Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV eller Järnhäst ...?

54 inlägg 34314 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

SkogsMaja  
#121854
ulfgustav skrev:Köp en Begagnad Vimek 101 minimaster, det är en robustare maskin än både ATV och J-hästar, då får du en liten maskin med mycket goda terrängegenskaper, som dessutom är enkelt uppbygd och lätt servad


Vimek Minimaster?!
Verkar vara, om inte perfekt, så nära nog...
Nackdelar... inget överflöd av billiga begagnade (antagligen för att folk inte vill göra sig av med dom).

Sen kommer vi inte att göra maskinen rättvisa...
Tanken från början var att vi inte skulle göra så mycket mer än plocka ut enstaka fällor till egen ved, vilket i och för sig är en del arbete som det visat sig... (därav mitt sökande efter alternativ...)

Tacksam för alla tips :grin:
Nu får vi se vad det blir i slutändan... det ska diskuteras med mina två delägare så det blir en liten rysare tror jag :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122111 Ska det vara ekonomiskt försvarsbart så försvinner nog en hel del alternativ. En ny kvalitets ATV med vagn är ganska mycket pengar även efter momsavdrag och skattelättnad. Fundera på hur många lass det ska köras innan den är intjänad.

En liten äldre jordbrukare med winch är ett alternativ som faktiskt kan tjänas in och och ändå ha ett restvärde som har ökat istället för att minska när man känner att det ska bytas maskin, om man nu ska det, en jordbrukare är nästan outslitlig om den sköts någorlunda. Den har tyvärr sina begränsningar i eländig teräng. Då kan en gammal skotare typ Nalle, TEG eller liknande vara ett alternativ som uppfyller samma sak, att de kan tjänas in och ändå ha ett restvärde som ökat med tiden.

Ett annat alternativ som många förbiser är en arbetsskoter med timmerdoningar. Bra framkomlighet och låg lasthöjd. Men det kräver ju snö vilket man kanske inte alltid har i Bengtsfors.

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122113 Och för er som tror att järnhästen endast kan användas till att dra fram älgar med, vist finns det alternativa användningsområden


Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122115 Nå, frågan var ATV eller Järnhäst. Inte traktorer eller miniskotare eller TEG eller...

ATV är valet. En Järnhäst är total ointressant. Vad ska du göra med den när du inte släpar, långsamt och stilla, ut EN stock från skogen?

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Nolltax AB  
#122116 Släpar man ut EN stock ur skog med en järnhäst så torde den iofs vara en sjusärdeles bamsing till stock....

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122117
Uvskogen skrev:Nå, frågan var ATV eller Järnhäst. Inte traktorer eller miniskotare eller TEG eller...

ATV är valet. En Järnhäst är total ointressant. Vad ska du göra med den när du inte släpar, långsamt och stilla, ut EN stock från skogen?


Man släpar 25 stockar :grin:

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122127
Emil N skrev:Man släpar 25 stockar :grin:


Ja då var jag ju ute och cyklade rejält :oops:

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

axwell  
#122132
Man släpar 25 stockar :grin:


Visst, om varje stock är av vedpinneformat. Normala timmerstockar, "inga" problem men 25 stockar om dagen kan bli oöverstigligt vid trp.sträcka på några hundra meter och flera tvära svängar.

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122145
axwell skrev:
Man släpar 25 stockar :grin:


Visst, om varje stock är av vedpinneformat. Normala timmerstockar, "inga" problem men 25 stockar om dagen kan bli oöverstigligt vid trp.sträcka på några hundra meter och flera tvära svängar.


Får man bara ut 25 stockar i svensk skog på en hel dag så är det något som inte stämmer. Synd att jag inte har något kort på lassen som farsan kör fram med järnhästen. Han släpar dom inte utan har en kärra bakom. Motorwinchen är bra mycket starkare och snabbare än dom flesta ATV winchar.
Men det är klart att har man flera kilometer så går det ju inte så fort å andra sidan så vet jag inte om man tar så stora lass på en ATV med vagn heller.
En ATV utan bandsats går väll knappast så bra om det börjar bli lite snödjup, eller gör dom det?

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Henrik Petersen  
#122181 Hej


Det har kommit en ny importör av minitraktorer. www.bushcrafttrading.com.
Om jag var du skulle jag kolla närmera på detta alternativ, trots att tråden handlar om atv eller järnhäst. Jag har själva en Yanmar och älskar den :grin: .

Henrik

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

county  
#122194 hva med en oxen.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

stegmaster  
#122223
Henrik Petersen skrev:Hej


Det har kommit en ny importör av minitraktorer. http://www.bushcrafttrading.com.
Henrik

Dom hadde ju even kompaktgrävare. :shock:
Undrar hur en stor grävare ser ut i sverige??? :lol:

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

axwell  
#122245
Henrik Petersen skrev:Det har kommit en ny importör av minitraktorer. http://www.bushcrafttrading.com.
Om jag var du skulle jag kolla närmera på detta alternativ, trots att tråden handlar om atv eller järnhäst. Jag har själva en Yanmar och älskar den :grin: .


Samma här axwell!

Bra att det dyker upp en ny importör, när Malwa tycks ha fullt upp med andra saker.
Företaget skulle nog tjäna på att anlita någon som kan utforma deras hemsida mer fackmässigt och ta bort onödiga skrivfel. Exempel; "verktyg" borde ha översatts på annat sätt.

Den Yanmar de annonserar heter troligen YM 1401D, en allsidig liten traktor med lastare.

Vimek minimaster har under flera år funnits med i mina funderingarna runt den optimala maskinen men ju mer fakta jag samlat in, desto längre ned på stegen kom den. I likhet med "järnhästar", helt OK inom en mycket begränsat nisch, ingen höjdare i maskintester mot andra msk. runt den prisklassen.

Den Yanmar som annonseras kan mycket mer än Minimaster, har en fantastisk dieselmotor från en av världens främsta och största, Yanmar.

Jag köpte min Yanmar 186D i Bengtsfors av Larssons maskiner?
http://www.larssonsmaskiner.se/

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

marcus_ford 3600  
#122335 Om ni ska bara köra ut lite vind fäller och ved så skulle jag köpa typ en volvo 430 med vinch,huggarkärra utan kran,snöblad och skopa. Blir så mycket billigare och så som jag tycker så är det mycket bättre att läjja bort svårtillgängliga marker... betaler aldrig sej att köpa en vimek minimaster :!:

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122342
marcus_ford 3600 skrev:Om ni ska bara köra ut lite vind fäller och ved så skulle jag köpa typ en volvo 430 med vinch,huggarkärra utan kran,snöblad och skopa. Blir så mycket billigare och så som jag tycker så är det mycket bättre att läjja bort svårtillgängliga marker... betaler aldrig sej att köpa en vimek minimaster :!:


Håller med men 430 är ganska övervärderad gentemot andra likvärdiga traktorer. En Ford 3600 och 3000 är bra traktorer som oftast går för lite lägre pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).