Motorsåg och handhållet

Sliten kedja tar dåligt vid instick?

16 inlägg 8104 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120103 När mina sågkedjor börjar bli lite slitna så blir det inget bra driv vid instick. Kedjan är filad med mall och ryttarna är nertagna och jag har även provat att ta ur tandbotten något då jag läste det i en tråd på forat.
Det driver på som det ska vid vanlig kapning men just ner man använder yttersta delen på svärdet verkar det ta dåligt.

Blir det såhär eller kan jag fila på något annat sätt så jag får samma goa driv som när kedjan är ny?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120122 Jag tror inte du filar tanden färdigt. Den får nog inte rätt skärpa.

Se till så du får rätt form på skäret. Ska se ut ungefär som ( inte som C eller / .
Lite mer näbb än ( men inte mycket...

Ryttarställningen är viktig, får inte vara för mycket eller för lite..

Kämpa på, det går lite trögt i början men sen du fått till det riktigt bra en gång så går det undan.
Nya kedjor är bra ämne, men inte riktigt färdiga. En 30% till går lätt o ta ut med bra filning.

Det ska inte bara bli vasst! Det ska hålla bra med.

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120128 Tanden är inte C formad iaf sen kanske den inte har blivit färdig hela vägen.
Menar du att jag ska ändra vinkel på tanden?
Tycker kedjan går bra i övrigt. Vet att den nya kedjan inte är perfekt men ljust när jag bytte för att insticken gick segt så vart det stor skillnad i ljust insticken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120133 Ofta ändrar jag lite på skärets vinkel för att den har en tendens att bli lite aggressiv om man tar ner ryttarna lite mycket innan den är halvfilad.

Tycker inte du ska ändra nåt förren du bemästrar det som det ska vara enligt den mall du har.

Lite o tänka på...
Om du har rull mall är det lätt till att filen vill vandra eller gå paralellt med skäret utan o fila.
Om du tittar från sidan så ser du tandens Profil. Den ska vara ( formad o lite till...
Skäret ska vara i jämt skär hela vägen sett uppifrån och sett innifrån ska skårorna från filen gå vågrätt. Så det blit lte fler ränder ju närmare utsidan man kommer....

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120136 Ska byta tillbaka till kedjan och ta en ny fil imorn så ska jag se om jag kan se det hela.
Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

johan eriksson  
#120137 Ett bra tipps som jag fick när jag skulle lära mig att fila var att ta en tuschpenna och måla den filade ytan på tanden, när man blivit stadig på handen och lite mer tränad på att fila så ska hela markeringen försvinna på ett drag.

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120138
johan eriksson skrev:Ett bra tipps som jag fick när jag skulle lära mig att fila var att ta en tuschpenna och måla den filade ytan på tanden, när man blivit stadig på handen och lite mer tränad på att fila så ska hela markeringen försvinna på ett drag.


Jo så långt är jag med och hoppas jag gör det i praktiken också men ibland blir man osäker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120146 Penna funkar utmärkt.

Glöm inte o stå i bra ljus i bekväm ställning.

Jag filar med svärdets topp upp, vilket gör att filen vill naturligt komma bak i tanden, inte ner.

Tips.
Torka filen mellan var tand på trasa.
Lyft filen på återgång.
Se till att den inte vibrerar/studsar. Grövre filar vill det i bland o då blir de ofta skadade.
Handtaget är halva resultatet, brukar man säga lite skämtsamt. Tar då i för hårt går det för fort, för lätt, då blir det tråkigt.

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

zeetorg  
#120149 Hej,

Jag tror väl också mest på filningen.
Vill därför bara kolla så att du har rätt filmall och fil till din kedja?

Funderar också litegrann på om du kan ha fått en skada längst fram på svärdet som gör att det går tyngre när trycket kommer just där. Då kanske inte sågen varvar fullt ut och kedjan kanske därför uppfattas som lite slöare vid instick.

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120158
zeetorg skrev:Hej,

Jag tror väl också mest på filningen.
Vill därför bara kolla så att du har rätt filmall och fil till din kedja?

Funderar också litegrann på om du kan ha fått en skada längst fram på svärdet som gör att det går tyngre när trycket kommer just där. Då kanske inte sågen varvar fullt ut och kedjan kanske därför uppfattas som lite slöare vid instick.


Trodde också på svärdet först men blev bättre när jag provade med en nästan ny kedja. Ska prova byta lite imorn och se. Kanske har tagit ryttarna för dåligt. Rätt mall är det och fil också. Tycker det har gått jätte bra ändå tills kedjan är nästan slut. Men har säkert tabat mig med filningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

totte  
#120164 Nej, ta inte ner ryttarna för mycket! Inte mer än dom skall vara för normal sågning. Med för låga ryttare så vill den hugga och studsa när du skall göra instick, och du ökar kastrisken mycket. Just vid instick är det oerhört viktigt att kedjan skär lugnt och mjukt. Förresten kollar du nån gång att alla tänder är lika långa. Använd skjutmått och ta det tills dom inte skiljer mer än en tiondel på längden. Det gör rätt mycket på hur mjukt och jämnt den skär.

Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

kallen  
#120216 Var nog jag som hade fuskat med filnigen av både tand och ryttare för idag tyckte jag inte den tog alls liga dåligt.
Tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

velasse  
#338801 Tanden tar i bakat just vid instick. Jag har varit noga med filning. Pratade med en gammal uv och han sa att det blir ju sån vinkel på svärdspetsen så man kan fila bort lite på bakkanten på tanden ca 1mm med 45 grader.

Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

anersimyra  
#338807 Just så. Fila av tanden i bakkant så tar kedjan betydligt bättre vid instick. Ett annat problem är ofta att drivlänkarna är slitna varför kedjan vinglar i svärdspåret, är även svärdet slitet blir problemet än större.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sliten kedja tar dåligt vid instick?

Mats_Orberga  
#338809 Om kedjan skär bra vid vanlig kapning men inte vill ta ordentligt vid instick är det oftast ryttarna det beror på. Fila dem med mall. Det ska vara en sån där mall som är som en plåtbit som ligger på tanden och lutar framåt så främre delen vilar på kedjan. Om du använder en sån så får du en ryttare som lutar framåt när den är filad.

Det är det främre hörnet som ställer till det när tanden gåt runt framme vid topptrissan. Det blir så liten radie där så hörnet gärna sticker fram för långt.

Filar man ryttarna med mall kommer kedjan dessutom att skära jämnt även om tänderna skulle vara lite olika långa. Det är nämligen höjden på ryttaren i förhållande till tanden som avgör hur grova spån den kommer att ta, inte hur lång tanden är. Därmed inte sagt att man inte ska sträva efter att ungefär lika långa tänder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).