Vedmaskiner, flishuggar

Ännu en: vilken vedmaskin?

29 inlägg 13816 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Snowblow06  
#120351 Har en hakki pilke 1X37 med el och traktordrift, kört med den sedan 2006 och den har sett en hel del ved. Dock ej mer än provkörd på traktordrift. Har sett att det finns en del begagnat ute på marknaden.
Du har inte funderat på att köpa in upparbetningen av din ved från granne motsv som har vedmaskin

Trejon
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Kristoffer D  
#120392 Jag har en Japa 375 och är helnöjd. Så jag rekommenderar en Japa 300 för jag tvivlar starkt på att kvaliten skulle vara sämre på de billigare maskinerna. Vår har gått tre säsonger nu och vi har nog kommit upp i 500m3 med den utan några problem alls.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

hayabusa 08  
#120396 Har en hakki pilke 1X37, kört med den sen -05 och har nog kört igenom ett par tusen m3 åt både grannar och mig själv. Har fungerat bra endast bytt remmar och remskivor.

Tycker att den lilla balamaskinen nog skulle fungera bra för dig och dom maskiner du har nu.
Tycker inte att Bala skulle ha samma dåliga rykte som Kellfri, tvärtom så har jag bara hört gott om balas maskiner.
Om jag inte har fel så ska ju Balas grejor vara tillvekade här i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Månskensbonnen  
#120560 Själv har jag en Japa 300 som jag kör 100 till 150 m3 om året med och är fullt nöjd med den. Förr hyrde jag en Pilkemaster av en granne, mycke bra maskin men den va traktordriven, å jag har bara en traktor. Hade gärna köpt en sån men den va för dyr i det utförande jag ville ha. Ett tips är att du kollar begagnade kvalitetsmaskiner japa hakki pilkemaster, dom håller för mycke stryk å många m3. Jag köpte en ny men det var för att begagnatmarknaden var obefintlig när jag var i köpartagen. Närmsta vettiga objekt var över 20 mil enkel resa å jag hade inte tid å fara runt bara för att titta. Hoppas du hittar rätt maskin.

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120592 Hej alla.

Tycker beg.marknaden är ganska död eller så är problemet att jag bara tittar blocket.
Och hämtning av beg.maskin är inga problem då jag har folk med lastbil som är skyldig mig tjänster.

Verkar som Bala eller Japa är smidigast.
Jag kan flytta den med fyrhjulingen. Den är inom budget.
Problemet som tidigare person sagt är att Japa bara har maxlängd 45 på kapen. Då jag behöver 50cm (55cm panna).
Så ärligt verkar det som det är en Bala 320 jag ska ha. Får dock köpa till ett transportband.

Tack för all hjälp och tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

80-90  
#120666 hej ett litet tips .. gå in på finn.no där kan du hitta flera märken till bra mycket bättre pris än i sverige . ett problem kan ju va frakten .. Jag e inne på min andra vedmaskin köpt i norge det ha inte varit några med å tulla in dom till sverige .. kolla du kan spara mycket på det , det ha jag gjort tro det eller ej . mvh mikael

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120677 Om du kan stretcha budgeten lite skulle jag rekommendera Hakki 2xS
http://www.trejon.se/content.php?s=371
Jag har en traktordriven och tycker den funkar toppen.

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#121039 Liten uppdatering och ett par frågor.

Jag och tjejjen tittade på maskinerna jag skrapat fram, och det är hon som brukar klaga på pris medans jag vill ha kvalite.
Iallafall så tyckte hon Bala 320 såg förliten ut.
Och hon tyckte Pilkemaster Evo30 såg bra ut.

Det är dock en större prisskillnad.
Bala ~ 44k (med transport i priset)
Pilke evo 30 ~ 70k (med stocklyft+6skär)

Och här kom frågorna.
Det är en del TON skillnad på klyvarna.
Bala = 6.5
Pilke 30 = 5.6
Pilke 36 = 8

Jag har en vanlig klyv hemma som är på 7ton.
Vad spelar TON på klyv för roll? snabbare? klarar större? blötare?

Sen om någon har nån erfarenhet av Pilke evo 30. (ska göra en sökning på forum+webben senare idag men ville få upp posten)

Problemet med Pilke är att jag lär flytta den med traktor, som jag inte har. Men kan låna grannens dom få gångerna den ska flyttas om året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

totte  
#121089 Ton är tryckkraften. Dvs hur många ton kraft du har spelar roll för hur grovt och tjurigt virke den orkar klyva. Det säger alltså inget om hasigheten. Dom krafterna du räknar upp här räcker för nästan all normalved, förutsatt att man inte sätter på en kniv för att dela i 6 eller 8 bitar samtidigt, då är det för lite. Nu tor jag att det går inte genom så grov ved i dom här maskinerna heller så det kan knappast vara ett problem.

Har också en 7-tons klyv, den har hittills aldrig tvekat även i ganska jäkliga rotklumpar och storkvistiga bitar av björk.

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121090 jag har 5.6 ton på min japa 320... Å har 6 delsyxa å har kört fast kanske 10 gånger på ca 1000 m3 å dom bitarna orkar man slå lös me släggyxan, vresiga bitar me mkt kvist (björk) så blir det stopp innan den ens hinner börjas klyva me de händer sällan!!!, då äre bara å ta bort den biten å ta nästa...;)

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Tompa Tveskägg  
#121192 Tjena.

Jag har en Bala 410. Kom faktiskt precis in från att ha kört en skvätt. :smile:
Kan dra de saker jag upplevt under mina fyra, fem år med den och så är det bara att skrika om du undrar nåt om just Bala.

Ca 5 minidiameter och 41 cm max - få maskiner har grövre diameter i den prisklassen. 21-tumssvärd. Jag kör med härdad kedja och slipar alltså inte längre vilket är jäkligt skönt att slippa.
55 cm (eller om det är 62; det är iaf 62 på de nya men jag tror det är 55 på min) max vedlängd.
7 tons klyvkraft. Jag kör fast ett antal gånger om året, men det beror nog mest på att jag kör nästan allt med sexstjärning klyv. Man lär sig med alla maskiner att köra vresiga en vända på mitten först och sen en vända till. Som nån sade, de som fastnar bänder man bort med spett. Och det var likadant när jag och farsan körde med kapsåg + vanlig klyv tidigare. Nåt fastnar varje år ändå. (Ska man ha en maskin som tar allt du klarar att skicka den får man hoppa upp nästan 100 000 till, så...)
Jag gav runt 70 för några år sedan med hjulställ, tryckkännarventil och inmatningsdel som extrautrustning. (Det var ett bra pris. Jag hade ett kanonpris på Staffars maskiner först, men när jag sedan köpte traktor + griplastarvagn på Andrésens auktion, bakade de in en Bala där för samma pris.) Inmatning underlättar rätt mkt så försök få med det om du köper en Bala.
Min kan man inte backa stockar med, det är ett ganska stort minus. Sedan ett par år tillbaka kan man det på Balas - i alla fall de med automatisk stockhållare och joystick. Jag har två "manuella handtag", ett per hand, med dödmansgrepp på tummarna. Backen och framför allt stockhållaren är bättre nu.
Jag har haft problem med induktivgivarna, de som hanterar bl.a kolv in och ut. De hade problem med en serie det år jag köpte min och två av de tre som gick sönder bjöd de på. Hyggligt. Nu har den tredje gett sig, men som sagt, det verkar inte vara nåt vanligt fel utan för min säsong. (Och det kostar inte mer än några hundra i så fall.)
Det finns ingen spånsug till. Står man dumt till kan det vara störigt med spån överallt.
Transportbandet har tre lägen: mitt, vänster, höger. Bra. Lätt att höja och sänka. Att däremot fälla ihop bandet är bökigt själv. Dum konstruktion jag tror de har förbättrat nu.
Hjulstället ska man eg. ta av när man jobbar. Det har jag aldrig gjort. Jag är 1,84 och upplever inte den farligt hög, men en SJ-pall framför stockbordet funkar bra för min svärfar på 1,70.
Man måste fälla in inmatningsbordet för att koppla på kuldraget. Dumt men inte hela världen.
Idiotkonstruktion på min med en lång stång + vinsch för att lyfta maskinen till kuldrag eller för att demontera hjulstället. Jag använder den aldrig. Är man normalstark lyfter man den ganska lätt upp mot kuldraget. De har gjort om den nu till en mkt smidigare vev/stöd idag.

Vad mer... Jo, den är inte bra alls till knotiga träd och grenar. Kör du mkt gren skulle jag rekommendera kapsåg eller att man bygger en liten distans så att svärdet inte går i botten och klyven startar. Vedmaskiner är överlag dåliga på gren. Ha det i åtanke.

Anlägget/det automatiska stoppet är inget vidare på min, men samma sak där, det är bredare och bättre idag. Min händer det att klenare stockar och/eller knotigt virke missar och går förbi. Man lär sig stoppa ungefär samtidigt manuellt, men det är ändå ett störningsmoment på min. Som sagt, bättre nu.

Överlag nöjd och överlag god kvalitet tycker jag, men det märks på min maskin att de inte hade byggt vedprocessorer så länge. De idag är förbättrade på flera plan.

Ska försöka titta in här i helgen. Skrik om det är nåt. :smile:

Mvh Tompa, Ale kommun

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#125839 Tänkte bara berätta att det blev en Bala 320P (P=starkare motor, och tryckkännarventil som extra) !
Är mycket nöjd, nog för det är en billigare maskin så är den jävla bra. Sparar massor med tid redan.
Enda som fattas är en Stocklyft då jag inte har traktor/hjullastare!

Bild


Funderar dock att sätta nå större/fetare hjul på maskinen, känns som fan den jämt ska ramla när jag kör runt på ojämn mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Henrik Petersen  
#126337 Hej
Grattis till köpet, jag tror nok du ska bli nöjd med maskinen. Jag är lite nyfiken, hur funkar det med snabbventilen?? gör det stor skillnad på farten?. Kanske en liten film skulle kunna visa upp detta \m/.
Såg i en annan tråd att du fråger om stocklyft, jag anvender min kranman skogsvagn som bord. Jag lastar den med linkranen sen bakker jag upp mot maskinen och drar sen stockarne in.Jag har even gjort en stock rulle som jag har där bak på vagnen for att orke med dom tyngra stockarna.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#126566 Snabbventilen, vet jag inte om jag märker nån skillnad. Dock har jag inte kört nå riktigt Grovt ännu. Så kan kanske ut och filma nångång och se om det är nån skillnad på 30cm diameter vs 10cm tex.
Slänger upp filmen om jag gör det.

Jo, vill åt en stocklyft, som jag skrev i annan tråd så kommer lösningen som en som svarade inte funka. Så får kika på andra alternativ.

Nu har jag 5m stockar, totalt ca 80m3 liggandes i väntan att bli ved. (se bild 2 posts ovan)
Så måste släpa ner dom utan kran och sen upp på maskinen. Går ju med timmerkärran till 4hjulingen, och jag kommer släpa dom från den direkt till maskin. Men just nu ligger allt som sagt och väntar. Vettetusan hur jag ska lösa allt, men tror det kommer en Hjullastare till gården till höst och då kanske ett stockbord är ett bättre val.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).