Föryngring

Gran -plantering eller självsådd

9 inlägg 7056 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran -plantering eller självsådd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121633 Har en remsa på 400*15 meter, ca 0,5 Ha som följer ena rågången. Tog ner granar där för nåt år sedan. Vad göra? Låta granarna på ömse sidor sköta nyplanteringen eller sätta plant, hög tid att beställa i så fall. Marken ligger på en ost-sluttning. Markberedning med stor maskin blir det inte, men jag har en Terracut som kan funka bra.

Har vinglat länge fram och tillbaka med det här nu, så nu tar jag medelvärdet av alla svar och gör så :mrgreen: .



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Gran -plantering eller självsådd

Kjell S  
#121637 Farsan gallrade ett självsått stånd förra veckan. Där hade det blivit väldigt bra, men det var visserligen på nydikat, starrgräsområde. Från mitten på 50-talet.

Avatar Fallback

Re: Gran -plantering eller självsådd

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121659 Självföryngra.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Gran -plantering eller självsådd

towes  
#121666 Med tanke på att det är så lång smalt hade jag också valt självföryngring. Jag antar att ljuset räcker och att omkringliggande skog inte är jättetät.

En sak som kan hjälpa dig är dock att kolla kott-tillgången hos fröträden. Har du bra kottrika fröträd så är det lönt att börja harva i marken. Annars kan du vänta.

Detta kanske är väldigt basic info för dig, men kanske intressant för andra: granen har ju inte bra frö-år vart år precis och kotten fröar ju normalt år 2 (höst) eller år 3 (vår). Så med välväxta kottar är det väl bara att köra igång markberedningen när snön är väck.

Användarvisningsbild

Re: Gran -plantering eller självsådd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121673
towes skrev:Detta kanske är väldigt basic info för dig, men kanske intressant för andra: granen har ju inte bra frö-år vart år precis och kotten fröar ju normalt år 2 (höst) eller år 3 (vår). Så med välväxta kottar är det väl bara att köra igång markberedningen när snön är väck.


Tack, jättebra information! Har en bra bit kvar tills jag kan påstå att jag kan nåt om skog, har ju faktiskt inte haft skogen mer än drygt 4 år. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran -plantering eller självsådd

axwell  
#121676
Uvskogen skrev: towes skrev:Detta kanske är väldigt basic info för dig, men kanske intressant för andra: granen har ju inte bra frö-år vart år precis och kotten fröar ju normalt år 2 (höst) eller år 3 (vår). Så med välväxta kottar är det väl bara att köra igång markberedningen när snön är väck.



Tack, jättebra information! Har en bra bit kvar tills jag kan påstå att jag kan nåt om skog, har ju faktiskt inte haft skogen mer än drygt 4 år. :mrgreen:


Det kan vara idé att "hänga på låset" så att markberedningen är klar när granfröna dimper ner med lust att rota sig. Under förutsättning att det är ett grankottår i Dalarna.
Formatet på hygget är ju idealiskt för självsådd.

Avatar Fallback

Re: Gran -plantering eller självsådd

bdulf  
#122304 Prognoser för kott-tillgång hittar du på http://www.skogforsk.se/Verktyg/Froserv ... 1&cri=2597
Hoppas att du bor i ett gynnsamt område / Ulf

Användarvisningsbild

Re: Gran -plantering eller självsådd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122323 Kollade i lördags på de granar jag gallrade ned, och det verkar då vara ordentligt med kottar, alla slutna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran -plantering eller självsådd

granqvist  
#122339 Satsar du på naturlig föryngring så har metoden ett namn och den kallas kanthuggning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).