Motorsåg och handhållet

Husqvarna MS90 F

24 inlägg 12446 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna MS90 F

YZKrille  
#38745Hej :) . Har 2 st gamla motorsågar en ms90 f och en ms90 a. Håller på att meka med en av dom. Hade i gång den några sekunder för typ ett år sen men sen så dog den :? . Den fick antagligen ingen bensin eller så står inte brytarna riktigt rätt. Så jag undrar om det är någon som vet förgasarinställnigen ska vara och hur många mm bytarn ska öppnas? Hittade lite info om sågarna på husqvarnas hemsida men det kanske finns någon annan hemsida som det står lite mera om dom?. Vädigt tacksam för svar.

mvh Krille

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Pecka  
#38746Kolla på http://www.chainsawcollectors.se/ där finns mycket läsning. :)

Användarvisningsbild
YZKrille  
#38756Okej tack. Ska kolla lite där. Är medlem nu.

TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38769Brytarna: 0,35mm

L ett halvt var ut från botten (var försiktig med nål o nålsäte)
H ett och ett kvarts varv ut.

Användarvisningsbild
#38770Ofta så är membranen inte särskilt kul o behöver bytas.

I vilket fall bör du nog dela o rengöra o se så allt är OK.

Membranen SKA vara hela o mjuka.

Här är en kanontråd:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 124&t=6065

Användarvisningsbild
YZKrille  
#38797Tusen tack. Nu ska jag nog få i gång den :D. Har plockat ner förgasarn och rengjort det mesta. Men är membranen den svarta pappers saken i förgasarn? Just nu så försöker jag få av svänghjulet. Men den går inte att få på någon av dragare bakom. Har tagit av cylinder så man kommer åt att banka lite överst på svänghjulet men det vill inte lossna. :?

TS
Användarvisningsbild
#38798Det sitter två membran, en till pumpen och en som sköter bränslenålens öppnande o stängande.

Om du har bekymmer med svänghjulet så kand du göra en avdragare eller använda dig av "Reptricket".

Vanlig avdragare funkar inte utan du får göra en som passar. Man kan bulta den i hål i sv.hjulet.

Reptricket är intressant!
In med ett rep i kors under sv. hjulet så att det håller den still o rätt bra.
Jag brukar ta två stumpar o hänga sågen ovan bänken så den inte faller långt.
Har en värmepistol som jag hettar upp hjulet med lite grann.
Det är inte mängden värme som är viktig utan temp skillnad på sv.hjul o vevaxel.

Väl varm ger jag den en liten smäll med stor försiktighet så att inte veven skadas.

Kul lite halvspännande grej man kan göra ibland då verktyg saknas!

Användarvisningsbild
YZKrille  
#38803Okej tack. Märkte först inte att membranet som styr bränsle nålen var trasig men när jag kollade på en lika dan förgasare så satt brickan fast i mebranet, som den inte gjorde på den förgasarn som satt på. så jag böt till den hela. Så det var nog derför din inte fick soppa. :) .Märkte att det fanns 3 små hål som det passade m4 i. Så jag gjorde en avdragare. Så jag fick av den. Ska bara ställa brytarna. Så ska jag pröva starta.

TS
Användarvisningsbild
#38804Brytarna ställer du genom hålen.

Enda anledningen att ta av svänghjul är för komponent byte.

Användarvisningsbild
YZKrille  
#38814Det finns inga hål på den jag håller på med. Men på min andra reservdels såg så finns det hål den heter MS90 A, och den andra MS90 F. Men det vill inte bli gnista, när man snurrar riktigt snabbt så kommer det någon då och då. Brytarna såg väldigt utnötta ut så det kan vara därför. Eller kan det vara kondensatorn som är paj? Vart kan man köpa delar? Har kollat ebay.com men kan inte hitta något.

TS
Användarvisningsbild
#38836Jag har lite beg delar, men vet inte om de funkar.

Några andra samlare vet jag har lite delar med.

Var i landet bor du?

Användarvisningsbild
YZKrille  
#38903Jag bor ca 7 mil norr om stockholm. Så jag bor en bra bit från dig. Men ska pröva reptricket på min reservdels såg, så kan jag pröva byta över lite delar.

TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna MS90 F

Kjell S  
#121136Tar upp tråden igen..

Liten undran om vilka svärd och kedjor som följde med 90:orna vid leverans?
Eller vilka som sålde bäst 1959 - 1961?

Vore kul med lite mer av det ni skrivit om ovan, frågor finns väl alltid som söker svar.

Användarvisningsbild

#121161De första MS90 (A,E) som såldes levererades nog med ett smalare svärd med nos hjul. (samma som Partner R11 hade fast med HVA logga.)
De senare (E,F) med ett bredare utan, tillverkat av Stridsberg. De sista (G,100A,100B) vet jag inte, men tror de fortsatte med Stridsbergs svärd.

Kedjorna var nog Sandvik.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#121177Tackar för svar!
Det kommer mera ...

Nedan på "nybilden" verkar dom tagit varianter av orginalet.

Husqvarna MS90 1961 är de g:a bilderna. Tror jag..
Orginal ser kåpmärket ut att vara i relief, ungefär som nålarna osv.
Svärdsdekalen är en äldre variant, orginal.

Har någon en aning eller sett dom förut? :???:
logo.jpg

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).