lör 19 feb 2011, 00:16#119392
Från och med 1 maj kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.
I dag innehåller 95- och 98-oktanig bensin normalt fem procent etanol. Som ett led i att minska den europeiska vagnparkens gemensamma koldioxidutsläpp har det från och med årsskiftet varit tillåtet att ha en inblandning på tio procent etanol i 95-oktanig bensin. Finland, Tyskland och Frankrike har redan infört den nya bensinkvaliteten som benämns E10.
Sverige är något senare med introduktionen som sägs äga rum 1 maj.
En högre inblandning etanol i bensinen innebär lägre energiinnehåll vilket i sin tur innebär något högre förbrukning. Däremot är skatten på etanol något lägre än på bensin så det är möjligt att det går på ett ut. Däremot kommer man att få tanka lite oftare än vad man är van vid, om man nu ska hitta något negativt.
Det positiva är i stället att tack vare den högre inblandningen av etanol i E10-bränslet minskar koldioxidutsläppet. Enligt Bil Swedens beräkningar kommer de minskade koldioxidutsläppen på årsbasis motsvara de årliga utsläppen från 170 000 genomsnittliga bensindrivna personbilar i det svenska beståndet.
Majoriteten av bilarna som rullar på våra vägar i dag kommer att kunna gå över till den nya bensinkvaliteten utan problem. Exempelvis kan alla BMW-bilar oavsett årsmodell köra på E10, alla Saab-modeller från och med årsmodell 1979 samt alla Volvo-modeller från årsmodell 1976 förutom Volvo S40/V40 som har Mitsubishis GDI-motor på 1,8 liter som tillverkades från mitten av 1990-talet till och med sommaren 2003. Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.
Om du vill veta om just din bil kan hantera E10 eller inte hänvisas du till den externa länken nedan.
Även diesel kommer från och med 1 maj att tillåtas innehålla en större andel biobränsle, upp till sju procent. Detta medför också att utsläppen av koldioxid minskar.
vad tycker ni om detta då? själv tycker jag bara att det är löjligt att byta namnet på bränslet bara för att man ökar etanol inblandningen i bensinen.