Virkesmätning och Matrisfub

Brara travmätt timmer för ny Värösåg

40 inlägg 21335 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119292 På sidan 30-31 av Södrakontakt nr 1-2011 http://www.sodra.com//Documents/PDF/Sod ... 1_2011.pdf framgår det att allt timmer till den nya Värösågen skall travmätas på järnvägsvagnar (vilket tidigare även skett med stormvirke från Per och Gudrun). Den traditionella stockmätningen verkar alltså snart vara ett minne blott.

Så här ska tydligen Värötimret prissättas:
* Timret ska uppfylla kvalitetskraven enligt prislistan.

* Timret ska levereras trädslagssorterat.

* Handelsmåttet är m3fub.

* Volymen fördelas i två dimensionsklasser per trädslag. <Det blir ett pris för klenare diametrar och ett pris för grövre diametrar.

* För leveransvirke kommer längre längder att premieras genom ett tillägg för travar med tillräckligt lång medellängd.

* Vid avverkningsuppdrag tillämpas ett apteringstillägg som möjliggör att Södra kan aptera längder utifrån Värösågens aktuella önskemål.

Med tanke på att Värösågen lär svälja allt Södra-timmer från Område Väst (läs hela Västsverige) samt dessutom en försvarlig del av timret från konkurrerande virkesköpare i detta upptagningsområde, så lär ju många skogsägare få anpassa sig till denna nya verklighet. Vad anser Skogsforums ärade medlemmar om travmätt timmer ála Södra.
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119296 Jag ser travmätningen som ett mellansteg innan man förhoppningsvis
helt går över till skördarmätning.
Tyvärr är det för dåligt med krav/intresse från skogsägarhåll tycker jag 😡

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

vastergarden  
#119297 Det låter ju som att kvalitetstänkandet helt kan upphöra. Eller kan det vara så att kvalitetskraven kommer att justeras uppåt? Vad händer i nästa lågkonjunkteur?Komme de sämsta tvåorna att kokas i bruket?
Tänk på sprötkvist ( som är en stark kvalitetsavgörande faktor ) får finnas max 12 cm på mitten av stocken! Att sedan göra konstruktionsvirke o reglar av detta ?Tänk efter?Vill sågverken ha detta?Hur påverkas betalningsförmågan långsuiktigt?

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119341 De kanske tjänar mer på att såga först och sortera sen?

Jag ser positivti på det hela, och även jag tror att detta lägger grunden för skördarmätning inom några år.
Senast redigerad av Mangan fre 18 feb 2011, 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

masterchief  
#119343 Det är inte lite pengar virkesmätningen kostar.
Bättre enligt min mening att satsa pengarna på skördarmätning där markägarna och entrepenörerna får betalt för registrerad volym.
I de fall entrepenörerna inte klarar kraven på mätnogrannhet så kan giljotinen få självgallra.
Det gynnar alla i längden.

Användarvisningsbild

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

towes  
#121661 Står lite om detta även i dagens ATL:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... v%20timmer

Lite chockerande det som står direkt under rubriken om att tidigare kvalitetsklasser ska bli en enda. Om man skippar kvalitetsklasser, vem vinner då på att ha en välvårdad skog?

Sedan detta med travmätning. Har själv aldrig praktiserat detta, men har väl tragglat mig igenom VMFs instruktioner och i mitt tycke känndes det lite som att sila mygg o svälja elefanter: Å ena sidan en hel vetenskap om i vilka fall man ska avrunda upp- eller ner på halvcentimetrar. Å andra sidan väldigt grova "verktyg" för hur %-satser vid travmätning justeras baserat på t.ex. förekomst av is eller andra faktorer. (Står lite i faktarutan om "ett tiotal faktorer".)

OBS: Jag skriver här fritt ur minnet och kan ha fel i detaljer angående mätningen, men är det fler än jag som är lätt undrande?

Instämmer nog själv med de som tidigare efterfrågat något likt den "finska modellen" med god skördarmätning som underlag. Åtminstone om alternativet är "höftning".

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

skogsarbetaren  
#121740
towes skrev:Står lite om detta även i dagens ATL:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... v%20timmer

Lite chockerande det som står direkt under rubriken om att tidigare kvalitetsklasser ska bli en enda. Om man skippar kvalitetsklasser, vem vinner då på att ha en välvårdad skog?

Sedan detta med travmätning. Har själv aldrig praktiserat detta, men har väl tragglat mig igenom VMFs instruktioner och i mitt tycke känndes det lite som att sila mygg o svälja elefanter: Å ena sidan en hel vetenskap om i vilka fall man ska avrunda upp- eller ner på halvcentimetrar. Å andra sidan väldigt grova "verktyg" för hur %-satser vid travmätning justeras baserat på t.ex. förekomst av is eller andra faktorer. (Står lite i faktarutan om "ett tiotal faktorer".)

OBS: Jag skriver här fritt ur minnet och kan ha fel i detaljer angående mätningen, men är det fler än jag som är lätt undrande?

Instämmer nog själv med de som tidigare efterfrågat något likt den "finska modellen" med god skördarmätning som underlag. Åtminstone om alternativet är "höftning".

De skogsägare som röjer o gallrar kan leverera det grova timret,det får man väl se som en vinst.
Sen kan man hoppas att entreprenörena får betalt för kostnadera vid skördarmätning.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121749 Angående stora kvistar och stora sprötkvistar, tänk då på att många har väldigt pressade priser på sågade vanliga brädor och plank, medans man tjänar väldigt bra på fingerskarvat. :wink:

På så vis är det positivt tycker jag, att man kan använda mer av trädet idag än man kunde förr. Fler produkter från sågarna, tex dessa fingerskarvade "brädor" och långa limträbalkar ovs.

Fast just på kvaliten på det sågade är ju inte så värst, inte sist jag var på brädgården i alla fall.. Skulle ha trallvirke till ett altanbygge, och jag fick sortera bort två tredjedelar ur högen. Tur att man inte beställde hem ett helt paket, då skulle jag ha varit vansinnig när jag ändå hade fått åka tillbaka och byta.. 😡

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121785 Kanske dags att inse att virkesbranschen handlar om kvantitet först och främst?

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

vastergarden  
#132150 Bättre enligt min mening att satsa pengarna på skördarmätning där markägarna och entrepenörerna får betalt för registrerad volym.

Detta är ju ett inlägg, men hur ska uppföljningen klaras av.

Klaras det av i dagsläget att kolla upp så att ex. prisfil, stamprofil är riktig. Inte ens kalibreringsfilen från skördarn fås ut ( endast företagsinfo), även om jag som medlem är med och betalar denna!

Att börja diskutera skördarmätning nu innan acceptabel nivå på mätningskvalite fås, är nog tveksam

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

superstig  
#145758 Har bra erfarenheter av travmätningen vid värö.Välvårdad skog kan också ha kort omloppstid.Har G40 så det är nog bäst med travmätning.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145771 När du kan visa upp 100 lass timmer där man travmätt och manuellmätt
och fått samma resultat.
Då är jag övertygad ang travmätning. Dock har jag inte sett någons sådan
statestik ännu.
Man kan undra varför?

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145874 Har ni träd som har form som en palsternacka så sälj det till travmätning.
Skog med god avsmalning får inte sitt rätta saluvärde i travmätning. Sälj till andra köpare!

All travmätning är ett avsteg från individuell rättvisa för virkesparti och framför allt stock.
Travmätningen efter Gudrun tyckte inte industrin om. Att samma företag lovprisar metoden nu är obekant.

Att få längdtillägg får väl anses nästa omöjligt när medellängden skall vara över 49 dm.

Redan har vrakandelen ökat genom ruffigare aptering, som ingen tjänar på!

Om ni inte agerar tillsammans har skogsbolagen rört om i grytan så fort att ni ramlar över kanten. Redan är kunskapen så låg att många skogsägare kan inte bedöma problemet. Detta läge förstärker bolagen för egen vinning. Mantrat är förenkling tills inte skogsvaran är intressant för hållbar byggnation.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Skogsrå  
#146350 Travmätning är betydligt bättre än dagens virkesmätning med partisk kontroll som skogsägare inte kan påverka utan enbart köparna. Sködarmätning är bättre men rotpostmätning är bäst pågrund att man gör upp affären innan skog fälls

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146469
Skogsrå skrev:Travmätning är betydligt bättre än dagens virkesmätning med partisk kontroll som skogsägare inte kan påverka utan enbart köparna. Sködarmätning är bättre men rotpostmätning är bäst pågrund att man gör upp affären innan skog fälls
Titta på travmätning med helt öppna ögon!
Det följer överraskningar med travmätningen.
Så här har Södra och skogsbolag "centrifugerat" skogsägare förr i syfte att göra dem "yra i bollen".
Läs min insändare om Södras travmätning i Skogsland 18 nov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).