångel är det ju en väldigt produktiv maskin


Dom där 430 kubiken säger väl egentligen ingenting, det hade nog samma chaufför huggit oavsett om han suttit i en 590, 941, 1470 eller vilken stor modern skördare som helst den dagen, alla nya skördare går väl tämligen lika skulle jag vilja säga... Det är ju hur det ser ut i slutat av året som är intressant...;) På verkstan tjänar man inge vidare :P

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

skogsjan695xl  
#122745
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:Vet flera 590 här omkring som haft stora problem.
En 590 knappt 2000 timmar, bytt hjularmar, svängkranslager x2, pumpar, kran och rätt mycket svetsning. Den byttes nu till en ny 590 som går jäkligt bra, de hade huggit 430 m3 på 7,5 timme, men nu har den gått 170 timmar och är inne för byte av svängkranslager.
En annan har haft lite diverse problem med ventiler och slangar.
En 560 fick byta 2 svängmotorer på under 500 timmar, men vad jag vet nu går den 560 väldigt bra idag.
Vet även flera som bara går och går också utan problem.
När de väl går utan krångel är det ju en väldigt produktiv maskin


Dom där 430 kubiken säger väl egentligen ingenting, det hade nog samma chaufför huggit oavsett om han suttit i en 590, 941, 1470 eller vilken stor modern skördare som helst den dagen, alla nya skördare går väl tämligen lika skulle jag vilja säga... Det är ju hur det ser ut i slutat av året som är intressant...;) På verkstan tjänar man inge vidare :P


Jo iof, men han jämförde den mot den 590in han hade förut bara. Den gamla gick tydligen inte så bra.

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Morran_  
#122894 Undra hur länge dom är kvar ! med 26 miljoner back i fjol samt ganska stora förluster åren före .
Det är tydligen bara 11 man kvar på EcoLog i söderhamn, med försäljningen vet jag inte .
Moderbolaget Logmax har en regäl förlust oxså 2009 med drygt 22,3miljoner det verkar vara
Ecolog som inte betalat Logmax för aggregaten ?"2010 verkar bli runt 18 Miljoner i förlust
Men då ökar vi på förlusten på Ecolog med minst 10MILJ
Då får vi en förlust mellan 36 - 48,3 miljoner, Jag tror att Banken bevakar varje Netto affär dom gör, det är
omöjligt att pruta nu mer på en ny maskin hos Ecolog ! Banken är överförmyndare så att säga.
så jag förstår att Ecolog inte mår så bra och att kvalliteten har sjunkit och hjälpen är långt borta, Prova själv Ring Erling Lindberg på Eco Log , om karln svarar så får du massor ...Av lögner !
Min jävel har bara strulat från dag 1! Jag är jätte orolig att dom ska falla nu ! det låter så på vissa underleverantörer
till Eco Log

Jävligt Missnöjd Ecolog Ägare
PS.Alldrig mer .DS

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

novis??  
#122912 ja det vore kul att se alla dessa som ska få nyy istället för den som krånglar!! om dom får någon?

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#122947
Morran_ skrev:Undra hur länge dom är kvar ! med 26 miljoner back i fjol samt ganska stora förluster åren före .
Det är tydligen bara 11 man kvar på EcoLog i söderhamn, med försäljningen vet jag inte .
Moderbolaget Logmax har en regäl förlust oxså 2009 med drygt 22,3miljoner det verkar vara
Ecolog som inte betalat Logmax för aggregaten ?"2010 verkar bli runt 18 Miljoner i förlust
Men då ökar vi på förlusten på Ecolog med minst 10MILJ
Då får vi en förlust mellan 36 - 48,3 miljoner, Jag tror att Banken bevakar varje Netto affär dom gör, det är
omöjligt att pruta nu mer på en ny maskin hos Ecolog ! Banken är överförmyndare så att säga.
så jag förstår att Ecolog inte mår så bra och att kvalliteten har sjunkit och hjälpen är långt borta, Prova själv Ring Erling Lindberg på Eco Log , om karln svarar så får du massor ...Av lögner !
Min jävel har bara strulat från dag 1! Jag är jätte orolig att dom ska falla nu ! det låter så på vissa underleverantörer
till Eco Log

Jävligt Missnöjd Ecolog Ägare
PS.Alldrig mer .DS


Gomorran "Morran"

Jag ser att du var uppe tidigt imorse (sent igår kväll?)

Bland det smutsigaste och ynkligaste jag vet är folk som sprider förtal och lögner gömda bakom en pseudonym, och därför väljer jag att svara på dina fabler med en inlaga med mitt eget namn.

Jag heter alltså Stig Linderholm och är med i ägargruppen runt Log Max, Eco Log och alla dess dotterbolag.

Det är mycket svårt att hjälpa någon som inte vågar skriva ut sitt namn, jag vet inte vilken typ av maskin du har, jag kan inte ens veta om du verkligen har någon av våra maskiner.
Därför kan vi tyvärr inte komma ut och hjälpa dig med din maskin för att avhjälpa alla fel du säger dig ha, men jag råder dig att kontakta mig eller någon av våra anställda på Teknisk Support så är jag säker på att vi kan hjälpa dig att lösa dina problem, åtminstone de av dina problem som rör maskiner.

Någon har sagt; "Den farligaste människan är den som inte förstår att han inte förstår", och att döma av ditt sätt att använda siffror, tillhör du den kategorin. Det verkar som om du har lite svårt med begreppen moderbolag, dotterbolag, koncernredovisning osv. Man måste nog ha en viss insikt i dessa begrepp när man skall dra slutsatser ur ett bolags årsredovisning. Om du vill så kan du kontakta mig så skall jag gladeligen rekommendera lite kurslitteratur i ämnet.

För att inte göra det svårt för dig så kommer jag i det följande använda bara officiella siffror och bara att prata om Eco Log Sweden AB, det bolag som i Söderhamn tillverkar Eco Log skogsmaskiner.

Att 2009 var ett dåligt år för alla tillverkare av skogsmaskiner är knappast någon hemlighet, och det kan man se av officiella bokslutssiffror. Där kan man se att såväl små tillverkare som t.ex Forestline, som stora tillverkare som Ponsse har haft svåra år, Forestline hade till och med en förlust som var högre än omsättningen. Beträffande Ponsse får du gå in på deras hemsida för att nå årsredovisningarna.

De svåra åren drabbade även Eco Log. Som du kan se i officiella bokslut hade Eco Log Sweden AB en förlust i bokslutet för 2008 på -51 tusen SEK, och för 2009 var förlusten c:a 13 miljoner.

Hösten 2009 såg vi på Eco Log en vändning i marknaderna och vi har i dagsläget en större orderstock än vad vi någonsin haft tidigare, och tillverkningstakten är högre idag än den någonsin varit. Var du har fått dina förvirrade siffror för 2010 ifrån förstår inte jag, varken beträffande resultat eller antal anställda.

För jan-feb 2011 har vi på Eco Log haft ca. 4,5 miljoner SEK i direkta lönekostnader och ca. 1,8 miljoner SEK i arb.giv.avg / sociala kostnader. Nog måste till och med du hålla med om att det är underligt om man på två månader har 6,3 miljoner i kostnad på 11 anställda? Du, och alla andra av våra kunder, är välkommen att besöka fabriken i Söderhamn så att du med egna ögon kan konstatera att siffran 11 anställda nog är i underkant, men då skall du komma som en man, utan din skyddande garderob.

Ditt snack om banken vill jag inte ens bemöta, även om ditt ordval ”överförmyndare” väcker vissa frågor i mitt huvud. Du kanske har mer erfarenhet av sådant än vad vi har.

Avslutningsvis vill jag ge dig rådet att komma fram ur garderoben, stå för dina åsikter, tänk efter lite grann innan du spyr ur dig dynga och perverterade siffror, kort sagt; bli en ärlig människa som kan stå för sina åsikter, använd energin till att göra något konstruktivt.

Stig Linderholm

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Knegarn  
#122951 Väldigt bra att få höra från någon som vet vad dom pratar om, tack Stig.
Då till den frågan som tråden handlar om, har ni problem med driftsäkerheten Stig? onekligen så verkar det som att era maskiner inte är några klippor så att säga. Eller är det bara smutskastning?
Mvh. Daniel Käcko Finland.

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#122955 Hej Daniel,
Att påstå att Eco Log är en helt problemfri maskin vill jag inte göra, alla tillverkare har problem vid olika tillfällen och med olika modeller. Jag tror att en huvudanledning till all denna smutskastning är att Eco Logs skördare med Log Max aggregat har börjat ta marknadsandelar från konkurrenterna här i Sverige, vi vet att en del av dem som skriver på denna sida inte ens har några Eco Log maskiner, någon är en liten tillverkare, och några har inte ens några maskiner alls.
Det som gläder mig och oss alla på Eco Log är det växande antal kunder vi får här i Sverige, och det lär väl knappast bero på att vi gör dåliga maskiner.

Om du vill veta mer, få referenser osv. är du välkommen att kontakta mig direkt med ett mail; stig@logmax.com
så kan vi fortsätta diskussionen i ett annat forum.
Ha en bra helg,
Stig

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Morran_  
#122963 Hej Stig.
Jag ber om ursäkt om jag har spekulerat öppet i detta forum ang EcoLog samt "om" jag har farit med osanningar.
men då var det ju bra att du rättar till detta. Jag håller med dig ang ryckten och sådant.
men det här är ju en positiv del för er att du kan förklara öppet hur det ser ut.

Eco log /Logmax Maskiner går bra men det är en hel del återkommande strul , "och man blir helt enkelt less till slut."
Som ni bör råda bot på, och dom som kan hjälpa till med det är ju vi ,era kunder.

Som sagt !
Jag tog i för hårt och Ber ödmjukast Om ursäkt för det. Men du har rett ut missförstånden nu hoppas jag.
Jag hoppas kunna ha en direkt kontakt med dig ang min maskin så får du kanske en till nöjd kund.
Jag hittar dina kontakt uppgifter på er Hemsida

Trevlig helg
Ödmjukast Morran_

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#122967 Hej Morran,
Du kanske kan ha godheten att identifiera dig också så skall jag se till att vi har en montör hos dig på måndag morgon. Vilken modell och serienummer har du?

Stig

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

finskpinne  
#122968 Hej Stig!

Hur ser marknadsläget ut i Finland för er för tillfället? Av det ökade utbudet på begagnade Eco-Log maskiner i Finland så har jag dragit en slutsats att det har sålt mer och mer maskiner i Finland, har jag rätt eller? Vad jag förstod på försäljarna i Finland så säljs det nog en del här i landet också. Detta var i somras när jag köpte ett begagnat aggregat av er (dock inte ett rött :lol:) som det lät på det viset. T.o.m i den östra delen av landet, som tidigare har varit ganska Ponsse dominerat, har det sålts en del Eco-Log.

Finns det planer på att utöka service/reservdels ställen i landet eller finns det inte kunder? Bristen på serviceställen är ju en stor broms för er tillväxt i Finland känns det som. Även brist på marknadsföring är väl en orsak att det inte finns fler Eco-Log i landet, själv har jag endast hört om en enda visning och den hörde jag om två veckor efteråt. Själv sökte jag efter ett Logmax aggregat men det avskräckte väl en del just att man inte har sett så mycket av dom i drift, och dessutom det att man tvekar på att reservdelarna finns i landet. Visserligen påstår Petter Sirkka att han har dom vanligaste delarna i lager men han bor ju 350 km bort. Så därför blev det ett finskt aggregat istället eftersom det kändes mer bekant.

Joakim
Korsholm, Finland

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Pendelarm  
#123000 Hej Stig och alla andra kul med lite riktig fackta här på forat. Angående Erling lindberg så kan bara jag säga att det är man som jobbar som skutton, mobilen ringer i ett kör så nog har han å göra. Vi har i alléfall fått hjälp med det lilla som krånglat med våra maskiner. Jag har själv varit på besök på både log max och Eco log under flera tillfällen. kort sagt en MYCKET NÖJD KUND!

Ps vi ställer gärna upp som referens/ visar upp våran Maskin.

Johan Mattsson
Björklinge / Uppsala
0708375217

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Knegarn  
#123038
Stig Linderholm skrev:Hej Daniel,
Att påstå att Eco Log är en helt problemfri maskin vill jag inte göra, alla tillverkare har problem vid olika tillfällen och med olika modeller. Jag tror att en huvudanledning till all denna smutskastning är att Eco Logs skördare med Log Max aggregat har börjat ta marknadsandelar från konkurrenterna här i Sverige, vi vet att en del av dem som skriver på denna sida inte ens har några Eco Log maskiner, någon är en liten tillverkare, och några har inte ens några maskiner alls.
Det som gläder mig och oss alla på Eco Log är det växande antal kunder vi får här i Sverige, och det lär väl knappast bero på att vi gör dåliga maskiner.

Om du vill veta mer, få referenser osv. är du välkommen att kontakta mig direkt med ett mail; stig@logmax.com
så kan vi fortsätta diskussionen i ett annat forum.
Ha en bra helg,
Stig

Gomorron! Nu vet inte jag direkt varför man skulle disskutera detta i ett annat forum, då försvinner ju möjligheten för andra att följa med. Är det inte lite fegt att inte kunna disskutera öppet om de problem som finns, det visar ju på ett seriöst försök att få ordning på dom.
Jag har själv kört en 590d i ca 10 minuter och gillade konceptet och maskin, men den maskin har oxå visat sig en aning problematisk.
Sen fundera jag på hur dieselmotorerna kan vara så pass problematiska som man läser om här bla. kanske dags att byta leverantör?
Hur är det med logmax aggregaten, jag har hört att dom inte varit gokända för maskinell mätning i finland? är det sant? Annars verkar dom va riktigt bra aggregat.
mvh /daniel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).