Vedmaskiner, flishuggar

Ännu en: vilken vedmaskin?

29 inlägg 13814 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120212 Hej, ska köpa en vedmaskin för nu har jag tröttnat att stå i vedhögen med motorsågen och sen klyva skiten.

Kort ver.
En billigare maskin i runda slängar 50-60k exmoms.
Som går på el.
gissar 90kubik per år som måste huggas.


Lång ver.
Har försökt söka på maskiner och hittar allt och inget, allt från Bala, Japa, Pilkemaster och den jag egentligen vill ha men är för dyr 1x-37.
Enda jag genom att läsa mig fram är att Bala + Kellfri är skit. Japa och pilkemaster är väl rätt pris om man tittar min budget. Men jag vet knappt nått om dom.
Att lägga till är att det bör vara EL och inte traktor för jag äger ingen traktor än. Använder en polaris 400 + timmervagn för att få hem allt om jag inte tvingar grannen som har riktig traktor+vagn.
Samt att när jag flytta hit var årsveden 90kubik. Vilket är mycket, men det är 3 gamla hus.
Numera har jag renoverat en hel del och bytt 2gamla vedpannor till en rejäl med acctankar. Så 90kubik per år kanske är mycket, men jag räknar ändå med den summan sålänge.
Vore skönt att kunna köpa till direkt eller senare ett sånt bord som lyfter upp stocken åt mig.
Jag är 100% amatör men klarar mig ändå, ägt gården i 2år och gillar skogen och det. Men 90kubik att göra själv varje sommar är för tungt om jag ska kunna umgås med familjen med. Därav jag vill ha en maskin.
Varför det medelmåttiga priset är för att jag inte har mer pengar just nu att slänga ut.
Hoppas jag inte missat nått.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120214 jag skulle tipsa om just Japa 300a El med de bättre chassiet, 56500+moms jag har haft min en kort tid, ca 2veckor och är änsålänge nöjd med den.

Enkel att flytta då den står på släpvagnschassie, snabb transportör och kraftig klyv, 200Bar och 46Kn i tryck.
Nackdelar som finns är att de inte är en winch till transportören, de går ju att fixa i efterhand, samt att säkerheten är lite väl bra..

kisave (japaved) :)

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

ryared  
#120235 varför tycker du bala är skit jag hade en sådan i några år och den var jättebra?

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120237
ryared skrev:varför tycker du bala är skit jag hade en sådan i några år och den var jättebra?


Bara den infon jag läst/hittat i mitt sökeri om vedmaskiner.
Kanske var den som veden hela tiden hamna snett när den ramla ner från kapen till klyven.

Men ärligt är min åsikt om vad som är bra/dåligt helt byggd på olika forum/filmer.
Därför jag hoppas på mer information här.

Samma sak med Kellfri, grannen har precis beställt en sån vedmaskin. Men tror det var på detta forum många snacka skit om Kellfri. Iofs inte säker på det då jag fått min info lite här och var under 3månader sökande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

loppan  
#120239 90 kubik med en fyrhjuling?? Vilken hårding...
Japas maskiner har hög kvalite´ men kan ibland ha små saker i konstruktionen som man retar sig på men det har väl alla.
En 300 kan nog passa dig,har en 700 men den har ej eldrift.Funkar i det hela ok men börjar bli lite liten.
Båda är lagom för ca 100 m3 per år tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

totte  
#120274
Samma sak med Kellfri, grannen har precis beställt en sån vedmaskin. Men tror det var på detta forum många snacka skit om Kellfri. Iofs inte säker på det då jag fått min info lite här och var under 3månader sökande.


Stackars granne, har han nån svets?

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120319 jag har en japa, å är nöjd... Just den kanske är lite dyr, men kvaliten borde väl vara samma även på dom mindre "enklare" maskinerna?

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Henrik Petersen  
#120326 Hej!

Til det priset du har tänkt dig är väl Japa300 en fin maskin, går ju att flytta med atv.For min del tycker jag att transportören är lite kort, men det är ju bare att flytta lite eller ha en xtra transportör. tänk even på att den har max klyvlängd 45cm, kan bli ett problem om du ska göra 50cm pannved.
Jag har forövrigt själva en Bala 320, har inte haft ett enda problen med den :grin: . Jag anvender min Kranman T1500 som bord, det funkar utmärkt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120330
Henrik Petersen skrev:tänk even på att den har max klyvlängd 45cm, kan bli ett problem om du ska göra 50cm pannved.
Jag har forövrigt själva en Bala 320, har inte haft ett enda problen med den :grin: . Jag anvender min Kranman T1500 som bord, det funkar utmärkt.

Henrik


Ajfan. är det bara 45cm längd på Japa? har stor panna, ska nog mäta upp den men jag är ganska 100% säker att jag behöver 50cm+


EDIT: sprang ut och mätte hur djupet på pannan, 55cm. är inte 45cm (japa) ganska dåligt isåfall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Henrik Petersen  
#120332 Ja men det gäller väl bara den lilla Japa 300, dom större modellerna borde ha längra klyvlängd.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120333
Henrik Petersen skrev:Ja men det gäller väl bara den lilla Japa 300, dom större modellerna borde ha längra klyvlängd.

Henrik



Problemet då r ju att det spräcker min budget

   TS
Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Henrik Petersen  
#120335 Har du en modern vedpanna med keramik ock 55cm eldstad ska du ha 50cm ved, då funkar det bäst.Du får kolla på en annan maskin, forsök hitta en annan maskin på hjul så du kan flytta den med 4hjulingen.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Tall  
#120337 Palax ks 35!!!

Avatar Fallback

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

Little_Andersson  
#120339
Henrik Petersen skrev:Har du en modern vedpanna med keramik ock 55cm eldstad ska du ha 50cm ved, då funkar det bäst.Du får kolla på en annan maskin, forsök hitta en annan maskin på hjul så du kan flytta den med 4hjulingen.

Henrik


Gjort lite sökningar och det är väl i princip bara Bala + Japa som säljer mindre maskiner på hjul.
Hitta denna:
http://www.blocket.se/alvsborg/PAKETERB ... m?ca=8&w=3

Väldigt billig + transportband.
Och långt innanför budget.

Men sålänge inte Bala har samma fina rykte som Kellfri borde det vara lungt gissar jag.

Och på svar på tidigare fråga om grannen har en svets så är svaret ja. hans son är mek/svetsare/fixare :lol:
Vet inte om jag ska varna han för Kellfri, men frågan är om en äldreman lyssnar =D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en: vilken vedmaskin?

totte  
#120348
Och på svar på tidigare fråga om grannen har en svets så är svaret ja. hans son är mek/svetsare/fixare
Vet inte om jag ska varna han för Kellfri, men frågan är om en äldreman lyssnar =D


Nej, det är ju frågan, Här finns ju några trådar om Kellfris vedmaskin, verkar som många som köpt ger upp efter ett tag, verkar inte som det går att hålla dom igång nån längre tid. Så fort man bytt/svetsat ihop nåt så ryker nåt annat. Usla svetsar, underdimensionerade detaljer, för dåligt stål, illa gjord konstruktion är intrycket man får.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).