Virkesmätning och Matrisfub

Rätt aptering?

38 inlägg 23797 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120025 Har set en del med färgmärkning och det verkar funka! Varför kör inte alla skördare med färg märkning på aggregatet,
Om alla hade färgmärkning, klentimmer, massa, timmer , Vrak/brännved. Det kunde underlätta för skotar föraren och skogsägaren. Det innebar mindre krångel men mer ansvar för skördarföraren, Vilket borde betyda högre lön. Eller mer betalt. Och de som fuskar blir inte långvariga i branschen tror jag. För det är en självgallrig som tar ut sig själv.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120048 Att inte alla kör med färgmärkning beror på 2 orsaker.
Dels är det en relativt dyr investering.
Dels får man räkna med mycket underhåll.
Mig veterligen finns inget system som bara går o går.
Munstycken beckar igen över helger, munstycken går sönder, 2000kr styck ungefär.
Det behöver luftas efter agregatet i transportläge etc.
Skulle tippa färgmärkningen i snitt tar ca 2 timmar i veckan i anspråk på G15 tiden bara på normal drift.....
Ungefär som med stubbehandlingen.
Ska man pula med för mycket ikring så blir det inte mycket huggningstid kvar om man ska ha dräglig arbetstid...
Annars är det kanon när man kör med det och det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsrå  
#120054 Förutom virke gömt i snö, höga stubbar ect på hygget , för även skogsägarna stå för lassutfyllnad. När man fyller ut ett lass massaved, med klentimmer t.e.x. Detta noteras inte av VMF när det kommer fram till en mätstation utan blir billig råvara för industrin.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120055
Skogsrå skrev:Förutom virke gömt i snö, höga stubbar ect på hygget , för även skogsägarna stå för lassutfyllnad. När man fyller ut ett lass massaved, med klentimmer t.e.x. Detta noteras inte av VMF när det kommer fram till en mätstation utan blir billig råvara för industrin.

En van skotarförare fuskar inte notoriskt utan ser till att hålla ett system i lasset så det går att sära på vid avlägg.
Att sedan en o annan pinne slinker med är inte mer än mänskligt.
Den som aldrig gör fel försöker inte ens.......

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsrå  
#120056 Jag menar inte att skotarförare eller någon annan som jobbar praktiskt med avverkning gör något fel, man gör så gott man kan i ett dåligt system. Varför ska enbart skogsägarna stå för riskerna med kvarglömt virke. höga stubbar lassutfyllnad ect när köparna ansvarar för avverkningen. Borde det inte vara åtminstone delad risk.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#120058 Jag menar att man kan fuska utan att det syns,En del fuskar mycket en del inte alls.En del gör det ibland en del gör det alltid.Den som borde hålla koll på det är väl skogsinspektoren eller avverkningsledaren men de brukar ju inte ta sig längre ut i skogen än vad en personbil tar sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120061 Kostnaden för färgmärkning är väl liten typ 1 kr fub som mycket fort betalar igen sig till skogsägaren. Naturligtsvis ska entreprenören ha betalt för det, Kan bara bli en win/win situation, För skogsägaren som får mer betalt och entreprenören som får ett gott samvete = alla nöjda och det ger ett proffsigt intryck.
Sen kan det naturligtvis bli fel ändå men en faktor är eliminerad.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

MNskog  
#120063
zorran skrev:Kostnaden för färgmärkning är väl liten typ 1 kr fub som mycket fort betalar igen sig till skogsägaren. Naturligtsvis ska entreprenören ha betalt för det, Kan bara bli en win/win situation, För skogsägaren som får mer betalt och entreprenören som får ett gott samvete = alla nöjda och det ger ett proffsigt intryck.
Sen kan det naturligtvis bli fel ändå men en faktor är eliminerad.


Zorran en som tror på virkespriserna.


1kr/m3 = ca 1-2 % högre avvkostnad.
Skogforsk prognos är att avverkningskostnaderna måste sjunka 1-2 %/år för att Svensk skogsindustri ska konkurrera på världsmarknaden med t,ex Brasilien.
Det är nog där focus ligger. Förutom det glöm ej att högre timmerandel ger mindre massaved.....

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#120071 Jag tror ochså att marknaden gör att det blir på detta vis.Det är inte entreprenörens fel att den måste tulla på sin kvalitet.Någonstans måste pengarna tas då blir det enreprenören,han får väl inget extra för att han har färgmärkning,hans uppdrag är att få fram virke till bilväg.Hur han gör det bryr sig ingen om bara man uppfyller alla lagar och regler.Han kan ju i princip ta bit för bit med en helikopter,bara inte priset övestiger det överenskommna. Entreprenören pressas hårdare o hårdare men ingen annan i kedjan pressas.Tänk om en truckförare tex,skulle få mindre lön bara för att den inte flyttade tillräckligt många pallar i timmen på ett pappersbruk

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Bengt.Svensson  
#120074
MNskog skrev:
zorran skrev:Kostnaden för färgmärkning är väl liten typ 1 kr fub som mycket fort betalar igen sig till skogsägaren. Naturligtsvis ska entreprenören ha betalt för det, Kan bara bli en win/win situation, För skogsägaren som får mer betalt och entreprenören som får ett gott samvete = alla nöjda och det ger ett proffsigt intryck.


1kr/m3 = ca 1-2 % högre avvkostnad.
Skogforsk prognos är att avverkningskostnaderna måste sjunka 1-2 %/år för att Svensk skogsindustri ska konkurrera på världsmarknaden med t,ex Brasilien. Det är nog där focus ligger.

Man kunde ju erbjuda säljaren färgmärkning och i så fall ta ut 1-2% högre avverkningspris. Själv skulle jag nog köpa till den tjänsten i ett AU om jag bara fick frågan.

SkogForsks prognoser ska man nog inte ta för allvarligt på, ingen vet hur råvarupriserna kommer att variera.
Ett par exempel:
SÖDRA Cells förra VD sa i början av 2000-talet att massavedspriserna kommer att sjunka 1-2% varje år i framtiden så vi måste effektivisera i motsvarande grad - nu är noteringen runt 100 SEK högre än då.
Arlas VD sa runt år 2006 att "Vi måste vara realister, mjölkpriset kommer aldrig att gå upp till 3 kr/litern igen, vi kanske kan komma upp till 2.50" - ca 18 månader senare var noteringen runt 3.50.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120078
zorran skrev:Kostnaden för färgmärkning är väl liten typ 1 kr fub som mycket fort betalar igen sig till skogsägaren. Naturligtsvis ska entreprenören ha betalt för det, Kan bara bli en win/win situation, För skogsägaren som får mer betalt och entreprenören som får ett gott samvete = alla nöjda och det ger ett proffsigt intryck.
Sen kan det naturligtvis bli fel ändå men en faktor är eliminerad.


Zorran en som tror på virkespriserna.

1kr fubben är nog vad utrustningen kostar kapitalmässigt.
Sedan går det nog åt mellan 2-4krfubben för att hålla det igång med färg samt minskat G15 nyttjande.
En 5liters färgdunk kostar 250kr och märker man mycket så går det ca 2 i veckan.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120082
Skogsrå skrev:Förutom virke gömt i snö, höga stubbar ect på hygget , för även skogsägarna stå för lassutfyllnad. När man fyller ut ett lass massaved, med klentimmer t.e.x. Detta noteras inte av VMF när det kommer fram till en mätstation utan blir billig råvara för industrin.


Stress som orsakar slarv och t.ö.m. fusk det må vara en sak. Men om åkaren fyller massavedslasset med klentimmer så är det ren stöld och bör vara värt en egen tråd om det förekommer.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120084 Jag har sett en åkare som fyllde på med prima grantimmer i granmassavedslasset hemma på egen gård.
Har inte levererat mer till det bolaget och åkaren kör inte mer åt dem.
Hände för 6 år sedan ungefär...
Iofs bara 3-4fub för att få upp vikten 😈

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

stressa12  
#120090 Sådant som masterchief skriver om händer nog en del.Har sett skräckexempel när jag körde maskin åt en såg,så det drabbade ju bara dom själva(sågen ägde timmerbilen).Det var på 3meters tiden bilen fick bara 4 stuvar granmassa då tog han den femte med energived.Förarna fick lön baserat på hur mycket m3 de körde.Gissa vem som fick skäll stup i ett när vi hadde för mycket vrak.Har man inte intresse eller kunskap om sådant är det nog lätt att man blir blåst utan att det märks.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120101 Klentimmer utan färgmärkning är ett elände. Hade en huggare med beståndsgående maskin som körde allt i samma hög. Normal, klen o massa utan nån märkning eller sortering. Det var inte bra. De huggare som kör åt mig nu målar allting i alla möjliga färger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).