Gallring

Dikning/dikesrensning?

33 inlägg 34398 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikning/dikesrensning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12204 Någon som utfört detta nyligt och har tips ang kostnader,metod etc att dela med sig av?

Har massor av rensnng att göra och försöker läsa på i ämnet.
I norra finland utgår statsstöd med 65% av kostnaden! Jämför med sverige där det kostar 5000:- bara att ansöka och sannolikheten är ändå rätt liten att man får tillstånd.

I protest ska jag ägna mig lite åt civil olydnad och tjuvdika några meter.Bara för principens skull.Fast inte där känsliga naturområden finns förstås.

/Nisse



   TS
Malwa
Avatar Fallback

dikning

Nokka  
#12205 Hej.
Har pratat med en maskinist och rensning fick man göra men inte ta djupare, så fattade jag det.. han ville ha tio kronor metern.Berätta gärna om hur detta går.

Användarvisningsbild
Christer j  
#12213 Alldeles riktigt.Rensning får ske ner till gammal dikesbotten men diket får ej fördjupas eller vidgas.
Rensning av mindre skogsdiken tycker jag går bäst med typ gripskopa till skogskran fast jag både har bandgrävare o traktorgrävare då det är lätt att skada kanterna med skopan när diket är smalt.
Pris med grävmaskin 10-15 kr per löpmeter men lej någon per timme,det brukar faktiskt bli billigast.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12216 Har faktiskt egen bandgrävare(~13ton) och profilskopa som jag tänkt rensa mindre diken(som lätt går att grensla) med.
Gripskopa har jag inte tänkt på.Vilken maskin använder du den med?Bärigheten brukar inte vara den bästa runt igenväxta diken.Fast det kanske går att göra på tjälad mark?

Har fått pris på rensning av större dike med en del grova stubbar i,samt högläggning.
8000:- för ca 600m samt 2500:-/ha.Var tvungen att dubbelkolla att han tänkt göra 2000 högar i skogsmark för 2500:-.
Jag har höglagt lite med grävare och skulle aldrig ge mig ut i skogen för 2500/ha.
Säger lite om glada amatörers kapacitet vs yrkesfolk..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#12265 Gripskopan har jag till griplastaren.Det funkar bra på smådiken upp till
100 m långa där det går att gå vid sidan om.
Priserna du fått verkar rimliga,i synnerhet högläggningen.
Det verkar tom billigt.

Avatar Fallback

dikesrensning i södra dalarna ?

Skogsmästarn  
#25764 Hejsan!

Någon som vet någon som har lämplig maskin för dikesrensning och kan tänka sig att göra jobb i södra dalarna ?

/Johan

Avatar Fallback
johan77  
#26035 hur mycket jobb pratar vi om?långvarit eller kortvarigt?Har en 8 tons bandgrävare

Avatar Fallback
Skogsmästarn  
#27187 Hej!
Den delen av fastigheten där det förekommer orensade diken är ca 90 hektar, och sammanlagt längd på dikena är cirka 2km, en ungefärlig gissning. Eventuellt finns fler intresserade markägare i närheten.....

-Vad har du för maskin och typer av skopor ?

/Johan

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29185 Det finns speciella maskiner .... bilder finnes Här :D :D
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1008

Användarvisningsbild

Re: Dikning/dikesrensning?

halvproffs  
#364963
1452522773_nov2015_075.jpg

Avatar Fallback

Re: Dikning/dikesrensning?

isteskog  
#364966 Ingen gödsling heller?

Användarvisningsbild

Re: Dikning/dikesrensning?

machonisti  
#364967 Hugger dikeslinjer som skall rensas för närvarande. Skiftet är bara ca 13 ha. Dikad myr kanske 30 år sedan. Det lilla skiftet innehåller många km diken.
Finska skogscentralen planerar arbetet och statsstödet var 50 % på detta projekt.

Användarvisningsbild

Re: Dikning/dikesrensning?

machonisti  
#364968
1452524640_dikeskarta_tallmossen.png

Tycker en bild borde ge en vink av hur mycket diken det finns på skiftet. De färgade dikena är redan upphuggna. Måttet gäller den lila linjen.

Användarvisningsbild

Re: Dikning/dikesrensning?

hlb  
#364974 Har en Hydrema traktorgrävare , men även om den hör till de lättare är den oftast för tung. Jag kör med profilskopor utanför gripen på griplastare Patruuna 4169, som sätts fast med endast en mutter per styck. (2-5 minuter.) Då får man rätt profil på diket även om man inte ser skopan under en gran. Jag kommer upp i över 100 m /tim, om det inte är för mycket träd eller stubbar/stenar att tråckla med. Jag brukar ha ett gammalt bilhjul liggande under stödbenet närmast diket, fastsatt med en rem. Detta stödbenet får ju ta det mesta av tyngden. Genom att använda förlängningen kan man greppa en full skopa, dra den uppför kanten och sedan lyfta, när den kommer nära vagnen. Bilder på resultatet finns under tråden Hypro med flytväst.

Avatar Fallback

Re: Dikning/dikesrensning?

isteskog  
#364981 Macho! Vad betyder ringarna som är öppna i botten, de syns på kartan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar