Valtra har lanserat version 3 av A, T och S-serien. Dock dröjer de med att lansera version 3 av N-serien pga nya avgaskrav 2012.
Min gissning på vilka nyheter Valtras version 3 av N-serien har
• 3 cylindriga motorer på upp till 130Kw(177hk)
• 3 cylindriga common rail motorer med SCR över 75Kw(102hk)
• Motorer under 75Kw(102hk) har EGR avgasrening
• Steglös transmission på alla traktorer i N-serien(från Fendt 2xx?)
• Ny hytt med fjädring och supersikt(från MFs nya 5400 serie?)
• Möjlighet till konstanttrycks hydraulpumpar på upp till 160lpm(finns på Direct-serien)
• Möjlighet till konstantflödes hydraulpumpar på upp till 90lpm(finns på N101 och större)
• Framaxelfjädring på alla modeller
Skäl till att N-serien blir bränslesnål:
1. 3 cylindriga motorer
2. Common rail på alla motorer
3. SCR på nästan alla motorer
4. Steglös transmission, 40kmh vid 1600rpm
5. Hydraulpumpar som ger stort flödet redan vid tomgångsvarvtal
“AGCO SISU POWER’s 4th Generation engine family is
designed to fulfil the next stage of emission regulations for
both the EU and the USA, which apply to engines over 130
kW from the beginning of year 2011 and for engines below
130 kW from the year 2012”
http://agcosisupower-com-bin.directo.fi ... -%20EN.pdf
Valtra tror på att det blir 3 cylindriga motorer upp till 130Kw.
”Mauno Ylikaveri, utvecklingschef på Sisu Diesel berättar att genom att lämna EGR-tekniken och i stället satsa på SCR har deras motorer sänkt bränsleförbrukningen med 5 procent. Med tanke på att adblue endast kostar 5 kronor per liter och att det går åt 3 liter adblue för varje 100 liter diesel traktorn förbrukar så blir det en direkt vinst för lantbrukaren.
Med SCR uppfyller Sisu Diesel avgaskrav steg IIIA på samtliga motorer över 75 kW. Traktorer under denna gräns kommer även i fortsättningen att ha EGR-teknik.”
”Mauno Ylikaveri tänker sig att motorerna måste bli kortare på traktorerna framöver för att få plats med större kylare.
– Det finns inget samband mellan antalet cylindrar och effekt samt vridmoment, säger han.
Han förespråkar trecylindriga motorer upp till 100 kW, fyrcylindriga mellan 100 och 200 kW samt sexcylindriga motorer först över 200 kW, en stor skillnad mot i dag.”
http://www.nilehnteknik.se/?p=6291
Massey Fergusson lanserar idag (20 februari) sin nya 5400 serie på SIMA mässan.
http://www.gardsdrift.no/id/46907.0
Exempel på hur mycket bränsle en 3 respektive 4 cylindrig Sisu diesel drar vid 25, 50, 75 och 100% belastning:
http://agcosisupower-com-bin.directo.fi ... %20web.pdf